Nekromanti Ämne 2: Publikationstips

Nightowl

Champion
OK. Säg att jag har ett mindre supplement för Gondica. (Nä, jag pratar inte om Bestiariet, det är en annan femma.) Frågan är nu: Kan ni fåtaliga fans tala om hur ni vill se det.

1, Som PDF (med lite illos, någorlunda proffsig layout, etc) på nätet, för gratis nedladdning?
2, Som trycksak av bra kopie-kvalité, kommer bara att finnas till salu på konvent och måhända någon enstaka spelaffär som jag har personlig kontakt med, till ett pris av ca. 1 kr/sida?
3, Som bägge?

Och varför?

Nightowl

Hybris

Veteran
Det finns inget skönare än att ha ett suppliment i handen, särskillt ifall den som har gjort det har lagt ned lite tid på layouten.
Dock är PDf smidigt och enkelt.
Jag kan gladeligen betala för ett genomarbetat och snyggt suppliment.
Skulle man inte kunna beställa det av dig om det blev något av det?

Nightowl

Champion
Layouten är min svagaste sida, men jag börjar lära mig...

Jo, man SKULLE kunna beställa grejerna från mig, jo. Jag får väl väcka upp mina gamla Black Duck-reflexer. Jag saknar dock varje tillstymmelse till postgirokonto man kan betala in på och har ingen anledning att skaffa ett, så betalningen skulle isf nödvändigtvis bli "X tjugor i ett kuvert".

Nightowl

Man Mountainman

Storsvagåret
1 eller 3. Jag är sällan på konvent och för min skull vore det bra om supplementet gick att få tag på via Nätet. Men att hålla något i handen är alltid trevligare än att läsa från skärmen.

P Lex

Warrior
2. Trycksak. Trevligare att läsa och enklare att spara (PDF-utskrifter tenderar att försvinna).

Försäljning via kuvert behöver inte bli komplicerad. Räkna med att många kommer att beställa baknummer (eller kortare prenumerationer) med beställningarna. Det är tex vanligare att folk beställer nya numret av DFG (www.dfg112pt.cjb.net) samt minst ytterligare ett nummer än att de bara beställer nya numret.

Nightowl

Champion
Och här kommer ett av mina problem. Min möjlighet till tryck (snygg kopiering) är en service på kommunen för kommunmedborgare; koipering till ett självkostnadspris (sedan måste jag betala för vissa andra grejer, t.ex. illustrationer, och jag funderar ivrigt på ifalla andra än undertecknad och Rävspels crewe skall få en åtminstone symbolisk summa om de SKRIVER:::) vilket landar på ca 1 spänn/sida. Jag räknar alltså inte med någon vinst och tar inte betalt för mitt eget arbete.

Grejen är, att om jag regelbundet kommer och vill kopiera SAMMA, vad skulle det räknas som, eh, skrift?* så kan jag få trubbel med kommunens repro; det hela är avsett för att t.ex. föreningar och vissa småföretagare skall göra billigt infotryck, även om det använts av lokala kulturella talanger är det inte avsett att vara ett billigt tryck för, tja, skönlitteratur.

En amatörtidskrift som skickas till några dussin pers då och då är en annan sak, och det är så jag skulle framlägga saken. Men allt det här sköts så informellt att det egentligen är mitt eget problem...

Nightowl, som har viss erfarenhet av att publicera fanzin på dylikt sätt i små upplagor, och som fortfarande har ca 5 ex av sista numret av Black Duck. Någon som är intresserad?

*Och jag skall vara bibliotekarie... Tsssk!/images/icons/wink.gif

Nightowl

Champion
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Som bägge.. och varför inte?

<hr></blockquote>

Tja, vissa vill kanske inte att det de betalar för skall vara helt gratis...

Ett sätt är ju att göra bägge och inte trycka om annat än om jag får några fler svar... eller om någon vill ha en tryckning (efter den första) skriver jag ut fanskapet privat, snor inbindningsmaskinen på jobbet och skickar den i det skicket. Jag lovar repro gör snyggare grejer än jag...

Nightowl

Weatherman

Hero
Som PDF helt klart.
Pro primo kan man ju både ha den på datorn och skriva ut den om man vill ha den i pappersformat.
Men den största fördel jag ser med det är att en dokument i PDF är att detta lätt kan spridas över internet och förhoppningsvis generera fler läsare, skribenter och spelare (och det vill vi väl, eller?).
Själv började jag faktist spela Gondica då jag blev så imponerad över mängden gratismaterial.

Glad dagen före dagen före dopparedagen
/Mats (skulle inte gnälla på trycksaker heller iofs.)

P Lex

Warrior
Skulle det hjälpa om tidskriften gavs ut av en lokal förening? Så länge i alla fall en person i redaktionen finns på orten så borde det räcka för att vara en lokal förening.

Om du måste kopiera tidskriften på ett riktigt tryckeri så får du väl anpassa publikationen efter kostnaden. A5 istället för A4 och lite färre sidor än annars.