Nekromanti Ämne: Två vapen. (Vissa: ånej inte igen!)

Jag tycker inte att någon kom fram tilll något vettigt i förra två vapen diskussionen. Det är väldigt otydligt i reglerna, och det är ju som någon skrivit tidigare, de officiella reglerna som ska diskuteras. Sen är det självklart okej att ha diskussioner om husregler.
Enligt Bok 1 s.59 färdigheten två vapen: "...får man automatiskt hälften...//...av det lägsta FV:t som CL." Alltså alla med ett vapen i varje hand kan använda dem, du får ju ett FV "gratis". Detta stödjs av:
Bok 2 s.16 Spalt 1 längst ned: "Om du har ett vapen i varje hand, får du utföra två anfall eller två pareringar eller..."
Men frågan kvarstår vad slår jag mot: (i detta ex svärd FV14, Yxa FV 12)
Om jag har svärd och yxa och attackerar ska jag slå två vapen först FV6 (halva sämsta 12/2) och om jag lyckas så slår jag svärd mot FV14 och senare Yxa FV 2(-10 avdrag fel hand) ELLER slår jag mot svärd FV14 och senare Två vapen (istället för Yxa) FV6. Eller va fan...?

Då man har ett FV i Två vapen måste man ju slå mot detta någon gång annars räcker det ju med FV1.

Gamla EDD gav inte ljus i frågan.

Förvirrad, grubblande Roney

Eksem

Champion
Man gör som med alla andra färdigheter... slå mot CL. Lyckas du så får du fördelarna av att lyckas med färdigheten. I det här fallet använda två vapen istället för ett.

mr colt

Veteran
varför ska man ha tvåvapen i dod6 kan man ändå slå 2 gånger om man har så mycket sk!!

i dont have any enemies i have a big backyard whith a lots of boddies

Eksem

Champion
Jag menade visserligen i EDD. Fast där kan man också hugga (eller MÅSTE) hugga/parera två gånger om man har tillräckligt hög FV (21+). Eller t.om 3 och 4 gånger (FV 31+ och 41+), men det är ju extrema roll/spelledar-personer.

Vilket betyder att om en RP i EDD har Två Vapen (dirk/huggare), och Dirk FV 24 och Huggare FV 27 kan hon/han hugga/parera fyra gånger i en stridsrunda.

Hasse

Hero
"varför ska man ha tvåvapen i dod6 kan man ändå slå 2 gånger om man har så mycket sk!!"

Förvissa, har inte regelboken framför mg men du för med två vapen åtminstonde en extra attack förutom de attacker du redan har, de kan till och med vara så att du dubbelt så många attacker med två vapen. DVs har du två attacker med ett vapen så så får du 4 med två vapen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd