Nekromanti Ändrade regler för stickskada

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag och min spelargrupp har lite smått diskuterat om man skulle försöka knåpa ihop ett bättre alternativ till de nuvarande reglerna för stickskadebonus. Särskilt obalanserade blir det när stora klumpiga monster som grottroll gör mindre skada med ett spjut än vad en smidig liten gûrd gör. Hur gör ni i er spelgrupp?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ett enkelt alternativ...

...skulle vara att både hugg och sticksskada beräknar sin grundskada genom (STY + RÖR)/2 ---> Tabell
Ett alternativ skulle vara att när man beräknar sticksskada så får man välja mellan (STY + RÖR)/2 eller RÖR
och sen läsa av från tabell.

Ett minimalistiskt alternativ skulle vara att göra en Neotech och låta all skada vara beroende av endast STY.

/Naug, gillar faktiskt Neotechs purenkla lösning.

Cohen

Swordsman
Re: Ett enkelt alternativ...

Ett minimalistiskt alternativ skulle vara att göra en Neotech och låta all skada vara beroende av endast STY.

vilket skulle stämma rätt bra eftersom en stark person orkar köra spjutet eller liknande stickvapen genom sin motståndare utan problem.
Styrka ökar skada mer än smidighet gör.

Fred

Veteran

Men frågan är om han lyckas få in en så bra träff eftersom han är så otroligt orörlig..
Om jag har förstått det rätt så beror skadan ganska mycket på hur bra man träffar och det är nog ganska mycket större chans att den snabbe och rörlige gurden träffar bra än att trollet gör det..
För min del anser jag inte att man borde använda enbart styrka. I så fall skulle (STY+RÖR)/2 som nämdes tidigare fungera bättre. Enligt min mening passar detta dock inte mindre vapen som dolkar och liknande eftersom det inte behövs överdrivet med styrka för att göra mycket skada med en dolk.

Xzarjo

Warrior
Är inte grotttroll generelt smidigare än gurder? Har för mej att gurderna har runt +2 medans trollens stat brukar ligga runt 16 som minst. Så då borde ju trollen göra mer (även om det är lite) i stickskada än gurderna. Om detta inte stämmer kan det förklara varför trollen ofta kör med krossvapen.

Perenna

Swordsman

Men frågan är om han lyckas få in en så bra träff eftersom han är så otroligt orörlig..
Om jag har förstått det rätt så beror skadan ganska mycket på hur bra man träffar och det är nog ganska mycket större chans att den snabbe och rörlige gurden träffar bra än att trollet gör det..

Trollet är inte orörligt...

Hur som helst, hög Rörlighet ökar ens nivå i stridsfärdigheter, vilket innebär att man är bättre på att få in träffar.
Jag håller definitivt mer på att all grundskada baseras på Styrka.

Kimon

Swordsman

Vi måste till viss del skilja på FV och Grundegenskaper i.m.h.o.
Högt FV ger anfallaren chans att attackera flera gånger och på så sätt göra mer skada. Alternativt sikta på en kroppsdel där motståndaren har lite, eller inget pansar, eller i en glipa i målets pansar, och därmed göra mer skada. Högt FV har också en påverkan på "grundskadan" om man implementerar den frivillga (?) regeln.

Så "bra träff" är redan intecknat i FV och FVs påverkan på skada.

När det gäller ren skadepotential så har anfallarens massa och förmåga att bibehålla kraften genom hela stöten en stor betydelse. Det handlar om att själv stå kvar och låta spjutet pressa sig in i motståndaren. Det är ju just därför man sätter bakändan av spjutet i marken när man gör "stoppstötar".

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Grottrollen

Grottrollen har en STY på lite under 50 och en RÖR på strax över 10.
Detta gör att ett troll med ett spjut gör spjutskada + RÖR-grundskada = Ob3T6 + Ob1T6 = Ob4T6 skada
Medans han med ett helt vanligt knynävs slag för STY-Grundskada = Ob5T6 + 2

Liksom, han gör mer skada utan ett spjut än med ett. Det är där orimligheten ligger.

Vad folk klagar på är att även starka personer borde få göra mer skada med stickvapen. Men så är inte fallet i nuvarande regler. Man får väl hoppas att dom ändrar på det till Eon III.

Naug, Grottroll

Perenna

Swordsman
Re: Grottrollen

En liknande detalj uppkommer om en rollperson har Styrka 17 eller mer och Rörlighet på max 12...
En dolk skulle göra Ob2T6+1 i krosskada och Ob2T6 i stickskada. Lite lustigt att man gör mer i skada om man dänger till med bredsidan, än om man hugger dolken rätt i någon.

Xzarjo

Warrior
Men...

Liksom, han gör mer skada utan ett spjut än med ett. Det är där orimligheten ligger.
Jaha men nu fattar jag. Men... när man börjar tänka så finns det väll rätt många orimligheter? En del tillhyggen i exempelvis krigarens väg har ibland STICK minus 3 eller liknande, så med en riktigt osmidig person med ett vapen som har speciella egenskaper (EON II)hamnar man på negativ skada, typ " ååååå smimska mej mer med din grymma piska, jag beeer meeeer!"
Eller riktigt ubersmidiga personer som rantar runt och petar folk i ögonen eftersom dom gör mer i grundstickskada än i kross.
Men om man gör så att man tittar på vapnets primära skadevärkan, hugg för yxor och stick för spjut, jämför med vad man gör i grundskada. Om man gör mer i grundskada änn med vapen får man väll lägga till +2 för vapnets primärskada. Fast det är väll också lite fel för allt hänger ju på proportioner och det har man ju missat rätt kraftigt på i många fall. T.ex är det lika svårt att välta en missla som en kragg, och du kan bära runt på en missla men du kan fanimej inte bära runt på en kragg.

Kanske om man tittar på karaktären och inte på statten? Då får man att små och smidiga personer grundar all sin skada på sin smidighet (typ hugg går på RÖR/2 i stelle för (RÖR+STY)/2) och stora tunga starka nissar skiter i smidighet och konsentrerar sig på grillspett (stick = STY/2).
Då får alla "normala" tomtar köra med (RÖR+STY)/2.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Men...

" 'ååååå smimska mej mer med din grymma piska, jag beeer meeeer!' "

Det står ju iofs i beskrivningen till piskorna i Krigarens att dom gör minst 1 poäng smärta. *leker besserwisser*
Fast va fan, smärta, njutning. 2 sidor, ett mynt :gremgrin:

Sen tror jag regelmotorn hanterar negativ skadeverkan som ingen skada alls, och inte som helande.

/Naug, lätt masochistisk

hariman

Veteran

Jag skulle säga att det finns två kategorier stickvapen, som någon var inne på tidigare. Dels är det knivar/dolkar. Grottrollet Naug använder antagligen hellre sina knytnävar eller närmaste trästam än nån fånig liten dolk. Jag har svårt att tänka mig en stridteknik med dolk när man "lägger hela sin tyngd i sticket" (eller ännu mindre att man sätter ned bakänden i marken :gremwink: ).

Både dessa saker gör man dock med glädje med andra stickvapen, dvs spjut, pikar, lansar etc. Här kanske (STY+RÖR)/2 skulle vara vettigare...

Har inte Eon med mig så jag kan kolla hur det funkar, men det är ju knappast hästens RÖR man får som bonus när man gör lansattack, eller för den delen björnens RÖR man får i bonus när den kommer framrusande mot björnspjutet?! Det borde ju funka på motsvarande sätt om anfallaren själv står för "kraften" i det hela?

Kimon

Swordsman
Re: Pain & Pleasure [OOOOT]

Från beskrivningen:
Phèdré nó Delaunay har en blodröd fläck i ena ögat och det räcker för att göra henne attraktiv på slavmarknaden.

Det och en kropp som Venus... :gremsmirk:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Det finns gränser...

Det... hör faktiskt inte till saken. Om du tvunget måste fråga sådana ting, som inte har med debatten att göra på något sätt - gör det via privata meddelande. För OT i en viss mängd är fullt acceptabelt, tillochmed nödvändigt, men du...tangerar gränserna med någon parsec. Och justja, sett med mindre toleranta ögon än mina skulle det säkert kunna betraktas som personangrepp också.

- Ymir, är inte masochist, för övrigt.

Kimon

Swordsman
Vad är det du inte förstår?

Släpp det här nu och börja diskutera det som hör tråden till.

Nuff said.