Nekromanti Ändring av fokus hos Wizards

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Är det bara jag som märkt att Wizards ändrat fokus på sina D&D-produkter? Med anledning av (gissar jag?) D&D4 så har modulerna ändrat fokus från att bestå till hälften av feats och prestigeklasser till mer övergripande och generiska ämnen. Jag tror att de produkter vi kommer se fram tilll D&D4 kan bli väldigt spännande just i och med detta. Särskilt för de som klagat på det nuvarande upplägget av D&D-moduler.

Utöver icke-3ed-specifika moduler släpper rman en del äventyr, alltså produkter som är lite mer slit-och-släng och inte känns onödiga nu när en ny version är på väg in.

Bra va?

- Vulf

Flurtis

Hero
Dante, Magnus Seter kanske!?

Jag har inte läst dom senaste sourcebooksen, men dom verkar vilja ge det intrycket i alla fall. Kanske nån som har dom i bokhyllan kan säga mer om innehållet i dom. Dante eller Magnus Seter kanske??

//Flurtis

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ja och Nej

Det är lite knepigt. Anledningen till att vi ser en massa äventyr och sourcebooks som egentligen är äventyr och låg nivå av crunch just nu är för att 4e är på väg. Alltså har WotC velat slänga ut en massa slit och släng-produkter på marknaden för att hålla 3e "levande" utan alltför mycket arbete av D&D R&D.

Äventyr och fluff är enklare att lägga ut på frilansare nämligen.

När 4e dyker upp, så är det med ändrade spelregler. Dels har vi D&D Insider, och dels har WotC antytt att de kommer att ge ut en ny PH och DM varje år, som komplement till Core-böckerna. Men de ska fortfarande göra setting sourcebooks.

Jag tror att de kommer att använda D&D Insider för att trycka ut äventyr. Det kan vara mer kostnadseffektivt att göra på det sättet, och i det stora hela innebär det att det kommer att finnas ett stort bibliotek av äventyr tillgängliga alltid. De mest populära kan de trycka upp och sälja.

Så det kommer att bli spännande. Men jag tror inte att dagens utgivning är en indikation på vad som kommer att komma till 4e.

/M

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Ja och Nej

"Men jag tror inte att dagens utgivning är en indikation på vad som kommer att komma till 4e."

Det tror inte jag heller, det jag menade var snarare att dagens utgivning är en effekt av att 4E är på ingång.

- Vulf

Flurtis

Hero

När 4e dyker upp, så är det med ändrade spelregler. Dels har vi D&D Insider, och dels har WotC antytt att de kommer att ge ut en ny PH och DM varje år, som komplement till Core-böckerna.
Du syftar på dom sedvanliga PH 2 och DM 2 eller tror du det blir något annat koncept?

//Flurtis

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
PH2, PH3 osv

Men jag tror inte att det kommer att vara böcker som PH2 och DMG2 var för 3e (har inte sett dem för någon annan version). Jag tror att de kommer att vara mycket mer tematiska, typ Psionic PH2, Asian PH3, Planar PH4 osv.

/M

Staffan

Myrmidon
Med anledning av (gissar jag?) D&D4 så har modulerna ändrat fokus från att bestå till hälften av feats och prestigeklasser till mer övergripande och generiska ämnen.
Visst är det så. Det har de till och med gått ut och sagt. Produkterna härifrån till 4e kommer antingen att vara tämligen generiska, äventyr, eller få någon sorts uppdatering när 4e kommer.

Staffan

Myrmidon

Jag tror att de kommer att använda D&D Insider för att trycka ut äventyr.
Med tanke på att D&DI ska ersätta tidskrifterna Dungeon och Dragon så kan man nog räkna med att ett eller annat äventyr kommer att dyka upp där.