Nekromanti Ändringar av Blood Bowl

Rickard

Urverk speldesign
Jag älskade Blood Bowl när jag var yngre, men nu när jag har spelat hur många matcher som helst känns det som om man, om motståndarna är jämnstarka, lika gärna kan skita i att spela och istället slå en tärning om vem som vinner. Det är på tok för mycket slump i spelet för att jag ska anse det som ett vettigt taktiskt spel.

Jag skriver mest det här för att få ur mig lite idéer men här kommer några tankar om vad jag tycker borde ändras för att göra spelet mer taktiskt (vilket i princip är: mindre slumpmässigt).

Här är några saker jag ogillar.

Oavsett hur bra du spelar kan tärningarna ändå neka dig vinst.
Min lösning: dubbla kostnaden för re-rolls (eller lägg på +100k på priset) och låt dem, istället för att ge ett omslag, ge +1 på det slaget. Jag kan tänka mig att ett lag på sin höjd har råd med 1-3 re-rolls.
- från början tänkte jag att block-tärningar också kan påverkas av re-rolls men kan nog skippa det med tanke på förslagen nedan.

Det finns knapp några avväganden under den tiden spelaren aktiverar en pjäs.
Spelet har dubbla bestraffningar och dubbla belöningar.

Inte nog med att du gör en go for it och ramlar, du förlorar också din turn. (dubbel bestraffning)
Inte nog med att du kan blocka en motståndare till marken, du kan även göra skada. (dubbel belöning)
Inte nog med att du kan bli knockad till marken, du kan även bli skadad. (dubbel bestraffning)

Mina förslag till ändringar: när en block visar stjärna eller dödskalle får den spelare som bli påverkad välja: antingen så åker personen ned eller så får den slå ett armorslag för att se om personen blir skadad.
- att åka ned på marken eller bli skadad orsakar aldrig turn-over så länge personen inte är på egna laget och dessutom är bollhållare.
- om armor-slaget misslyckas så händer inget med blocken.

Go for it. Slå block-tärning. Om tärningen visar dödskalle så får spelaren välja om den åker ned eller om ett armor-slag måste göras.
- att åka ned på marken eller bli skadad orsakar aldrig turn-over så länge personen inte är på egna laget och dessutom är bollhållare.
- om armor-slaget lyckas kan spelaren fortsätta.

Ta bort fulning helt och ersätt det med ett blockslag. Personen får göra armorslag om blockslaget lyckas.
- personer får alltid SPP för blockslag.
- dirty player bör ändras på något sätt. Tänkte möjligen +3 på ST när blockar någon som ligger ned. Möjligtvis kanske den tar över för mycket från Dauntless.

Funderar på att ta bort skills som ger +1 och istället låta de vara omslag (Accurate kan tas bort i förmån till Pass, exempelvis). Skills som Big Hand och Strong Arms kan fortfarande vara kvar.

Utöver att själva spelsättet ändras, och att det nu är mindre slumpmässig osäkerhet i spelet (något jag tycker tar död på taktik), är det något som kommer att bli konstigt? Skills som jag inte har tänkt på, etc.

/Han som kan säga att ha föredrar Schack gentemot Fia med knuff, där båda har olika typer av osäkerhet

Übereil

Swashbuckler
Om du inte tänker dig att folk med 2+ på ett slag alltid lyckas (som t ex skaven som dodgar ut i tom ruta) så är att göra om re-roll skill till +1 en skitdålig trade-in i nästan alla sammanhang (passningsspel blev plötsligt väldigt mycket svårare att lyckas med).

Om +1 istället gör att man alltid lyckas på 2+-slag så kan man plötsligt göra väldigt mycket saker gratis. Sätta tacklezone på alver är plötsligt poänglöst, för att ta ett exempel. Säg att man får in en tackle zone på en alvbållhollare så bara springer den därifrån gratis, slänger iväg en short pass gratis till en snubbe som fångar bollen gratis och springer iväg gratis och gör mål.

Att ta bort rerolls kommer därför antingen göra alvlag värdelösa (en på sex att misslyckas i alla lägen gör att man misslyckas varenda jävla turn - jag vet, jag har spelat rätt mycket alver utan dodge och liknande) eller gudomliga.

Übereil, som såg detta som det mest uppenbara "problemet"

Rickard

Urverk speldesign
Übereil said:
Om +1 istället gör att man alltid lyckas på 2+-slag så kan man plötsligt göra väldigt mycket saker gratis.
Ettor kan bli tvåor, ja. Så inga fler dubbelettor som automatiskt bli misslyckade vid kritiska tillfällen. Du spenderar en re-roll for att få +1 på ett slag.

"Väldigt mycket" är väl en överdrift? Ha 1-3 re-rolls for en halvlek på 8 turns gör att man inte får "väldigt mycket saker gratis". Blood Bowl kommer fortfarande handla om att få den andre att misslyckas. Däremot kommer antagligen spelstilen att förändras rätt mycket med denna ändring. Den största skillnaden jag tänker mig i ren spelstil är att man kommer att göra saker sist med bollhållaren för det är endast den personen som kan förorsaka turnover i förtid. Att blocka eller blitza med den personen kommer att kännas riskfyllt.

Sätta tacklezone på alver är plötsligt poänglöst, för att ta ett exempel. Säg att man får in en tackle zone på en alvbållhollare så bara springer den därifrån gratis, slänger iväg en short pass gratis till en snubbe som fångar bollen gratis och springer iväg gratis och gör mål.
Fast det är ett slag för att dodga, ett slag för short pass, ett slag för att ta emot bollen. Det är tre slag totalt där två ettor kan komma upp.

---

En till grej. Vid misslyckad dodge kan spelaren välja att falla eller att slå ett armor-slag. Faller den får den inte flytta sig längre och det blir turnover om den är bollhållare. Ett lyckat armor-slag gör att personen får fortsätta sin förflyttning. Med andra ord: precis som med block eller GFI.

/Han som gärna skulle vilja speltesta detta men har inte tänkt så mycket på hur spelet blir när lagen börjar få erfarenhet

Übereil

Swashbuckler
Han said:
Übereil said:
"Väldigt mycket" är väl en överdrift?
Just ja, de har inte dodge i grund... Men en alvthrower med dodge och strong arm blir typ hur bra som helst - särskilt om den har en catcher med dodge och diving catch att passa. Iof lär väl allt sånt bara ge +1 en gång, men ändå, en gratis dodge ut i tom tacklezone är rätt bra.

(Samtidigt kommer amazoner bli mycket sämre. Reroll på dodge är 50 % bättre än +1 på slaget (såvida man inte får +1 på agility, då man helt plötsligt kan dodga gratis en gång).)

Übereil

Rickard

Urverk speldesign
Übereil said:
Men en alvthrower med dodge och strong arm blir typ hur bra som helst
En alvthrower med dodge och strong arm är väl ändå hur bra som helst, även i originalreglerna? :gremsmile:

(Samtidigt kommer amazoner bli mycket sämre. Reroll på dodge är 50 % bättre än +1 på slaget (såvida man inte får +1 på agility, då man helt plötsligt kan dodga gratis en gång).)
Skills ger fortfarande omslag. Det är bara re-roll, alltså markören re-roll, som ger +1 på ett slag.

/Han som på ett sätt gillar att bonkalag blir bättre på att dodga tack vare deras höga AV men funderar på att det kommer att göra i längden att de blir mer skadade än alvlag

Übereil

Swashbuckler
Han said:
Skills ger fortfarande omslag. Det är bara re-roll, alltså markören re-roll, som ger +1 på ett slag.
Ah, den lösningen kan funka.

Übereil