Rickard
Urverk speldesign
Jag älskade Blood Bowl när jag var yngre, men nu när jag har spelat hur många matcher som helst känns det som om man, om motståndarna är jämnstarka, lika gärna kan skita i att spela och istället slå en tärning om vem som vinner. Det är på tok för mycket slump i spelet för att jag ska anse det som ett vettigt taktiskt spel.
Jag skriver mest det här för att få ur mig lite idéer men här kommer några tankar om vad jag tycker borde ändras för att göra spelet mer taktiskt (vilket i princip är: mindre slumpmässigt).
Här är några saker jag ogillar.
Oavsett hur bra du spelar kan tärningarna ändå neka dig vinst.
Min lösning: dubbla kostnaden för re-rolls (eller lägg på +100k på priset) och låt dem, istället för att ge ett omslag, ge +1 på det slaget. Jag kan tänka mig att ett lag på sin höjd har råd med 1-3 re-rolls.
- från början tänkte jag att block-tärningar också kan påverkas av re-rolls men kan nog skippa det med tanke på förslagen nedan.
Det finns knapp några avväganden under den tiden spelaren aktiverar en pjäs.
Spelet har dubbla bestraffningar och dubbla belöningar.
Inte nog med att du gör en go for it och ramlar, du förlorar också din turn. (dubbel bestraffning)
Inte nog med att du kan blocka en motståndare till marken, du kan även göra skada. (dubbel belöning)
Inte nog med att du kan bli knockad till marken, du kan även bli skadad. (dubbel bestraffning)
Mina förslag till ändringar: när en block visar stjärna eller dödskalle får den spelare som bli påverkad välja: antingen så åker personen ned eller så får den slå ett armorslag för att se om personen blir skadad.
- att åka ned på marken eller bli skadad orsakar aldrig turn-over så länge personen inte är på egna laget och dessutom är bollhållare.
- om armor-slaget misslyckas så händer inget med blocken.
Go for it. Slå block-tärning. Om tärningen visar dödskalle så får spelaren välja om den åker ned eller om ett armor-slag måste göras.
- att åka ned på marken eller bli skadad orsakar aldrig turn-over så länge personen inte är på egna laget och dessutom är bollhållare.
- om armor-slaget lyckas kan spelaren fortsätta.
Ta bort fulning helt och ersätt det med ett blockslag. Personen får göra armorslag om blockslaget lyckas.
- personer får alltid SPP för blockslag.
- dirty player bör ändras på något sätt. Tänkte möjligen +3 på ST när blockar någon som ligger ned. Möjligtvis kanske den tar över för mycket från Dauntless.
Funderar på att ta bort skills som ger +1 och istället låta de vara omslag (Accurate kan tas bort i förmån till Pass, exempelvis). Skills som Big Hand och Strong Arms kan fortfarande vara kvar.
Utöver att själva spelsättet ändras, och att det nu är mindre slumpmässig osäkerhet i spelet (något jag tycker tar död på taktik), är det något som kommer att bli konstigt? Skills som jag inte har tänkt på, etc.
/Han som kan säga att ha föredrar Schack gentemot Fia med knuff, där båda har olika typer av osäkerhet
Jag skriver mest det här för att få ur mig lite idéer men här kommer några tankar om vad jag tycker borde ändras för att göra spelet mer taktiskt (vilket i princip är: mindre slumpmässigt).
Här är några saker jag ogillar.
Oavsett hur bra du spelar kan tärningarna ändå neka dig vinst.
Min lösning: dubbla kostnaden för re-rolls (eller lägg på +100k på priset) och låt dem, istället för att ge ett omslag, ge +1 på det slaget. Jag kan tänka mig att ett lag på sin höjd har råd med 1-3 re-rolls.
- från början tänkte jag att block-tärningar också kan påverkas av re-rolls men kan nog skippa det med tanke på förslagen nedan.
Det finns knapp några avväganden under den tiden spelaren aktiverar en pjäs.
Spelet har dubbla bestraffningar och dubbla belöningar.
Inte nog med att du gör en go for it och ramlar, du förlorar också din turn. (dubbel bestraffning)
Inte nog med att du kan blocka en motståndare till marken, du kan även göra skada. (dubbel belöning)
Inte nog med att du kan bli knockad till marken, du kan även bli skadad. (dubbel bestraffning)
Mina förslag till ändringar: när en block visar stjärna eller dödskalle får den spelare som bli påverkad välja: antingen så åker personen ned eller så får den slå ett armorslag för att se om personen blir skadad.
- att åka ned på marken eller bli skadad orsakar aldrig turn-over så länge personen inte är på egna laget och dessutom är bollhållare.
- om armor-slaget misslyckas så händer inget med blocken.
Go for it. Slå block-tärning. Om tärningen visar dödskalle så får spelaren välja om den åker ned eller om ett armor-slag måste göras.
- att åka ned på marken eller bli skadad orsakar aldrig turn-over så länge personen inte är på egna laget och dessutom är bollhållare.
- om armor-slaget lyckas kan spelaren fortsätta.
Ta bort fulning helt och ersätt det med ett blockslag. Personen får göra armorslag om blockslaget lyckas.
- personer får alltid SPP för blockslag.
- dirty player bör ändras på något sätt. Tänkte möjligen +3 på ST när blockar någon som ligger ned. Möjligtvis kanske den tar över för mycket från Dauntless.
Funderar på att ta bort skills som ger +1 och istället låta de vara omslag (Accurate kan tas bort i förmån till Pass, exempelvis). Skills som Big Hand och Strong Arms kan fortfarande vara kvar.
Utöver att själva spelsättet ändras, och att det nu är mindre slumpmässig osäkerhet i spelet (något jag tycker tar död på taktik), är det något som kommer att bli konstigt? Skills som jag inte har tänkt på, etc.
/Han som kan säga att ha föredrar Schack gentemot Fia med knuff, där båda har olika typer av osäkerhet