Huvudet på spiken
Du har just påpekat det jobbigaste med hela uppgraderingen... alla dessa småändringar.
De som kritiserat 3.5 (Monte Cook, Sean K Reynolds, m fl) har just anmärkt på att, trots att spelet tycks vara detsamma som 3.0, måste man lära sig hela spelet på nytt eftersom det finns tusentals små ändringar överallt. Man kan inte längre lita på det man lärt sig utantill, utan måste slå upp och läsa på varenda regel igen.
(Naturligtvis kan man strunta i vad reglerna säger och köra efter eget huvud, men anta för skojs skull att man faktiskt vill följa reglerna.)
Jag har ju själv hållt på nu i över två månader med att uppdatera Dunder&Drakar till 3.5, och jag blir snart galen (Viljeräddningsslag, SG 25) på alla dessa små ändringar precis överallt. Jag har ju försökt föra bok över alla ändringar jag gör, men förmodligen har jag ändå missat att skriva upp några...
Det var, på sätt och vis, enklare att gå från 2e AD&D till 3e D&D, eftersom förändringarna var så dramatiska och långtgående. Nu är det bara detaljer, detaljer och åter detaljer som har ändrats.
Man får hoppas att 4e D&D blir enklare att byta till...
/Mikael