Nekromanti Ändringsförslag till Saga 1.1

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har bläddrat i Saga de senaste dagarna (brukar återvända till den boken med jämn mellanrum).

Jag tänkte lista några förslag till ändringar som kan komma med i Saga när det ska gå i nytryck.

Jag vet att Arfert har sagt att Saga kommer vara oförändrat i sin kärna men det ska komma med lite nytt, roligt och matnyttigt, nu när alla böcker har sålt slut och nya ska tryckas.

Här är min önskelista:

*Alver och dvärgar tas bort från världen. Endast människor (tillsammans med troll, odöda osv.)

*Färre och bredare färdigheter, av typen Vildmarksvana (inkluderar Jaga, Spåra, Överlevnad), Kulturkännedom (inkluderar Historia, Geografi)

En ny egenskap som heter Karisma. Den fungerar som de andra på följandet sätt:
PERSONLIGHET (1T6) + VÄRLDSVANA = KARISMA
Anledningen till detta är att i dagsläget används egenskapen Närvaro för både "handlesfärdigheter", Övertala, Köpslå, och för perceptionsfärdigheter, Söka, Skärskåda.
I min värld blir det så att alla jägare blir utomordentliga handelsmän och handelsmännen blir änna klippor på FDT.

*Lägga till en enkel lite regel för Drivkrafter (ger bonus, +2) på färdighetsslag när dom används. (Smygkika på Noir men förenkla)

*Att det följer med en fyrfärgskarta (A3 eller A2) över Arcaria med boken (gärna detaljerad, alltså mer än bara huvudstäderna utmärkta).

Det var några saker som jag önskar.

/Andy som gärna hjälper till med arbetet
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Alver och dvärgar:

...sorry, de får vara kvar. Jag gillar dem.


Färre och bredare färdigheter:


..ja jag är lite inne på det jag med... i alla fall en viss omstuvning där. Fast med bättre namn.. Kulturkännedom och Vildmarksvana låter så där "trist svenskt rollspelsspråk". Namnen ska i så fal kännas mer yid- och/eller kampanjanpassade. Typ Skriftslärd och Stigfinnare. Vill inte heller förstöra bakåtkompabiliteten med för mycket ändringar.

Karisma:

..tveksamt.. vill nog ha färre snarare än fler egenskaper i så fall. Dessutom ska färdighetslistan göra som, där sådana småbuggar kan rättas till. Och en jägare är en jägare, och en handelsman är en handelsman, det är ditt sociala sammhang som avgör vem du är i världen, inte dina stats.


Drivkrafter:


..ja det kan jag eventuellt tänka mig. Fast jag hittar inte i Noir-boken, så jag får tänka ut nåt helt eget i så fall.. :gremgrin:

Fyrfärgskarta över Arcaria:

..ja väldigt gärna, om jag har råd att trycka en sån.

_____

Ändringar som jag själv är inne på är lite tillägg för de som vill göra strid mer taktisk (en viss BW-känsla) och satsningar. Och kanske enkla regler för sociala konflikter.

Spelledarmaterial (har ju fått hjälp av Han där, redan)

Nya introäventyr (de som finns i boken är lite väl nybörjaranpassade...)

Lite mer kampanjinfo...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
Kulturkännedom och Vildmarksvana låter så där "trist svenskt rollspelsspråk". Namnen ska i så fall kännas mer yid- och/eller kampanjanpassade. Typ Skriftslärd och Stigfinnare. Vill inte heller förstöra bakåtkompabiliteten med för mycket ändringar.
Jaaaa! Bara lite kort sådär.

Jag märker att jag dras mer till det medeltidiga än det som är inlånad fantasy när jag tänker Saga så mer flavour all over the place. Det blir skitfint tror jag.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,550
Location
Slätta
DeBracy said:
Arfert said:
Kulturkännedom och Vildmarksvana låter så där "trist svenskt rollspelsspråk". Namnen ska i så fall kännas mer yid- och/eller kampanjanpassade. Typ Skriftslärd och Stigfinnare. Vill inte heller förstöra bakåtkompabiliteten med för mycket ändringar.
Jaaaa! Bara lite kort sådär.

Jag märker att jag dras mer till det medeltidiga än det som är inlånad fantasy när jag tänker Saga så mer flavour all over the place. Det blir skitfint tror jag.
Håller med till 100%, rent av 110% som hockeyspelarna verkar kunna krama ut vid lämpliga tillfällen. Däremot så tycker jag att det är skitsvårt att komma på sådana namn... Jagmenar, se bara på de stämningsnamn som Arfert ger här. Stigfinnare skulle jag översätta till Områdeskännedom eller Geografi, absolut inte Vildmarksvana och Skriftlärd säger absolut ingenting.

Fast det kanske inte var menat som direkta översättningar...? :gremcrazy:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
DeBracy said:
Jag märker att jag dras mer till det medeltidiga än det som är inlånad fantasy när jag tänker Saga så mer flavour all over the place. Det blir skitfint tror jag.
Apropå krydda, det bästa i Saga är beskrivningen av nackdelen Alkholist. Varför den är det bästa i hela spelet är för att den säger någonting om världen, vilket fick mig att haja till. "På medeltiden var det här mycket vanligt, eftersom man knappast drack något annat än vin eller öl, beroende på samhällsklass. Att bara dricka vatten var otänkbart".

I den nya versionen hade jag gärna sett för- och nackdelar som beskrev världen på detta sätt. Hur klarar sig någon närsynt i dagliga livet? Likaså kan man införliva detta i färdigheterna. Vem använder Bågskytte och vad i livet gör att man lär sig Skugga?

Det kan vara svårt att hitta på vettiga världsspecifika för- och nackdelar men det finns redan en värld att använda sig av. Jag slog upp en sida på måfå och fann följande: "På den trettonde dagen infaller den kanske viktigaste dagen i en mans liv - den dagen då han blir man, och den dagen han väljer vilken väg han ska gå i livet". Går det att göra någon vettig nackdel av detta? :gremsmile:

/Han som har glidit in mycket på att förklara världen genom regelsystemet
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Alver och dvärgar:

...sorry, de får vara kvar. Jag gillar dem.
Arggh! SMILE

Namnen ska i så fal kännas mer yid- och/eller kampanjanpassade. Typ Skriftslärd och Stigfinnare.
Det är jag helt med på. Då kan det krävas något längre förklaringar till färdigeheterna men det tycker jag är OK. Kanske kunde lägga till vanliga svårighetsgrader på varje färdighet samtidigt. Skönt för SL att ha till hands.

Karisma:

..tveksamt.. vill nog ha färre snarare än fler egenskaper i så fall. Dessutom ska färdighetslistan göra som, där sådana småbuggar kan rättas till. Och en jägare är en jägare, och en handelsman är en handelsman, det är ditt sociala sammhang som avgör vem du är i världen, inte dina stats.
Jag förstår ditt resonemang. I rest my case.

Drivkrafter:

..ja det kan jag eventuellt tänka mig. Fast jag hittar inte i Noir-boken, så jag får tänka ut nåt helt eget i så fall..
Jag skriver gärna detta och skickar över till dig. Se om du gillar det.

Nya introäventyr (de som finns i boken är lite väl nybörjaranpassade...)
Får jag skriva ett av dom?

_____

Sen skulle jag vilja se en "skitigare" och "mörkare" layout. En layout som säger: "En rostig kniv i magen".

/Andy som är i arbetartagen
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skriv gärna ett förslag på äventyr, om du vill!


..angående färdigheter vill jag gärna hålla förklaringstexterna så korta som absolut möjligt... namnen bör ju vara i princip självförklarande. Jag får krupp av långa färdighetstexter...
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Skriv gärna ett förslag på äventyr, om du vill!
Då gör jag ett försök.

..angående färdigheter vill jag gärna hålla förklaringstexterna så korta som absolut möjligt... namnen bör ju vara i princip självförklarande. Jag får krupp av långa färdighetstexter...
Jag sa inte att dom skulle vara långa men du kanske kan utöka beskrivningen från 1 mening till 5 meningar? SMILE

Angående bakåtkompatibliteten så säger jag: Skit i den. Varför säger jag så, svaret är tvådelat.

1. Rollspelare är samlare och så fort det kommer ett hottat Saga så kommer ingen spela det gamla.
2. Det finns ju ett mycket material att vara kompatibel till. Det finns grundboken, spelledarskärm och ett par gratisäventyr. Jag tycker att det inte är tillräckligt med material för att det ska finnas en vits med kompatibliteten. Mitt äventyr, Alliansen, kan jag ta på mig att "översätta" till det "nya" Saga.

/Andy som ska ge sig på Saga med motorsåg och pincett
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Angående Alver och Dvärgar så håller jag med om att de borde tas bort. Kanske lite onödigt att säga då Arfert redan svarat och sagt att de ska bli kvar. Men i vilket fall så tycker jag att de ska fräschas upp. Om jag inte minns fel så möter man främst alver som pirater? Och dvärgar som de typiska underjords-hantverkarna? Vet inte om detta kan ändras på, men kanske utvecklas och ges lite mer färg.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Alverna har ju blivit tvungna att fly ut till sin ö (av anledningar som kansk kommer uppenbaras), och enbart ett fåtal är kvar.. en gång, för länge sedan, var de "vanliga" alver.

Dvärgarna är typiska dvärgar.. och jag har kvar dem för att jag tycker de är den mest mobbade fantasyrasen på rollspelsforum :gremgrin: ..och att jag faktiskt gillar klassiska fantasydvärgar. Men kommer nog förtydliga dem, de klassiska dvärgarna i BW är ju exempelvis coola. Just för att de är klassiska.

..för de spelgäng som inte gillar dvärgar och alver är det ju superenkelt att ignorera deras existens.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
..för de spelgäng som inte gillar dvärgar och alver är det ju superenkelt att ignorera deras existens.
Det är helt sant. Men det skulle vara kul om raserna var så pass intressanta så att man skulle vilja ha med dem.

/Andy som också gillar råklassiska dvärgar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
De är ju redan intressanta, DUH.. :gremgrin:

Fast en del vill ju köra renrasigt... människor, och resten är monster.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Jag kommer förstås inte helt osökt att tänka på Warhammer Fantasy Roleplay. Om vi blundar för Slayers och andra ytterligheter har vi ju också de dvärgar som faktiskt blivit integrerade i samhället mer eller mindre. Kanske har de egna kvarter eller dylikt men de lever mer eller mindre som "vem som helst". Nischen som kunniga hantverkare må vara klyschig men jag tycker absolut det finns nåt värde i den, om de får vara seriösa stabila typer och inte tvingas till öldränkt comic relief som stackars film-Gimli t.ex.

För övrigt har jag hört att Ambrius av Cenni, drottning Beatrice av Talmonts hovmålare, fick sin plats endast på grund av vilken underskön blåfärg han kunde framställa. Detta sägs han ha lärt sig från en dvärg som själv inte hade något intresse i målning men givetvis känner mineralerna mycket väl. Så: förakta inte samröre med dvärgar, det är oklokt och går emot allt förnuft.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
För övrigt har jag hört att Ambrius av Cenni, drottning Beatrice av Talmonts hovmålare, fick sin plats endast på grund av vilken underskön blåfärg han kunde framställa. Detta sägs han ha lärt sig från en dvärg som själv inte hade något intresse i målning men givetvis känner mineralerna mycket väl. Så: förakta inte samröre med dvärgar, det är oklokt och går emot allt förnuft.
...du har inte lust att skriva lite flavour-texter till Saga, månne? Det där var så helt rätt!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
...du har inte lust att skriva lite flavour-texter till Saga, månne? Det där var så helt rätt!
Jodå, det kan jag absolut göra.

Minns du att jag skojade om "Gilleshandboken, kompatibel med ett svenskt fantasyrollspel i legendarisk medeltid"? Det hann bli en ganska konkret tanke i mitt huvud, inte minst med inspiration från en bok om dekormåleri i Sverige som jag köpte i slutet av sommaren. Här och var i den finns citat från Cennino Cenninis "Boken om Målarkonsten" från början av 1400-talet. Ascoolt tyckte jag; det är Cenninis ord om hur man gör en bra blåfärg med Lapis Lazuli som är fröet till den lilla kludden ovan.

Jag skulle alltså hålla på linjen "mer historiskt inspirerat material förpackat som spelvärldsgrejer" (gärna i just "Det sägs att..."-vinkeln). Frågan är bara om det ligger i linje med tänket att använda mycket allmängods för att slussa in folk fort eller om det börjar bli lite för insyltat i smådetaljer av historia? Svårt för mig själv att bedömma; jag gillar det ju förstås.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Faktum är att en gillesbok, eller liknade material, skulle vara rätt kul, om man kunde använda den för bakgrund till äventyr och rollpersonsskapande osv...

Jag tycker iofs att även "onödiga" detaljer - alltså sånt som inte direkt generarar äventyr - har sin plats i rollspelsmaterial, speciellt för de som vill ha lite mera culture-gaming-stuk. Saga funkar ju bra för dylikt, eftersom man lätt kan införliva saker man hittar i historieböcker, "vanliga" fantasyromaner och liknade (vilket såklart var en tanke när vi designade spelet).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
Faktum är att en gillesbok, eller liknade material, skulle vara rätt kul, om man kunde använda den för bakgrund till äventyr och rollpersonsskapande osv...
Ja, det är det jag känner också. Samtidigt vet jag som sagt inte om det finns nåt intresse. De är ju knappast material som krävs för en komplett grundbok men kan vara skoj att ha.

Kanske skulle hypnotisera Andy, Organ och några till och göra mig själv till redaktör för ett semi-officiellt kompendie/fanzin som kommer ut en gång i kvartalet och fokuserar på olika områden: ett nummer om gillen, ett om magikerkonventen (med Organs nya magitraditioner), osv. (okej, kanske inte så långt mycket vidare; jag har själv inga fler idéer som jag vet håller)

Jag har ju hört från god källa att sånt är okej... :gremwink:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
De är ju redan intressanta, DUH..
Jag tror säkert att dom är intressant, om man visste något om dom. Det finns i stort sett noll info om alver. Små kort beskrivningar men jag har inte lyckats skapa mig en bild av dem alls.

Men, jag skulle vilja veta hur balla dom är!

/Andy som hoppas att alverna är kick-as-super-rå-odödligt-balla.ru
 
Top