Nekromanti Ännu en snabb fråga :)

taron

Veteran
Jag tänkte jobba på ett skrå eller gille för alver och eventuellt ett fåtal människor. Det kommer ligga i trakten kring Asharien - Sunari... Det kommer vara en blandning av nån variant av Stigfinnare(ranger).. och präster(cleric).
Nån som har nån ide vad det skulle kunna byggas, heta och till vilken typ av alver.

Jag är inte specielt hajj på Eon, jag bara baserar en MUD domän på världen därför jag tycker den är intresant :gremshocked:

Duddmannen

Hero
Plats att bygga på
Lim'alan vhic Sunariye, precis där Tarfloden går ihop med Järnforsen. Inte långt från den Ashariska byn Ziliz och staden Nada är bara ytterligare en halv dagsmarsch därifrån.

Typ av alver
Kiriya och Pyar absolut. Pyar är lättast för människor att begripa sig på och Kiriya är de i den Sanariska alliansen som är lättast att ha och göra med. Generellt sett i alla fall, det finns ju individuella skillnader.

Rangers/Clerics
Alver, framförallt i Sunari, är extremt oreligiösa. Det är bara Pyar som i någon större utsträckning brukar tillbe gudar. Yrkena Spejare och Jägare passar dock bra för i stort sett alla alver.

/Duddmannen

taron

Veteran
Tack tack, Mycket trevligt svar :gremsmile:
Jag hadde glömt att dom flesta alver inte tillbad gudar, kanske jag hoppar över den biten. Anledningen till att jag ville blanda in det var mest för helande besvärjelser.. men det kan man ersätta med överlägsen 'vanlig' helande, med örter och första hjälpen :gremsmile:

Duddmannen

Hero
Du ska inte tänka på D&D sätt nu...

Anledningen till att jag ville blanda in det var mest för helande besvärjelser.. men det kan man ersätta med överlägsen 'vanlig' helande, med örter och första hjälpen
Alltså, det faktum att Alver inte är religiösa har ingenting med förmågan att hela skador i Mundana. Blanda inte ihop Eon med Dungeons & Dragons. Alla som kan hantera magi kan lära sig läkande effekter. Faktum är att många magiker är snabbare på att läka skador än vad "Präster" är. Alver har BRA magiker.

Tänk också på att man inte måste "bestämma sig" i Mundana/Eon. Alla kan kasta besvärjelser oavsett om man är en krigartyp eller mer renodlad trollkarl. Alla får lära sig magi, så det kan ju vara så att några av de bästa spejarna/jägarna också är duktiga på att läka skador. Ute i skogen kan det ju komma väl till pass.

/Duddmannen

taron

Veteran
Re: Du ska inte tänka på D&D sätt nu...

Ok, tack för det..
Jag återkommer om jag får fler frågor på vägen :gremsmile:

Xzarjo

Warrior

Men glöm för allt i världen inte att magiker bör vara ovanliga. Hur kul skulle det vara om magi ingick i allas vardag? Om det går 10 magiker på 100 pers så kommer alla bönder att ranta runt med magiska plogar förr eller senare, å inte kommer det bli någon trevlig svält heller!

Kimon

Swordsman

Men glöm för allt i världen inte att magiker bör vara ovanliga.

Varför det?

Hur kul skulle det vara om magi ingick i allas vardag?

Kul. Dessutom skulle det i EON vara tämligen konsekvent eftersom alla kan lära sig magi och att det inte är särskilt svårt att göra det.

Grendel

Warrior

Ger mig lite Rolemaster- eller MERP-vibbar där varenda obetydlig kotte kan kasta kulblixtar...
*ryser och grimaserar*

Kimon

Swordsman

Ger mig lite Rolemaster- eller MERP-vibbar där varenda obetydlig kotte kan kasta kulblixtar...

Whoa... Vem har du lirat med? :gremshocked:

Grendel

Warrior

Hardcore Rolemaster-freaks. *ryser* :gremwink:

Tacka vet jag lite mer sansade och jordnära rollspel... Som Eon. :gremgrin:

Kimon

Swordsman
25 E Slashing [OT]

Fast man kan ju inte låta bli att gilla jargongen....

Spelare: Jag sänker orchen! *rull* *rull*, 215!
SL: 50 i DB.
Spelare: Vänta... *tar fram attacktabellen för broadsword...*, vad har han för AT?.
SL: 6.
Spelare: Ha!, *För finger uppåt i kolumn 6*, 25 E Slashing, breakar honom med... *huvudräknar*... 15! Det är en extra A eller...?
SL: Sällan. Du måste breaka med 35 för att få en A.
Spelare: Jag slår Kritten... *rull,rull* ...78! Sug den din snaga!
SL: *Slår upp skadan på slashing crit tabellen*, hmm...Foe reaches out to block your blow. You sever two fingers and and break his shield arm making it useless, +12 hits, stunned and unable to parry for 3 rounds... Vem antecknar skador på slp?

Helt underbart... :gremgrin:
Ärligt alltså, och inte så segt som det låter heller. :gremwink:

Sabelkatten

Swordsman

Men det bortser från att även om var 10% av alla personer du möter på i Mundana kan lite magi, så lär det fortfarande bara vara max 0,1% som kan mer en 1-3 bevärjelser, och dessa kommer nästan uteslutande att vara av den "praktiska" sorten.

Så som jag ser resultatet av reglerna så borde det i en stor by/liten stad (ca. 1000 inv.) finnas ungefär:

1 person som är "magiker" (FC 10+ i några magifärdigheter och ett tiotal besvärjelser). Har antagligen också en hel del andra sysslor (typ skrivare, läkare osv.) eller så kan han vara byäldste/rådsman eller liknande. Även om han är bra på magi kommer han knappast kunna tjäna hela sitt uppehälle på det.

1-3 personer som gillar magi och spenderar sin fritid med det (inte för att primitiva bönder har allför mycket fritid!). FC upp till 10 i besvärjelse och 1-2 alstrafärdigheter, 2-4 besvärjelser.

Och sedan finns det knappt 50 personer som lärt sig typ "Alstra Biotropi" och "Besvärjelse" till FC5 plus "Stoppa Blödning" och "Hela Trauma".

Med andra ord så lär det finnas en (med RP-mått) ganska mesig magiker i varje större by (en magiker som antagligen kappast kan några stridsbesvärjelser!), plus ett antal personer som kan lite magi som gör deras vardag lite lättare - och det enda som RP kan tänkas märka av är de som kan lite helande magi, plus ett fåtal som kan något som kan användas i strid (en skogshuggare som lär sig "Skärpa" för att hugga träd bättre, t.ex.).

Knappast "varenda obetydlig kotte kan kasta kulblixtar"...

/Henrik