Frågemästaren är tillbaka! Mannen som kan ställa hundratals frågor utan (egna) svar...! Nu till saken......:
Läs igenom denna strid och säg vad som är FEL, vad jag har GLÖMT, och andra saker som kan vara viktiga. Kanske man inte ska fylla i utmattningstabellen lika ofta, tex?
Dacod den glade krigaren med 15 i Svärd börjar strida mot Mollé den dumme köpmannen som har 10 i svärd. Dacod har ett vanligt slagsvärd, och Mollé har ett kortsvärd.
Båda slår VINIT-slag (Dacod har 10 och Mollé har . Dacod får olyckligtvis 15 och Mollé får 7 vilket resulterar i effekter (eller vad det nu kallas...) på -5 respektive +1.
Mollé väljer därför att hugga och Dacod vill parera. Mollé slår precis 9 och lyckas med att hugga, men Dacod slår 11 och lyckas parera. Mollé får inte in någon vidare styrka i hugget och därför påverkas alltså inte Dacods svärds brytvärde. I slutet av rundan kryssas en utmattningsruta på bådas rollformulär.
Nästa runda börjar Dacod eftersom han slog 7 på VINIT. Dacod som väljer att hugga två gånger får slå OB4T6 för varje hugg, vilket ger 14 och 9 - dvs båda huggen lyckas. Mollé försöker parera och får också OB4T6 på båda. Han misslyckas med båda (19 och 11). Dacods slagssvärd träffar först buken (8 i träfftabellen för hugg- och krossvapen) , i magen. Skadan blir 18 (H+OB3T6 , H=OB2T6). 10 dras av och slås på extraskadetabellen för Buk->Mage, som ger Köttsår (Tx1, Sx1). Den övriga skadan för magen ger Tx2, Sx2, Bx2.
Mollé kryssar således 3 i Trauma, 3 i Smärta, och 2 i Blödningstakt. Eftersom Dacod faktiskt träffade med TVÅ hugg (av två möjliga, hehe...) så får han slå på träfftabellerna ännu en gång. Dacod slår en tvåa på träfftabellen för hugg- och krossvapen och träffar huvudet på Mollé. Enligt den mer speciferade träfftabellen så träffar han Mollés ansikte (4). Skadan blir som tidigare OB5T6 - som nu ger 21 i skada.
De två extraskadorna för ansikte som dras av blir OLYCKLIGTVIS båda gångerna hjärnan som blir Tx10*2=Tx20. Den resterande skadan läggs till (Tx22, Sx5, Bx1) och stackars Mollé får kryssa 22 i Trauma, 5 i Smärta och 1 i Blödningstakt. Nu har den ännu mer stackars Mollé 25 i Trauma, 8 i Smärta och 3 i Blödningstakt. Mollé som en direkt följd av detta slå ett Dödslag. Han slår OB4T6+OB1T6 (Trauma + Smärta ... och han har inte fått tillräckligt många kryss på Blodförlust-rutorna för att lägga till därifrån). Mollé som har 12 i chockvärde slår 19 på dödsslaget och faller därmed blodsgurglande till marken.
Dacod torkar svettet ur pannan, skrattar glatt, kryssar två kryss i Utmattningstabellen och går därifrån till närmaste värdshus.
Jag skulle vara tacksam om ni kom med era synpunkter snarast möjligt.
---bech
Läs igenom denna strid och säg vad som är FEL, vad jag har GLÖMT, och andra saker som kan vara viktiga. Kanske man inte ska fylla i utmattningstabellen lika ofta, tex?
Dacod den glade krigaren med 15 i Svärd börjar strida mot Mollé den dumme köpmannen som har 10 i svärd. Dacod har ett vanligt slagsvärd, och Mollé har ett kortsvärd.
Båda slår VINIT-slag (Dacod har 10 och Mollé har . Dacod får olyckligtvis 15 och Mollé får 7 vilket resulterar i effekter (eller vad det nu kallas...) på -5 respektive +1.
Mollé väljer därför att hugga och Dacod vill parera. Mollé slår precis 9 och lyckas med att hugga, men Dacod slår 11 och lyckas parera. Mollé får inte in någon vidare styrka i hugget och därför påverkas alltså inte Dacods svärds brytvärde. I slutet av rundan kryssas en utmattningsruta på bådas rollformulär.
Nästa runda börjar Dacod eftersom han slog 7 på VINIT. Dacod som väljer att hugga två gånger får slå OB4T6 för varje hugg, vilket ger 14 och 9 - dvs båda huggen lyckas. Mollé försöker parera och får också OB4T6 på båda. Han misslyckas med båda (19 och 11). Dacods slagssvärd träffar först buken (8 i träfftabellen för hugg- och krossvapen) , i magen. Skadan blir 18 (H+OB3T6 , H=OB2T6). 10 dras av och slås på extraskadetabellen för Buk->Mage, som ger Köttsår (Tx1, Sx1). Den övriga skadan för magen ger Tx2, Sx2, Bx2.
Mollé kryssar således 3 i Trauma, 3 i Smärta, och 2 i Blödningstakt. Eftersom Dacod faktiskt träffade med TVÅ hugg (av två möjliga, hehe...) så får han slå på träfftabellerna ännu en gång. Dacod slår en tvåa på träfftabellen för hugg- och krossvapen och träffar huvudet på Mollé. Enligt den mer speciferade träfftabellen så träffar han Mollés ansikte (4). Skadan blir som tidigare OB5T6 - som nu ger 21 i skada.
De två extraskadorna för ansikte som dras av blir OLYCKLIGTVIS båda gångerna hjärnan som blir Tx10*2=Tx20. Den resterande skadan läggs till (Tx22, Sx5, Bx1) och stackars Mollé får kryssa 22 i Trauma, 5 i Smärta och 1 i Blödningstakt. Nu har den ännu mer stackars Mollé 25 i Trauma, 8 i Smärta och 3 i Blödningstakt. Mollé som en direkt följd av detta slå ett Dödslag. Han slår OB4T6+OB1T6 (Trauma + Smärta ... och han har inte fått tillräckligt många kryss på Blodförlust-rutorna för att lägga till därifrån). Mollé som har 12 i chockvärde slår 19 på dödsslaget och faller därmed blodsgurglande till marken.
Dacod torkar svettet ur pannan, skrattar glatt, kryssar två kryss i Utmattningstabellen och går därifrån till närmaste värdshus.
Jag skulle vara tacksam om ni kom med era synpunkter snarast möjligt.
---bech