Nekromanti Ännu mer frågor (nu angående strid!)

bech

Veteran
Joined
24 Feb 2001
Messages
12
Frågemästaren är tillbaka! Mannen som kan ställa hundratals frågor utan (egna) svar...! Nu till saken......:
Läs igenom denna strid och säg vad som är FEL, vad jag har GLÖMT, och andra saker som kan vara viktiga. Kanske man inte ska fylla i utmattningstabellen lika ofta, tex?


Dacod den glade krigaren med 15 i Svärd börjar strida mot Mollé den dumme köpmannen som har 10 i svärd. Dacod har ett vanligt slagsvärd, och Mollé har ett kortsvärd.

Båda slår VINIT-slag (Dacod har 10 och Mollé har :gremcool:. Dacod får olyckligtvis 15 och Mollé får 7 vilket resulterar i effekter (eller vad det nu kallas...) på -5 respektive +1.
Mollé väljer därför att hugga och Dacod vill parera. Mollé slår precis 9 och lyckas med att hugga, men Dacod slår 11 och lyckas parera. Mollé får inte in någon vidare styrka i hugget och därför påverkas alltså inte Dacods svärds brytvärde. I slutet av rundan kryssas en utmattningsruta på bådas rollformulär.
Nästa runda börjar Dacod eftersom han slog 7 på VINIT. Dacod som väljer att hugga två gånger får slå OB4T6 för varje hugg, vilket ger 14 och 9 - dvs båda huggen lyckas. Mollé försöker parera och får också OB4T6 på båda. Han misslyckas med båda (19 och 11). Dacods slagssvärd träffar först buken (8 i träfftabellen för hugg- och krossvapen) , i magen. Skadan blir 18 (H+OB3T6 , H=OB2T6). 10 dras av och slås på extraskadetabellen för Buk->Mage, som ger Köttsår (Tx1, Sx1). Den övriga skadan för magen ger Tx2, Sx2, Bx2.
Mollé kryssar således 3 i Trauma, 3 i Smärta, och 2 i Blödningstakt. Eftersom Dacod faktiskt träffade med TVÅ hugg (av två möjliga, hehe...) så får han slå på träfftabellerna ännu en gång. Dacod slår en tvåa på träfftabellen för hugg- och krossvapen och träffar huvudet på Mollé. Enligt den mer speciferade träfftabellen så träffar han Mollés ansikte (4). Skadan blir som tidigare OB5T6 - som nu ger 21 i skada.
De två extraskadorna för ansikte som dras av blir OLYCKLIGTVIS båda gångerna hjärnan som blir Tx10*2=Tx20. Den resterande skadan läggs till (Tx22, Sx5, Bx1) och stackars Mollé får kryssa 22 i Trauma, 5 i Smärta och 1 i Blödningstakt. Nu har den ännu mer stackars Mollé 25 i Trauma, 8 i Smärta och 3 i Blödningstakt. Mollé som en direkt följd av detta slå ett Dödslag. Han slår OB4T6+OB1T6 (Trauma + Smärta ... och han har inte fått tillräckligt många kryss på Blodförlust-rutorna för att lägga till därifrån). Mollé som har 12 i chockvärde slår 19 på dödsslaget och faller därmed blodsgurglande till marken.
Dacod torkar svettet ur pannan, skrattar glatt, kryssar två kryss i Utmattningstabellen och går därifrån till närmaste värdshus.

Jag skulle vara tacksam om ni kom med era synpunkter snarast möjligt.


---bech
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Man lägger inte till smärta på dödsslaget. Det gör man bara på chockslaget. Resten är väll rätt(orkar inte kolla alla skador i grundboken. Själv så rekomenderar jag dig att köpa krigarens väg så står det vad som molle får i skada omedelbart så slipper du räkna en massa.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,185
Location
Lunden, Göteborg
Du har gjort ett litet fel.. du har nämeligen glömt att multiplicera skadan för de olika extraskadorna.

Mollé skulle (om jag nu inte misstar mig) få 66 Trauma kryss, 15 Smärta kryss och 3 i blödningstakt för träffen i ansiktet, och skadan i magen skulle resultera i 6 Trauma, 6 Smärta och 4 i blödning. Alltså totalt 72 Trauma, 21 Smärta och 7 i blödningstakt.

Ezping Orm
 

bech

Veteran
Joined
24 Feb 2001
Messages
12
Um hum um hum.

Alltså de olika skadorna ska typ multipliceras med antalet extraskador... ? För en extraskada blir det alla_skador*2 och för två extraskador alla_skador*3 etc? Eller ?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469
Är inte långsvärd och kortsvärd olika färdighet? I så fall... hum...i så fall är det inte samma sak...Dacod har 15 i långsvärd och Mollé har 10 i kortsvärd...

--
Yassilus den store
--
Bättre Nörd än Överkörd...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Nepp, svärd är svärd. Det är en färdighet. Man kan specialisera sig på olika svärdtyper men allt är en färdighet.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469
Okej då missförstod jag. My mistake...

--
Yassilus den store
--
Bättre Nörd än Överkörd...
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Skador!!

Ezping Orm har rätt angående skadorna. Man ska multiplicera Trauma, Smärta, Blödningstakt med skadan.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Jag kan också ha fel men...

Fel nr 1. Man behöver inte välja antalet pareringar. Mollé slår då Ob3T6 vid par. nr. 1 och därefter Ob4T6 vid par. nr. 2.

Fel nr 2. Smärta påverkar inte dödsslaget. Endast Trauma+Blodförlust och eventuellt magi (eller fördelar som "seglivad") påverkar dödsslag.


-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Lite fel bara...

Du har fel angående pareringarna. Man måste säga hur många handlingar man ska göra innan man slår vinit. och om du parerar två ggr blir svårigheten ob4t6 per parering. men annars var allt rätt...:)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Re: Nope.

Inte när det gäller försvarsmanövrer. De är progressiva i svårighetsökningssynpunkt. P#1 är Ob3T6 och P#2 är Ob4T6.

-Marco Behrmann
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
hmm..

Känns lite lönlöst att säga emot :)
Men då har jag lärt mig nått nytt oxå :)
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Vilka försvarsmanövrar gäller det ?

Gäller det bara parera eller undvika, motanfall osv... ?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Re: Vilka försvarsmanövrar gäller det ?

Pareringar, Blockeringar och Undvika.

-Marco Behrmann
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Så här är det

Det är såhär att man måste välja att parera, blockera eller undvika under redogörelefasen och sedan kan du göra det hur många gånger som helst men med +Ob1T6 varge gång
Dvs:
första Ob3T6, andra Ob3T6+Ob1T6=Ob4T6, tredje Ob3T6+Ob1T6+Ob1T6=Ob5T6
(Kom ihåg att om man blockar med sköld får man "-Ob1T6" på slaget)

om du väljer att göra Sidosteg, Gå bakåt Ducka eller hoppa högt så slår do Ob3T6 varge gång utan svårighets ökning om du använder samma manöver hela tiden men slaget ökar med +Ob1T6 om du byter manöver, men sedan kan du använda den nya manövern hur många gånger som helst men varge gång med +Ob1T6.

om man INTE har redogort för försvaret kan man göra en INSTINKTIV FÖRSVARSMANÖVER dvs. Parera, Blockera, Undvika, Gå bakåt, Ducka och hoppa högt. detta räknas som en extra handling så man får +Ob1T6 (man räknar till även till all Ob+ man får av att göra andra handlingar)
Dvs. man slår mot sin motståndare två gånger och får då +Ob1T6 på slagen vilket ger Ob3T6+Ob1T6=Ob4T6 på båda anfallen men sedan går försvararen ett motanfall och du kan då parera vapnet med ditt med ett Ob5T6 slag, eftersom du hadde nåt Ob4T6 med dina tidigare handlingar och nu får du +Ob1T6.
VIKTIGT!!! om du gör en instinktiv försvarmanöver förlorar man initiativet nästa runda och blir automatiskt försvarare.
 
Top