Nekromanti Ännu mer monster!

Basenanji

Postd20modernist
Rising har en tråd om Harryhausen och leranimationer. Otroligt coolt.

Det jag inser när jag tittar på alla samlade klipp är att samtliga übercoola monster till AD&D är med! En sorts AD&D-monster-audition, haha!

Kolla; krabbor, skelett, jättetusenfotingar, jättegetingar för att inte tala om alla dinosaurier! Alla är med! Är den där länken egentligen en enda lång reklamfilm för den första monsterboken till AD&D?

Så för alla er youngsters som inte var med under rollspelens gyllene epok (1983-86), kolla in den här länken med balla monster och förstå varför tomtar och troll liksom aldrig kan bli riktigt lika...bra!
:gremwink:

/Basenanji

Quan'talis

Swashbuckler
Kan det vara så att den gamla etablerade D&D-regeln om att skelett bara tar halv skada av eggvapen kommer från just den där scenen? Det skulle ju plötsligt förvandla den från en rätt dum regel till en kulturell referens.

Min egen uppfattning av hur skelett bör bete sig har däremot formats redan i barndomen av Skrotnisse och Hugo Simberg, så jag gillar Harryhausen-skeletten bäst innan de börjar slåss och blir vanliga tråkiga dussinmonster.

olaberg

Hero
Ja, det var en dum regel. Den infördes i Monster Manual (1977) men var inte en del av originalreglerna (1974).

En usel nymodighet, det är vad det är.

BTW, en tråd med coola, D&D-liknande filmklipp är härligt!

cogitare

Swashbuckler
Jag trodde det bara var Piercing weapons som gjorde halv skada mot Skelett? Fast det var länge sedan jag läste mina gamla ADD-regler :gremsmile:

C.