Sagor från det gömda - respons
Introduktionen är bra. Den presenterar en sammanfattning för läsaren så att denna vet vad man har att förvänta sig.
Tärningsystem är också vettigt, även om du knappast behöver förklara vad förkortningarna innebär. Och varför behöver du inte förklara det? Jo, då de är allmänna för alla svenska rollspel. En nybörjare sätter sig knappast med ett rollspel som den personen har hittat på nätet. Därför behöver du knappast heller rubrikena "Hur spelar man?" eller "Vad är rollspel?", då rollspelaren antagligen är van vid rollspel.
Möjligtvis skulle du kunna förklara hur det är tänkt att man spelar i ditt rollspel, typ
<div style="margin-left: 1em">
Hur spelar man?
I det här spelet drar man på sig stora rustningar, Alv-rockar och dvärgskrudar, ger sig sedan ut i strid!</div>
Texten till kartan skulle lika gärna kunna höra till introduktionen. Jag gillar annars fokuseringen på rollspelet.
I rubriken "Rollpersonen" så kan du ha underrubriker som beskriver vart och ett av grejerna på rollformuläret. Det skulle till och med kunna vara så enkelt att du börjar uppifrån rollformuläret och går nedåt medan du förklarar
<div style="margin-left: 1em">Namn:
Ålder:
Spelledare:
Vikt:
Äventyr:
Ras:
Utseende:
och så vidare...</div>
Ett tips. När du gör en rubrik, så gör du den alltid i
fet stil.
Du behöver inte förklara hur man slår och läser av skadorna, men det är vettigt att du förklarar när man dör, även om jag är lite tveksam till att en råtta kan ha 20 livspoäng.
En strypsnara behöver inga specialregler, som någon annan föreslog. Har man ett sådant vapen, så borde man ha lärt sig att smyga upp på sina offer.
Bluffning (när man lurar nån att t ex köpa sin usla häst) T10 (under 5= misslyckad bluffning över 5=lyckad bluffning.
Vad händer om man slår 5? Varför använder du ens 1T10?
Avslöjning (man avslöjar någon T8 under 4 är avslöjningen misslyckad över 4 är den lyckad)
Varför använder du 1T8 här, när det är lika stor chans att lyckas som ovan, när du slår 1T10?
Varje rollperson har tjugo livs poäng och när dessa tar slut då är rollpersonen död. Men om någon av spelarna har en färdighet av läkekonst så kan denna hela den skadade och även sig själv.
/.../
Färdigheterna är:
Bågskytte, Stridsfärdighet, Bluffning, Karisma, Tämjning av djur och Springa.
Men Läkekonst finns inte bland färdigheterna.
T6 används för att se hur många färdigheter man kan få använda. Färdigheterna är:
Säg att vi spelar ditt rollspel med någon annan som spelledare. Säg att du slår 1 och får välja en färdighet och jag slår 6 och får alla färdigheter. Tycker du att det kommer att vara kul när jag kan göra allting medan du får nöja dig med att enbart strida (om du väljer det som färdighet)?
Det är väldigt bra att du skriver ut vilken tärning som man ska använda på rollformuläret. Kanske borde du sätta ut vilka raser och färdigheter som man kan välja bland, så att man endast behöver kryssa för de färdigheter man har och den ras man är. Då slipper spelarna fråga dig om sådant.
Utseende:__________
Förmögenhet:_________
Nackdelar:___________
Dessa är på tok för små och borde få en större plats på rollformuläret.
Livspoängen borde du sätta i en tabell
Lycka till med ditt rollspel...
/
Han som skarpt gillar namnet på rollspelet