Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,288
Jag har äntligen fått lite juste inspiration och är nyfiken på era (kritiska) åsikter:
Jag vill skriva ett kortare scenario där rollpersonerna är level ett. Scenariot ska följa följande riktlinjer:
-Det ska utspela sig i en spännande miljö som kan utvecklas.
-Det ska innehålla olika sorters utmaningar (det räcker inte att bara döda monstrena)
-Det ska ha ett slut som egentligen bara innebär att rollpersonerna dras in i ett nytt, större sammanhang, vilket innebär att de får en naturlig anledning att fortsätta äventyra.
-Det ska finnas med varelser från inferno.
-Scenariot ska lyckas förmedla en stämning som rollpersonerna uppfattar genom mötet med miljön och npc:s.
-Det ska finnas logiska och naturliga förklaringar till en annnars fantastisk och fantasyaktig miljö.
Ok, så...:
Tänk er en kanjon. På ena sidan finns en stad, inuti berget.
På kanjonens sida finns fönster, hål och torn som avslöjar att kanjonen innehåller en sorts grottstad. Därinne lever en brokig skara varelser, men mest gnomer, dvärgar, människor och halvlängdsmän.
Längst ner i kanjonens botten skummar en vild flod som innehåller massa stora vattenormar, ivriga att få sluka människor i sina knapriga träskal.
Staden kallar jag för Zaramsim.
Zaramsim har en naturlig lockelse på varelserna, det finns längre in i berget gott om mineraler och ädelstenar.
Alltså har dvärgar levt där länge. Gnomer har utnyttjat sina tekniska talanger för att förfina mekanik och maskineri som hänger ihop med malmbrytningen. Människorna har tagit på sig rollen som köpmän och organisatörer i samhället. Halvlängdsmännen likaså, men de håller sig till ett annat utbud av varor än människorna.
Man kan egentligen inte transportera bort varor från Zaramsim så lätt. Antingen via floden, men då tar man risken att vattenmonstrena slukar både last och manskap. Eller via luften med hjälp av flygande jättedjur. Markvägen är otänkbart då vildmark (tät skog där vildalver och monster bor eller askmarker). Det finns rykten som säger att det ska finnas en väg genom bergen men denna kunskap har försvunnit genom åren. Likt Loch Nessmonstret så letar folk efter denna gyllene utväg.
Första uppdraget för rollpersonerna blir att hjälpa en gruvmäster med att ta reda på vad som har hänt med mästers malmtransport. Den här dvärgamästern känner nämligen till en genväg till dvärgagrottorna (som ligger en dagsmarsch från Zaramsim) genom farlig mark, den sk "Labyrinten". Dvärgamästerns släkt är ensamna om att känna till denna väg och de bevakar sin hemlighet girigt.
De fattar nog att något har hänt med den försvunna transporten och därför vill de att rollpersonerna fixar upp det hela. För att hitta får rp med sig en dvärg och dennes två beskyddare, som ska garantera att rp hittar tillbaka.
För att inte rp ska komma över kunskapen om genvägen så tvingas de dricka en sömndryck. Rp kommer alltså vakna långt in i berget utan en aning om hur de ska kunna ta sig tillbaka. Det vet bara dvärgen som följer med som guide.
Jag hoppas att detta gör det rätt vanliga rutinuppdraget "hämta vagnarna" lite mer stressande! Vad tror ni?
Usch, vad jag är nöjd med den där lösningen!
Kan det vara så att jag är först med att komma på något sånt? Tror inte det, så vem har jag snott det av?
Så vad har hänt med transporten?
Jo, en infernier har kommit till Zaramsim (mer om det nån annan gång). Med sig har han massa tjänare. En av dessa har hamnat i Labyrinten och gått omkrinbg där och slukat allehanda ting. Dvärgarna med malmen har visat sig vara både mat och underhållning på samma gång, eftersom de gör motstånd så inferniern har valt att dra ut på det hela. Alltså är dvärgatransporten instängd i Labyrinten och de kan inte ta sig ut då inferniern lurar på dem. Om ingen räddning kommer snart lär de dör av törst... Ska rp hinna?
Hinner inte kolla (stavning, meningsbyggnad och skrivfel) det här inlägget så noga som jag borde men är mycket tacksam för era åsikter!
/Basse
Jag vill skriva ett kortare scenario där rollpersonerna är level ett. Scenariot ska följa följande riktlinjer:
-Det ska utspela sig i en spännande miljö som kan utvecklas.
-Det ska innehålla olika sorters utmaningar (det räcker inte att bara döda monstrena)
-Det ska ha ett slut som egentligen bara innebär att rollpersonerna dras in i ett nytt, större sammanhang, vilket innebär att de får en naturlig anledning att fortsätta äventyra.
-Det ska finnas med varelser från inferno.
-Scenariot ska lyckas förmedla en stämning som rollpersonerna uppfattar genom mötet med miljön och npc:s.
-Det ska finnas logiska och naturliga förklaringar till en annnars fantastisk och fantasyaktig miljö.
Ok, så...:
Tänk er en kanjon. På ena sidan finns en stad, inuti berget.
På kanjonens sida finns fönster, hål och torn som avslöjar att kanjonen innehåller en sorts grottstad. Därinne lever en brokig skara varelser, men mest gnomer, dvärgar, människor och halvlängdsmän.
Längst ner i kanjonens botten skummar en vild flod som innehåller massa stora vattenormar, ivriga att få sluka människor i sina knapriga träskal.
Staden kallar jag för Zaramsim.
Zaramsim har en naturlig lockelse på varelserna, det finns längre in i berget gott om mineraler och ädelstenar.
Alltså har dvärgar levt där länge. Gnomer har utnyttjat sina tekniska talanger för att förfina mekanik och maskineri som hänger ihop med malmbrytningen. Människorna har tagit på sig rollen som köpmän och organisatörer i samhället. Halvlängdsmännen likaså, men de håller sig till ett annat utbud av varor än människorna.
Man kan egentligen inte transportera bort varor från Zaramsim så lätt. Antingen via floden, men då tar man risken att vattenmonstrena slukar både last och manskap. Eller via luften med hjälp av flygande jättedjur. Markvägen är otänkbart då vildmark (tät skog där vildalver och monster bor eller askmarker). Det finns rykten som säger att det ska finnas en väg genom bergen men denna kunskap har försvunnit genom åren. Likt Loch Nessmonstret så letar folk efter denna gyllene utväg.
Första uppdraget för rollpersonerna blir att hjälpa en gruvmäster med att ta reda på vad som har hänt med mästers malmtransport. Den här dvärgamästern känner nämligen till en genväg till dvärgagrottorna (som ligger en dagsmarsch från Zaramsim) genom farlig mark, den sk "Labyrinten". Dvärgamästerns släkt är ensamna om att känna till denna väg och de bevakar sin hemlighet girigt.
De fattar nog att något har hänt med den försvunna transporten och därför vill de att rollpersonerna fixar upp det hela. För att hitta får rp med sig en dvärg och dennes två beskyddare, som ska garantera att rp hittar tillbaka.
För att inte rp ska komma över kunskapen om genvägen så tvingas de dricka en sömndryck. Rp kommer alltså vakna långt in i berget utan en aning om hur de ska kunna ta sig tillbaka. Det vet bara dvärgen som följer med som guide.
Jag hoppas att detta gör det rätt vanliga rutinuppdraget "hämta vagnarna" lite mer stressande! Vad tror ni?
Usch, vad jag är nöjd med den där lösningen!
Kan det vara så att jag är först med att komma på något sånt? Tror inte det, så vem har jag snott det av?
Så vad har hänt med transporten?
Jo, en infernier har kommit till Zaramsim (mer om det nån annan gång). Med sig har han massa tjänare. En av dessa har hamnat i Labyrinten och gått omkrinbg där och slukat allehanda ting. Dvärgarna med malmen har visat sig vara både mat och underhållning på samma gång, eftersom de gör motstånd så inferniern har valt att dra ut på det hela. Alltså är dvärgatransporten instängd i Labyrinten och de kan inte ta sig ut då inferniern lurar på dem. Om ingen räddning kommer snart lär de dör av törst... Ska rp hinna?
Hinner inte kolla (stavning, meningsbyggnad och skrivfel) det här inlägget så noga som jag borde men är mycket tacksam för era åsikter!
/Basse