Nekromanti Äntligen!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,057
Jag har klurat som fan på hur man ska göra kartor till Underdark. Det är skitsvårt att få till ett underjordiskt landskap. Man kan liksom inte göra som vanligt när man ritar kartor eftersom en underdarkkarta inte tar hänsyn till huruvida en höjd går upp till "taket" eller bara är en kulle. Nåja, nu har jag lyckats göra en photoshop-karta som faktiskt funkar.

I vilket fall ser jag vad den föreställer. Kolla in själva (bifogad). Förstår ni kartan eller är jag bara blind för att jag suttit själv med den för länge?


Åh, ett par saker;

Den pergamentiga "ramen" är skamlöst snodd från Wizards map-of-the-week. Den är inte snyggt implementerad än, jag vet.

Kartan är såklart inte klar än, en del finputsning återstår (kom gärna med förslag).

Ja, jag föredrar också handritade kartor i vanliga fall. Men just till D&D har jag vant mig vid digitala kartor. Det funkar, och färgerna är skönt tv-speliga :gremsmile: Dessutom var det stört jävla omöjligt att få till en handritad underdark-karta.

Jag kommer att höra av mig lite senare här på forumet och berätta om området så att ni får användning för kartan. Vänta er en intrigfylld plats med olika maktfraktioner som intrigerar, häftiga och färgstarka spelledarpersoner och en allmänt underdarkig äventyrsmiljö som kan fungera som ett nav för en hel kampanj.

- Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,057
Inte för att någon verkade bry sig om den första

Men jag försöker ändå. Har gjort ett utkast på en anan variant av samma karta. Tycker ni att den här är bättre eller sämre att utgå ifrån?

- Vulf
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Re: Inte för att någon verkade bry sig om den förs

Personligen tycker jag att den här kanske blev lite väl svart. Den andra kändes behagligare att titta på. Sen kan det vara så att jag har en lite mörk skärm som spökar också... men första varianten gillades bättre av mig.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Inte för att någon verkade bry sig om den förs

Jag föredrog nog den första. Den andra var lite väl svart och dessutom såg det som om någon stänkt lite...ehm..."kroppsvätskor" på den. Det som troligen ska föreställa någon slags skuggning ser ut som något helt annat. :gremsmile:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Bah

Jag kollade visst på den första =).

Den andra är bättre, även om gångarna du gjort är oerhört smala. För smala?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Inte för att någon verkade bry sig om den första

Du har en väldigt stark effekt som skall göra att väggarna framstår som upphöjda. Kanske är den lite väl stark, för jag tycker det ser ut som om det finns två stora "backar" på var sin sida om grottgångarna, som om man gick i stora halfpipes.

Jag tycker det skulle se tydligare "grottaktigt" ut om dessa upphöjningar vore brantare, så att de kändes mer som väggar och mindre som kullar.

Men det är ju bara jag. I vilket fall som helst gillar jag färgskalan i den första bäst.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,057
En karta till, över något annat

Den stor röda pluppen på kartan har ni säkert undrat över. Nå, här får ni en karta över den också (och nej, det är inte en karta över en röd plupp).

Rollpersonerna kom hit under kvällens spelmöte. Här har ni stats för värdshusvärdinnan;

<font face="geneva"> <font size="2">
Lynn, Female Elf (Drow) Brd4/Rog2: CR 6; AL N; Medium Humanoid (Elf); HD 4d6+2d6; hp 18; Init +5; Spd 30; AC 15 (FF: 14, Touch: 11); Atk +4 base melee, +5 base ranged; Grapple: +4.
+2 Melee (+1 Adamantine Dagger 1d4+1+1d6/crit 19-20/x2) and -2 Melee (+1 Adamantine Dagger 1d4+1+1d6/crit 19-20/x2);

SA: Poison (Ex) , Spell-Like Abilities (Dancing Lights, CL 1, 1/day; Darkness, CL 1, 1/day; Faerie Fire, CL 1, 1/day)
SQ: Immunity: Sleep Effects (Ex), +2 Saves vs. Enchantment Spells and Effects, +2 Will Saves vs. Spells and Spell-like Effects, Light Blindness (Ex), Spell Resistance (Ex): 11 + Class Level, Darkvision (Ex): 120 ft.
Class Features: Bard: Bardic Music Uses: 4/day, Bardic Music: Countersong, Bardic Music: Fascinate, Bardic Knowledge (4+Int.Mod), Spells, Proficiency: Shields, Bardic Music: Inspire Courage (+1), Bardic Music: Inspire Competence; Rogue: Proficiency: Armor, Light, Sneak Attack +1d6, Proficiency: Rogue Weapons, Trapfinding, Proficiency: Simple Weapons: All, Evasion;
Saves: Fort +0, Ref +8, Will +4
Abilities: STR 10/+0, DEX 12/+1, CON 8/-1, INT 12/+1, WIS 10/+0, CHA 16/+3.

Skills: Appraise +8, Hide +16, Knowledge (Dungeoneering) +9, Listen +4, Perform (Wind Instruments) +12, Search +3, Sense Motive +9, Spot +3, Use Magic Device +12.
Languages: Elven, Kuo-Toan, Undercommon, Drow Sign Language, Abyssal, Goblin, Common

Feats: Improved Initiative, Leadership, Simple Weapon Proficiency, Shield Proficiency, Weapon Finesse, Armor Proficiency: light.

Coins: 13000 gp. Weapons: +1 Adamantine Dagger: Flaming Burst; +1 Adamantine Dagger: Frost; Acid (flask) x2; Sword of Subtlety. Armor: +2 Leather: Shadow, Greater. Goods: Coin: gp (13000). Magic: Ring of Blinking; Cloak of Charisma +4; Ioun Stone, Orange [Prism]; Ring of Mind Shielding.

Bard Spells (3/3/1)
Known Spells:
Dancing Lights (Evocation [Light], SL: 0, Comp: V, S, SV: None, SR: No, Time: 1 Action, Range: Medium (100 ft.+10 ft./level)) ,
Detect Magic (Divination, SL: 0, Comp: V, S, SV: None, SR: No, Time: 1 Action, Range: 60 ft.) ,
Flare (DC 13) (Evocation [Light], SL: 0, Comp: V, SV: Fortitude Negates, SR: Yes, Time: 1 Action, Range: Close (25 ft.+5 ft./2 levels)) ,
Ghost Sound (DC 13) (Illusion (Figment), SL: 0, Comp: V, S, M, SV: Will Disbelief (if interacted with), SR: No, Time: 1 Action, Range: Close (25 ft.+5 ft./2 levels)) ,
Mending (DC 13) (Transmutation, SL: 0, Comp: V, S, SV: Will Negates (Harmless, Object), SR: Yes (Harmless, Object), Time: 1 Action, Range: 10 ft.) ,
Message (Transmutation [Language-Dependent], SL: 0, Comp: V, S, F, SV: None, SR: No, Time: 1 Action, Range: Medium (100 ft.+10 ft./level)) ,
Charm Person (DC 14) (Enchantment (Charm) [Mind-Affecting], SL: 1, Comp: V, S, SV: Will Negates, SR: Yes, Time: 1 Action, Range: Close (25 ft.+5 ft./2 levels)) ,
Cure Light Wounds (DC 14) (Conjuration (Healing), SL: 1, Comp: V, S, SV: Will Half, SR: Yes (harmless), Time: 1 Action, Range: Touch) ,
Sleep (DC 14) (Enchantment (Compulsion) [Mind-Affecting], SL: 1, Comp: V, S, M, SV: Will Negates, SR: Yes, Time: 1 Round(s), Range: Medium (100 ft.+10 ft./level)) ,
Cure Moderate Wounds (DC 15) (Conjuration (Healing), SL: 2, Comp: V, S, SV: Will Half, SR: Yes (harmless), Time: 1 Action, Range: Touch) ,
Hold Person (DC 15) (Enchantment (Compulsion) [Mind-Affecting], SL: 2, Comp: V, S, F/DF, SV: Will Negates; See Text, SR: Yes, Time: 1 Action, Range: Medium (100 ft.+10 ft./level))

</font face> </font size>


Håll till godo (bakgrunden finns att sno på Wizards hemsida om ni också vill använda den).

- Vulf
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Mitt statblock

Hehe, jag vet inte om du använder E-tools eller inte, men det där ser exakt ut som det statblock jag skapade för E-tools. Jag kan inte tro annat än att du använder det :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,057
Re: Mitt statblock

Aha, jag som trodde det var någon form av deafault-block. Så det är du som gjort det? Coolt. :gremsmile:

- Vulf
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Mitt statblock

Jo, det är jag som har gjort det. Codemonkey Publishing har använt sig av det i åtminstonde ett datapaket, och det finns att ladda ned löst på deras sida med.

Grund stat-blocket är inte vidare imponerande, det listar bara de mest grundläggande saker på en enda rad. Inga besvärjelser, ingen struktur på attacker eller utrustning. Gick inte att leva med det :gremsmile:
 
Top