Nekromanti Äntligen!!!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har aldrig fattat grejjen med Eberron. Häromdagen skrev någon forumit om gudarna i Eberron och det lät jätteintressant, så nu har jag blivit lite nyfiken. Orkar någon förklara för mig?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Skarpskytten;n321659 said:
Jag har aldrig fattat grejjen med Eberron. Häromdagen skrev någon forumit om gudarna i Eberron och det lät jätteintressant, så nu har jag blivit lite nyfiken. Orkar någon förklara för mig?
Jag är också nyfiken! Jag har hört "Eberron" ofta, men inte mycket om det. Vad är grejjen?

Bolongo

Herr Doktor
Jag är mest intresserad eftersom det är den första "riktiga" setting-boken de släpper till 5e.

SCAG räknas inte eftersom den bara täcker en liten del av världen. (Vilket jag IOFS anser var ett riktigt beslut - visar man mer av FR på en gång blir skarvarna i lapptäcket så pinsamma.)

Ravnica tycker jag inte räknas, delvis för att den också har ett begränsat urval, men mest för att världen inte är gjord för D&D från början.

Bolongo

Herr Doktor
Vad grejen med Eberron är? Tja, jag är ingen super-fan eller Eberron-bibliofil, men min uppfattning av dess USP är:

Det är en fantasy-värld som vid första anblick är ganska vanilla, men där väldigt mycket har tweakats precis lagom för att det skall bli intressant igen utan att kännas helt främmande.

Exempelvis har många av raserna andra kulturer än vi är vana vid från Oerth eller Faerun, men det går fortfarande att känna igen deras karaktärsdrag. Det finns clockpunk och magitech, men det tar inte över totalt - traditionellt svärdsvingande och svartkonst funkar fortfarande. Och så vidare.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Rymdhamster;n321660 said:
Vad är grejjen?
Den är bl.a. att Eberron är den första setting som på riktigt försökte beskriva hur en värld där D&D:s magisystem är verklighet skulle fungera.

Om magiker kan spendera lite guld på att skapa permanenta ljuskällor (Continual Light), ja då är det sannolikt att städer har permanent, magisk, gatubelysning. Etc.

Bolongo

Herr Doktor
Vad gäller just gudarna så tycker jag det viktiga är att det inte finns någon direkt kommunikation med eller kunskap om dem. Clerics har krafter, javisst, men det är oklart var kraften kommer från. Det gör att religion blir en fråga om tro igen, med allt det tvivel och de konflikter det medför.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bolongo;n321666 said:
Clerics har krafter, javisst, men det är oklart var kraften kommer från. Det gör att religion blir en fråga om tro igen, med allt det tvivel och de konflikter det medför.
Ah, där dog min pepp igen som ni precis börjat bygga upp =)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Rymdhamster;n321670 said:
Ah, där dog min pepp igen som ni precis börjat bygga upp =)
Ha! Det är det enda i det här som jag känner mig lockad av. =)

anth

Vetefan
År 2002 utlyste WotC en tävling om vad som skulle bli nästa DnD-kampanjvärld. Spelkonstruktören Keith Bakers Eberron vann.
Tanken var ett det skulle bli Fantasy Noir (tänk Mickey Spillane, Mike Hammer, Humprey Bogart, Ingrid Bergman - fast med alvöron och trollspön).
Det är en udda kombination där high level magic är ovanligt, medan low level magic är jättevanligt: tänk er att det finns magiska föremål i nästan varenda gatuhörn, men inga mäktiga artefakter.
Den ställer frågan: om magi finns, hur skulle teknologin utvecklas?
Svaret är att det finns tåg, luftskepp och långdistanskommunikation som alla drivs av magi.

Eberron har flera unika raser, som shangeling (halv-doppelgänger), Warforged (construct), Shifter (halv-lykantrop), samt ett par raser som har psionics.

Eberron har två unika klasser: Artificer (som kan göra magiska saker) och Mystic (som har psionics).

Dragonmarks speciella "födelsemärken" som vissa släkter har i Eberron, som ger dem speciella förmågor. Rent speltekniskt hanteras dragonmarks av feats.

luddwig

Lawful evil
anth;n321679 said:
Det är en udda kombination där high level magic är ovanligt, medan low level magic är jättevanligt: tänk er att det finns magiska föremål i nästan varenda gatuhörn, men inga mäktiga artefakter.
Den ställer frågan: om magi finns, hur skulle teknologin utvecklas?
Svaret är att det finns tåg, luftskepp och långdistanskommunikation som alla drivs av magi.

Eberron har flera unika raser, som shangeling (halv-doppelgänger), Warforged (construct), Shifter (halv-lykantrop), samt ett par raser som har psionics.

Eberron har två unika klasser: Artificer (som kan göra magiska saker) och Mystic (som har psionics).

Dragonmarks speciella "födelsemärken" som vissa släkter har i Eberron, som ger dem speciella förmågor. Rent speltekniskt hanteras dragonmarks av feats.
Låter intressant. Nästan synd att jag inte lockas av 5E i övrigt.