Nekromanti ÄP mot KP

Dr. Acula

Veteran
Jag funderar starkt på att dumpa färdigheten Kroppsbyggnad och istället låte spelarna köpa KP för sina ÄP istället. FRågan är då om det ska kosta lika mycket för alla, vilka gränser man ska dra ifråga om hur många KP man får köpa på en gång och lite annat såntdärnt regelmässigt. Funderar nu på att någorlunda följa det "gamla" systemet från grundboken, då skulle tabellen se ut ungefär såhär:
Yrke/Antal KP på en gång/ÄP per KP
Krigare, Helig Krigare/12/3
Jägare, Tjuvar/8/4
Präster, Magiker/4/5

Några tankar eller förslag?

Själv brukar jag föredra (men inte tvinga) att spelarna köper i färdigheter de använt under äventyret de fick ÄP i. Vad gäller KP kan man kanske tänka sig att en person som gör en fysisk prestation eller blir skadad "härdar" kroppen och på så vis får höja sin KP.

Lite ot gillar jag inte det nya kp-systemet, utan fläskar på rejält från början och låter sedan kp höjas om spelaren på något sätt lyckas höja de värden som KP baseras på.

Mr Brunch

Veteran
Vore det inte lite mer logisk att istället basera kostnaden på attributerna eller liknande ett jobb är trots allt bara ett jobb...
En spelare som är magiker men har satt ut statsen som en krigare och dessutom lever ett fysiskt aktivt liv borde ha lika lätt som en krigare...

Funderar på att ta bort kroppsbygnad och KP höjning helt (undantag när man höjer attributer) man tål så sjukt mycket i D6E, försök stick ihjäl en krigare med en dolk, många hugg...