Nekromanti Är 2 SL en lösning?

Kaigon

Helmgast
Jag och min spelgrupp ska till och spela med en annan spelgrupp. Vi kommer sammanlagt att bli 9-11 personer och det är ju helt klart inte rekommenderat (det lär kanske inte bli en trevlig stund om man är SL). Jag undrar om det skulle vara en lösning om man hade två SL? (Vi vill nog köra i samma grupp, så det blir inte "några vs resten") Kommer kommunikationen att bli ett allvarligt problem?

F.ö så spelar vi en stadsvaktskampanj i DoD Chronopia

Lambi

Swordsman
2 spelledare är roligt (har dock bara testat två gånger), men det kräver en del av spelledarna, och kampanjen ska gärna vara anpassad. Två spelledare i samma rum med samma grupp tror jag inte på, det verkar bli [color:\\"red\\"] otroligt [/color] stökigt...
Lycka till iaf :gremwink:

Legioth

Swordsman
Provat och fungerar ganska bra...

Dock var det inte testat som lösning på problemet med för många spelare.

Vi spelade en kampanj där två personer delade på SL-bördan, så att de var SL i två av fyra av varandra oberoende delar, medan den andra SL:en var med som en vanlig spelare.

I introduktionsäventyret så var de båda två spelledare i samma rum, samtidig och för hela gruppen.

Fördelen med att samtidigt ha två spelledare var att då den ena t.ex. berättade vad som hände så kunde man utan att avbryta beskrivningen fråga något av den andra spelldaren. Striderna gick också mycket snabbare, eftersom två saker kunde ske samtidigt. Ytterligare en sak som gick smidigare var hanteringen av SLP:s, då SL inte behövde sitta och tala med sig själv.

Nackdelar som kan uppstå beror på att spelledarna har olika syn på saker och ting. Allting måste vara noggrant planerat för att missförstånd inte skall uppstå, och ävnetyret behöver också vara relativt linjärt.

Ett alternativ skulle vara om man har en SL och en assistent. Alternativt en SL som har hand om äventyr, händelser och beskrivningar, medan den andre koncentrerar sig på regler. En talar med spelarna, medan den andra slår tärningar.

Sammanfattningsvis:
Det fungerar med två spelledare samtidigt, men jag vet inte hur de skall göra för att få det att fungera med en stor grupp.

Rising

Vila i frid
" (Vi vill nog köra i samma grupp, så det blir inte "några vs resten")"

Kan ni inte köra ett äventyr då där ni är två grupper som samarbetar med varandra och löser äventyret på två olika håll? Tio spelare i ett enda rum är nog ingen bra idé...

Jag skulle köra ett samarbetsäventyr. Grupperna skulle kunna träffas ibland på mitten i äventyret och byta medlemmar fram och tillbaka medan man gemensamt utformar en strategi.

Tänk på slutstriden i Return of the Jedi. Dels har man Lando's grupp uppe i rymden och de väntar på att Han Solo's grupp skall stänga av kraftskölden från Endor. Något liknande kunde ju bli hur häftigt som helst med två spelargrupper. Den ena gruppen sliter sitt hår och tänker "vad håller de där idioterna med!!? Vi blir ju grillade här!!!"

Man skulle lätt kunna köra något liknande i DoD. Kunde bli hur häftigt som helst.

/Rising

Johan K

Gammal & dryg
Kan vara !!

Ja, 2 sl kan vara lösningen på problemet.
Enklast är ju att köra två grupper som har samma mål, fast man kanske inte behöver köra mot varandra .. De kan ju vara 2 äventyrargrupper som huxflux möter varandra nära målet..

]:)

Veteran
Jag har själv bara kört med 2 sl 1 gång men detta gick väldigt bra vi delade upp gruppen snabt och sen så var vi på olika ställen för det mesta ibland när vissa var tvungen att ta hand om sina skador kunde de byta grupp, sedan när vi kom mot slutstriden möttes vi på en väl vald plats och sedan körde vi i ca en timme samlad trupp :gremsmile: det gick väldigt bra men det kräver mycket av de två spel ledarna de skall hällst pratat mycket innan om olika saker som kan hända å så och sen får man vara bered att det blir små 10 minuters pauser då och då :gremsmile:

som den ena spel ledaren sa hela tiden " Jag måste gå å ta lite vatten " :gremsmile: