Mogger
Hipsteranka
Definitionen av äventyrare behöver nog problematiseras om diskussionen ska vara fruktbar Jag kan tycka att deafultäventyraren, den som på metanivå drivs av sin spelares vilja att "klara äventyret och få XP" och vars ingame-motivation bäst kan liknas vid girighet, eller påklistrad övertygelse, är för mig en helt meningslös grund. Om min RP inte har en egen plats i världen så spelar det ingen roll om hen är medel-, under- eller överklass. RP:n figurerar ändå i en parallell ekonomi som inte följer samhällets normer och saknar därmed viktiga mänskliga aspekter. Eller, det är ju inte en parallell ekonomi utan en helt parallell värld.
För oss som har fötterna mer i drama och simulationism är frågan helt bakvänd. Nej, självklart är inte alla äventyrare medelklass. Inte ens alla RP är "äventyrare" till att börja med, liksom!
Edit:
För oss som har fötterna mer i drama och simulationism är frågan helt bakvänd. Nej, självklart är inte alla äventyrare medelklass. Inte ens alla RP är "äventyrare" till att börja med, liksom!
Edit:
Det ligger betydligt närmre hur jag spelar.men det hade kanske varit intressant att undersöka andra sidan av spektrumet, med rollkaraktärer med extremt djupa rötter, som t.ex. skotsk adel som levt på ägorna i hundratals år, och en del av spelet går ut på att luska fram sin egna släkts historia och hur den påverkar konflikterna som sker idag.