Mitt inlägg var kanske lite kortfattat, så låt mig utveckla det lite.
D&D är det allra första rollspelet, men har genomgått ett stort antal revisioner sedan det kom 1974. Den nuvarande versionen kallas 3rd edition, men dess versionsnummer borde vara betydligt högre än bara 3.
Spelet är ett generiskt fantasy-rollspel utan någon egentlig spelvärld i själva grundreglerna (även om hänvisningar till gudarna i spelvärlden Greyhawk existerar). Som spelvärld brukar de flesta välja Forgotten Realms, som är en "High-fantasy"-kampanj där magi och monster gömmer sig i varje buske.
Till sin natur är spelet ett utpräglat hjälterollspel. Allteftersom spelarfigurerna blir mäktigare förväntas de kunna utföra (och överleva) allt otroligare stordåd. Stridssystemet är snabbt utan alltför detaljerade effekter (såsom kroppsdelar eller liknande), men det saknas för den skull inte taktiska alternativ. Magin är formulerad i 543 (i grundreglerna) distinkta magiska formler fördelade på 10 olika svårighetsgrader. Formelkastare har ett begränsat antal formler per dag. En del måste välja ut vilka de vill ha i förväg, andra väljer fritt under äventyret.
Utöver stridsförmågor och magi, har spelarfigurer även tillgång till allmäna färdigheter, från Akrobatik till Öppna lås, som är nivågraderade och diverse knep, som man antingen kan eller inte.
Som spelarfigur kan man välja mellan 7 olika raser (fast en SL kan godkänna i princip vilket monster som helst som spelarfigur). Det finns 11 olika klasser (ungefär yrken) att avancera inom och den som inte kan välja får blanda flera klasser, även om det ibland ger nackdelar.
Tja, där har du D&D sammanfattat på 500 ord eller mindre... /images/icons/wink.gif
Jag tycker i alla fall att det är väl värt pengarna.
/Mikael