Nekromanti Är DDM PHB något att ha?

Dimfrost

Special Circumstances
Den är väldigt föråldrad i alla fall. Reglerna innehåller uppdateringar som senare togs med i Aberrations-regelboken (som är den senaste). Listorna på figurer täcker bara de fyra första expansionerna (om jag minns rätt). Sedan finns det ett gäng scenarior, samt beskrivningar av monster och grejor till rollspelet. Jag har inte själv läst boken så jag kan inte lämna mer detaljerad info, men jag har svårt att tänka mig att den är något att ha nu för tiden. Eventuellt kan några scenarior och variantregler vara roliga att ha om man spelar konstiga partier, men det vet jag inget om eftersom vi bara spelar motsvarande turneringsspel. :gremsmile:

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Under förutsättning att du menar Minatures Handbook så blir mitt svar: Nej.

Halva boken är crunchy bits till D&D och andra halvan består av reglerna till D&D Miniatures (minus erratan som inte fanns när boken trycktes) och onödigt krångliga fältslagsregler à la Warhammer.

Så den som inte lirar D&D eller är helt ointresserad av att köpa miljontals boosters för att få ihop tillräckligt med dubletter för att kunna ställa upp hela fältslagsregementen får ut vääääldigt lite av denna bok.

Dante

Staff member
Crunchy bits vs. fluff …

Med »crunchy bits« menar jag det som kännetecknar D&D – feats, klasser, spells och monster. Även känt som motsatsen till »fluff« – stämningstexter, landsbeskrivningar, spelledarpersoners motivation och personlighet och annat sådant onödigt trams. :gremsmirk:

Organ

Out of time, out of mind
Re: Crunchy bits vs. fluff …

Med »crunchy bits« menar jag det som kännetecknar D&D – feats, klasser, spells och monster. Även känt som motsatsen till »fluff« – stämningstexter, landsbeskrivningar, spelledarpersoners motivation och personlighet och annat sådant onödigt trams.
Du har fortfarande inte svarat på om man ska ha knaprigheterna när man spelar rollspel eller minis.

/Anders (vill inte behöva välja feats till sina war bands)

Rising

Vila i frid

Till rollspelet. Det finns bland annat Kruthik's (som i Kruthik Hatchling) som monster i olika varianter till rollspelet - och så kan man få Snake Swiftness som besvärjelse i rollspelet.

Jag undrar om ens rollspelare verkligen behöver handboken.

Dante

Staff member

Det stod ju svart på vitt i mitt första inlägg. :gremsuck:

»Crunchy bits till D&D« betyder förstås crunchy bits till D&D och inte crunchy bits till D&D Miniatures.