Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
På årsdagen av ABB's vansinnesdåd i Norge, och med den senaste tragedin i USA i åtanke har jag funderat på den här typen av brott. De är fascinerande i all sin ohygglighet, kanske för att de trots allt är så svårförståeliga och främmande. Kanske blir man som ung (nåja) vit man än mer tagen av dåden, då just unga vita män tycks vara signaturförövare för illgärningar av den här typen. Drivkrafterna bakom dåden varierar, allt från fascistoida vanföreställningar till... ja, vad det nu var som drev James Holmes till att gå in på en biograf och avrätta oskyldiga människor. Som en liten utvikning från det jag tänker diskutera så vill jag rekommendera Karl Ove Knausgårds artikel i DN, den är intressant och välskriven, om än lång.
Det jag funderar över just nu är det spår som givetvis är mest intressant för våra kära kvällstidningar - kopplingen till batmanskurken "Jokern". Alldeles oavsett om det spåret stämmer eller inte så tänkte jag för den här diskussionens skull göra ett antagande att James Holmes faktiskt var inspirerad av Jokern.
Jokern är intressant, av så många olika anledningar. Batman är sina skurkar, och Jokern är den mest kände och populäre av dem alla. I allt sitt vansinne så tror jag att just Jokern har drivkrafter som många unga, vita män kan känna igen sig i. “Some men just want to watch the world burn” är ett slitet citat, men briljant. Jag tror att många av oss någon gång lekt med tanken att sätta det ordnade samhället i brand. Inte av politiska skäl, inte för att vi egentligen vill skada någon, utan för att alla någon gång känt sig kvävda av strukturer, lagar, måsten och tvång. Civilisationen kan ibland upplevas som förljugen, konstruerad och orättvis och Jokern blir på något sätt ett kraftig symbol för dess antites. Extra stark som symbol blev Jokern efter Heath Ledgers moderna och mästerliga tolkning av den klassiska skurken, en rolltolkning som åtminstone i mitt fall gick rakt in i hjärtat.
Jokern är galen, och galenskap är något vi fruktar. Samtidigt går han på något sätt att förstå, eller till och med känna någon sorts sympati för, i all sin galenskap. Jokern slår an på samma sträng som Fight Club gjorde en gång i tiden. Jag tror inte att Fight Club blev populär enbart på grund av ett snillrikt manus och briljanta skådespelarinsatser. Jag tror att Fight Club kittlade den latenta våldsamhet och upprorslystnad som unga vita män (ja, alla människor egentligen) bär inom sig.
Som filmskurk är Jokern den perfekta förebilden för den vars latenta våldsamhet slutar vara latent. Han är tillräckligt våldsam för att kunna inspirera till ondskefulla dåd, men samtidigt inte "monstruös" på samma sätt som en mer klassisk seriemördare. Han är med sitt smink och sina gimmickar en kraftfull symbol, men inte lika vidunderlig som t.ex. Jason Voorhees vars symboliska värde annars når liknande nivå.
Var det då Jokerns "fel" att det som hände hände? Nej, givetvis inte. James Holmes hade utfört sitt dåd, eller ett liknande, alldeles oavsett Jokerns existens. Jokern fick honom inte att göra det, men när han väl bestämt sig för att gå lös på sin omvärld så blev Jokern en perfekt symbol att anamma.
Eller vad tror ni?
Det jag funderar över just nu är det spår som givetvis är mest intressant för våra kära kvällstidningar - kopplingen till batmanskurken "Jokern". Alldeles oavsett om det spåret stämmer eller inte så tänkte jag för den här diskussionens skull göra ett antagande att James Holmes faktiskt var inspirerad av Jokern.
Jokern är intressant, av så många olika anledningar. Batman är sina skurkar, och Jokern är den mest kände och populäre av dem alla. I allt sitt vansinne så tror jag att just Jokern har drivkrafter som många unga, vita män kan känna igen sig i. “Some men just want to watch the world burn” är ett slitet citat, men briljant. Jag tror att många av oss någon gång lekt med tanken att sätta det ordnade samhället i brand. Inte av politiska skäl, inte för att vi egentligen vill skada någon, utan för att alla någon gång känt sig kvävda av strukturer, lagar, måsten och tvång. Civilisationen kan ibland upplevas som förljugen, konstruerad och orättvis och Jokern blir på något sätt ett kraftig symbol för dess antites. Extra stark som symbol blev Jokern efter Heath Ledgers moderna och mästerliga tolkning av den klassiska skurken, en rolltolkning som åtminstone i mitt fall gick rakt in i hjärtat.
Jokern är galen, och galenskap är något vi fruktar. Samtidigt går han på något sätt att förstå, eller till och med känna någon sorts sympati för, i all sin galenskap. Jokern slår an på samma sträng som Fight Club gjorde en gång i tiden. Jag tror inte att Fight Club blev populär enbart på grund av ett snillrikt manus och briljanta skådespelarinsatser. Jag tror att Fight Club kittlade den latenta våldsamhet och upprorslystnad som unga vita män (ja, alla människor egentligen) bär inom sig.
Som filmskurk är Jokern den perfekta förebilden för den vars latenta våldsamhet slutar vara latent. Han är tillräckligt våldsam för att kunna inspirera till ondskefulla dåd, men samtidigt inte "monstruös" på samma sätt som en mer klassisk seriemördare. Han är med sitt smink och sina gimmickar en kraftfull symbol, men inte lika vidunderlig som t.ex. Jason Voorhees vars symboliska värde annars når liknande nivå.
Var det då Jokerns "fel" att det som hände hände? Nej, givetvis inte. James Holmes hade utfört sitt dåd, eller ett liknande, alldeles oavsett Jokerns existens. Jokern fick honom inte att göra det, men när han väl bestämt sig för att gå lös på sin omvärld så blev Jokern en perfekt symbol att anamma.
Eller vad tror ni?