Är det för få apokalypser i rollspelsvärldar?

Mogger

Hipsteranka
Har snöat in lite på alla myter om drakar och demoner och hur dessa med stor sannolikhet hör samman med stora katastrofer som inträffat under jordens historia. Och då bör man ju kunna tänka sig att i en värld där inte bara riktig pest och vulkanutbrott finns, utan dessutom tidigare nämnda drakar och demoner (m.fl), så borde katastroferna vara betydligt fler. Men tvärtom så tenderar spelvärldar bygga på enbart på enskilda apokalyptiska myter om den den yttersta tiden etc.

Finns det några undantag? Alltså världar där demonarméer kan sätta punkt för en dynasti, en pestgud utrotar befolkningen i en annan ände av världen, och en drake bränner ner miljonstäder på löpande band? Alltså utan att dessa har något inbördes sammanhang eller är knutet till någon kamp mellan gott och ont eller liknande.

Brödbane

Kristallkrönikör
Har snöat in lite på alla myter om drakar och demoner och hur dessa med stor sannolikhet hör samman med stora katastrofer som inträffat under jordens historia. Och då bör man ju kunna tänka sig att i en värld där inte bara riktig pest och vulkanutbrott finns, utan dessutom tidigare nämnda drakar och demoner (m.fl), så borde katastroferna vara betydligt fler. Men tvärtom så tenderar spelvärldar bygga på enbart på enskilda apokalyptiska myter om den den yttersta tiden etc.

Finns det några undantag? Alltså världar där demonarméer kan sätta punkt för en dynasti, en pestgud utrotar befolkningen i en annan ände av världen, och en drake bränner ner miljonstäder på löpande band? Alltså utan att dessa har något inbördes sammanhang eller är knutet till någon kamp mellan gott och ont eller liknande.
Dungeons & Dragons har väl en uppsjö av diverse high-fantasy katastrofer som sker lite huller om buller? Sen är det väl en konsekvens av att man hållit på superlänge och haft en stor mängd skribenter, snarare än ett aktivt val i settingen.

Mogger

Hipsteranka
Dungeons & Dragons har väl en uppsjö av diverse high-fantasy katastrofer som sker lite huller om buller? Sen är det väl en konsekvens av att man hållit på superlänge och haft en stor mängd skribenter, snarare än ett aktivt val i settingen.
Som vanligt har jag ju noll koll på D&D men finns det inte en uppsjö olika världar där?

God45

#PrayersForBahakan
Exalted gör den här grejen. Sedan första ålder är det bara kaskader av apokalypser helt eller delvis frikopplade från varandra.

Forgotten realms har en hög av dem med. Vi har Time of Troubles, grejen där magin slutade fungera och Imasker flygande städerna föll för tusentals år sedan, vi har att en kontinent försvan, Spell plague och sedan en massa ”gud x eller drake y förstör Z”.

God45

#PrayersForBahakan
Som vanligt har jag ju noll koll på D&D men finns det inte en uppsjö olika världar där?
Jo, Forgotten Realms jag nämnde i förra posten är en av dem.

Men även andra settings har staplade katastorfer. Det är ju där dungeons kommer från!

JohanL

Champion
Jag vet inte om vi tänker olika, men jag ser apokalypsen som väldigt välrepresenterad (av det enkla skälet att det är dramatiskt och har en massa utrymme för förändring). Den Femte Konfluxen. The Hero Wars. Time of Troubles (D&D, inte Rysslands). Tribe 8. De gamla WoD-spelen. En hel uppsättning spel med Ragnarök som bakgrund.

Och ännu mer om man tillåter historiska apokalypser som finns i spelets historia men inte i tiden som man är tänkt att spela i.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Forgotten realms drabbas ju av en stor apokalyps mellan varje ny utgåva av spelet. Och däremellan många små, för det blir bra äventyr av dem.

Så i fallet FR är nog svaret, ”nej det finns för många av dem, och de är för ogenomtänkta”.

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Jag vet inte om vi tänker olika, men jag ser apokalypsen som väldigt välrepresenterad (av det enkla skälet att det är dramatiskt och har en massa utrymme för förändring). Den Femte Konfluxen. The Hero Wars. Time of Troubles (D&D, inte Rysslands). Tribe 8. De gamla WoD-spelen. En hel uppsättning spel med Ragnarök som bakgrund.

Och ännu mer om man tillåter historiska apokalypser som finns i spelets historia men inte i tiden som man är tänkt att spela i.
Ja, precis. Men i de flesta av de fallen så rör det sig om en enskild apokalyps. Femte konfluxen har ju exempelvis många likheter med den eviga cykliska kampen mellan gott och ont (även om Granström jobbar mer i gråskala) som återfinns i mängder av nutida och äldre religioner och världsåskådningar.

zonk

muterad
OG Warhammer Fantasy Battle känns som en konstant på-randen-till-apokalyps, antagligen pga att det blir många bra fältslag av det? WFRP får väl in lite av den viben oxå.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Alltså världar där demonarméer kan sätta punkt för en dynasti, en pestgud utrotar befolkningen i en annan ände av världen, och en drake bränner ner miljonstäder på löpande band? Alltså utan att dessa har något inbördes sammanhang eller är knutet till någon kamp mellan gott och ont eller liknande.
Judge Dredd passar in bra på detta. Mega City One hotas frapperande ofta av total eller partiell utplåning: kommunister, mutanter, diktatorwannabes, virus, etc.

Mogger

Hipsteranka
OG Warhammer Fantasy Battle känns som en konstant på-randen-till-apokalyps, antagligen pga att det blir många bra fältslag av det? WFRP får väl in lite av den viben oxå.
Jo, men den är alltid kopplad till Kaos. Vi har inga orelaterade översvämningar eller liknande.

Mogger

Hipsteranka
Judge Dredd passar in bra på detta. Mega City One hotas frapperande ofta av total eller partiell utplåning: kommunister, mutanter, diktatorwannabes, virus, etc.
Ja, och rimligtvis gäller detta alla spel som utspelar sig på Jorden. Neotech Edge med exempelvis.

JohanL

Champion
Just där händer den partiella undergången inte helt sällan - jag tror att någon faktiskt tog tag i det och beskrev en långsamt avfolkad Mega City One när alla miljoner dödsfall lades ihop?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Just där händer den partiella undergången inte helt sällan - jag tror att någon faktiskt tog tag i det och beskrev en långsamt avfolkad Mega City One när alla miljoner dödsfall lades ihop?
Jag är inte särskilt djupt insatt, men det stämmer med min bild. Har tex för mig att det finns nukade sektorer i det gamla GW-rollspelet.