Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
I stort sett (och den avgränsningen har jag bara för att ge en illusion av ödmjukhet, för jag kan inte komma på något som inte är så) alla system jag sett varit uppbyggda utifrån vad karaktären kan göra. Man har skills som talar om att man kan dyrka köra motorcykel, fiska eller bygga en flotte.
Det här stämmer väldigt dåligt med klassiska hjältar. Skulle James Bond, Odysseus, Mad Max, Indiana Jones, Ripley eller Conan stå inför ett problem, och säga "Jag vet inte hur man lagar den här..."? Knappast. Den traditionelle hjälten är "Bra karl reder sig själv". Han/hon kan det mesta, och är redo för de flesta utmaningar. De har ett problem, de kavlar upp ärmarna och löser det.
Så, jag funderar på att vända det hela.
Man talar om vad man inte kan, hjältens "blind spots" så att säga. Conan hanterar inte magi. Bond kan inte motstå kvinnor. Odysseus hybris. Osv.
Dessutom så kan man ange hjältes specialiteter, hans "signature moves", de som gör honom speciell och som han är extra bra på. Den sluge Odysseus, gentlemannen och förföraren Bond, Indiana Jones piska och pistol.
Allt övrigt anses hjälten kunna på en "lagom" nivå. Vad som är lagom får man helt enkelt sätta efter något slags "power level" på kampanjen. Är man larger than life-hjältar som superhjältar eller de som nämns i exemplen ovan, då är den rätt hög. Är det mer "vanliga" hjältar, då är den lägre, men de kan fortfarande dessa saker.
Synpunkter?
Det här stämmer väldigt dåligt med klassiska hjältar. Skulle James Bond, Odysseus, Mad Max, Indiana Jones, Ripley eller Conan stå inför ett problem, och säga "Jag vet inte hur man lagar den här..."? Knappast. Den traditionelle hjälten är "Bra karl reder sig själv". Han/hon kan det mesta, och är redo för de flesta utmaningar. De har ett problem, de kavlar upp ärmarna och löser det.
Så, jag funderar på att vända det hela.
Man talar om vad man inte kan, hjältens "blind spots" så att säga. Conan hanterar inte magi. Bond kan inte motstå kvinnor. Odysseus hybris. Osv.
Dessutom så kan man ange hjältes specialiteter, hans "signature moves", de som gör honom speciell och som han är extra bra på. Den sluge Odysseus, gentlemannen och förföraren Bond, Indiana Jones piska och pistol.
Allt övrigt anses hjälten kunna på en "lagom" nivå. Vad som är lagom får man helt enkelt sätta efter något slags "power level" på kampanjen. Är man larger than life-hjältar som superhjältar eller de som nämns i exemplen ovan, då är den rätt hög. Är det mer "vanliga" hjältar, då är den lägre, men de kan fortfarande dessa saker.
Synpunkter?