Nekromanti Är det någon mer som vill se svenskt vampire?

solvebring

Superhero
Hejsan!

Jag undrar: Är det någon mer som vill se svenskt vampire?
Fantasy det har vi, DoD, Eon, Saga, Gondica o.s.v.
Vi har Mutant, vi har Neotech... Vi har Viking... Ja vi har en del, och vi har skräckrollspel i god klass - se på Noir som gått fram med fart och röstats fram till det bästa spelet 06, eller hur var det?

Men varför finns det inget svensk vampire-spel, eller gör det - har jag missat det?
Annars skulle jag vilja ha ett, oj vad kul det vore, kanske annorlunda och revolutionerande, inte bara gammalt tråkigt amerikanskt klysch-tugg...
Hör du Marco - det är något för Regnskugga det!!!
Gör ett vampire-spel också! :gremsmile:

Storuggla

Champion
"Hör du Marco - det är något för Regnskugga det!!!
Gör ett vampire-spel också!"

Jag tycker helre att han ska göra orginella spel baserade på väldoftande idéer. Och vampyrer är allt annat än orginellet eller väldoftande. :gremwink:

Storuggla, dags att diska

solvebring

Superhero
Inte om han gör ett vampire som vi tidigare inte sett. Oftast är det 17-1800-tal, sproppiga kläder och allmänt "En vampyrs bekännelse", eller så är det skinnrockar och skyskrapor.
Har du sett "D" - animen om "vampyrjägaren D", det är grymt bra, annorlunda och jävligt häftigt.
Så, jovisst, själva vampyrerna är väldigt o'orginellt, men man kan göra dem orginella om man kanske försöker?

Krille

Super Moderator
Men varför finns det inget svensk vampire-spel
Därför att varje svenskt vampyrspel skulle bli en kopia av Vampire, som alla vampyrdiggare redan spelar. Varför uppfinna hjulet igen?

Krille

Super Moderator
Eftersom målgruppen för ett svenskt vampyrspel rent definitionsmässigt är "svenska rollspelare som gillar vampyrer" så är man i princip kokt. Det är svårt att hitta en annan målgrupp med ett sådant spel, så då får man leka inom den målgruppen man har.

Det gör att ett svenskt vampyrspel kan gå två vägar: plagiera Vampire eller låta bli att plagiera Vampire.

Ett svenskt vampyrspel som blir likt Vampire kommer sexton år för sent. Det finns redan ett spel som svenska rollspelare som gillar vampyrer spelar, nämligen Vampire. Därmed har det uppförsbacke med att alla andra redan spelar Vampire och man har ändå inte lust att lära sig nåt nytt, även om det nu skulle vara bättre. (hint: spelare är lata).

Ett spel som inte är likt Vampire kommer ändå att lida av samma problem. Det är ju ett vampyrspel, juh, och kommer alltid att jämföras med Vampire, på samma sätt som fantasyspel alltid kommer att jämföras med Dungeons&Dragons. Då har man fortfarande problemet med lata spelare enligt ovan, plus det faktum att ett så annorlunda vampyrspel automatiskt kommer få en smalare målgrupp. Det gör att spelet inte kan sno mer än ett fåtal spelare från målgruppen. Resten är helt enkelt inte intresserade.

---

Varför Neotech och Eon lyckades var att vid tillfället så fanns inga alternativ, men det fanns fortfarande en marknad för svenska fantasy- respektive cyberpunkspel. Dessa marknader hade skapats långt tidigare med Drakar&Demoner respektive Mutant 2090, och de lyckades i sin tur eftersom rollspel var så inne att de fanns i leksaksbutiker. Där fanns ingen konkurrens från de utländska förlagorna Dungeons&Dragons eller Cyberpunk, så de kunde skapa sig en nisch i Sverige ifred.

När respektive varumärke, Drakar&Demoner och Mutant, kvaddade med sina moderbolag så råkade Neogames helt enkelt vara där för att fylla vacuumet.

Viking är och förblit ett nisch-spel. Vill du ha ett väldigt påtagligt bevis på det så kan du åka förbi Sveroks kansli i Linköping och titta på deras sex ton lager som de fick ta över från konkursen av 101 Production, och sno med dig ett spel gratis hem. Så lite marknad hittade Viking.

solvebring

Superhero
Jo jo... jag antar att du har rätt som vanligt. :gremfrown: Vilket är synd, för jag vill just inte sätta mig med 200 sidor Whitewolf för att leka klischémästare. Jag vore i alla fall en utav dem som skulle gilla ett nytt revolutionerande svenskt vampyrrollspel. Jag tror faktiskt det är fler som skulle gilla det än vad man tror - speciellt om samma bolag som lade fram Noir skulle lägga fram det.
Men det är rena spekulationerna från min sida... och det är därför denna tråd blev till, för att se om det finns intresse för det.

Krille

Super Moderator
Det finns några fina ankedoter om det hela som roar mig mycket.

En av mina favoriter är när Lancelot gjorde en kundundersökning om Khelataar. I allmänhet gillade kunderna reglerna, för de var kladdiga, men världen var fel. Fantasy skulle vara som Ereb Altor.

En annan är en tråd på forumet, där några personer funderade om hur man skulle göra Vampire på riktigt. Det gillades inte alls. Vampyrer skulle vara organiserade i klaner och ha übercoola krafter.

Ett tredje är ett exempel på en bunt med husregler som jag såg till Kult. Upphovsmannen tyckte att nattens barn var fel, så denne plagierade mer eller mindre Vampire och byggde regler för dem. Jag har sett en likadan grej gjord för Eon - Eons lamior var inte tillräckligt lika Vampire, så det var någon som byggde om dem så att de var mer lika.

Arfert

Facit
mm, kanske... om det görs bra... och inte är nåt Blade/Underworld-trams. Får jag se en till vampyr med balla puffror och Matrix-kläder kräks jag. :gremgrin:

Du skrev att vampyrer är mycket "1700-tal".. skulle snarare vilja säga att det är tvärtom... ALLA verkar ju vilja göra moderna, nytolkade vampyrer... jag skulle föredra om man gjorde ett litet vampyrspel som verklligen tog fasta på legenderna och inte bara post-Rice...

Men som sagt.. ett litet nischat spel som fokuserar på myten, (HÄR funkar forge-tankarna), inte ett nytt Vampire, tack.

Big Marco

Läskig
Hör du Marco - det är något för Regnskugga det!!!

Tack för förtroendet. Men jag tror tyvärr att det inte är min grej. Som Krille säger är det redan gjort. Det enda som skulle kunna vara en fördel (eller nackdel) är att göra spelet på svenska.

Vill man köra Vampire på svenska så kan man tydligen använda Noir som bas för World of Darkness, fick jag ett långt mail om för något tag sedan, så det var lite småkul. Utan mycket jobb kan man dessutom bygga in Rice-vampyrer in i Noirs värld om man så önskar - vissa av ätterna skulle med lite fantasi kunna vara klaner, etc.

Jag tror att jag pular vidare med nästa spel istället, ett agent-lir. Och mer till Noir givetvis.

solvebring

Superhero
Du menar alltså att man många gånger försökt, men att intresset är dött - att det varit på väg, men att system ombyggts för det hela varit för... Ointressant?

Big Marco

Läskig
Jag tycker helre att han ska göra orginella spel baserade på väldoftande idéer.

Tack för den pressen. ,-)

solvebring

Superhero
Hm, jag håller fullt med dig. Att få se 17-1800-tals vampyrer - vilket är klyschan på film, vore i alla fall roligare än att behöva se allt matrix-vampyrskit som alla verkar vilja ha idag. Vampyrer som har vilda sexorgier och en bazooka på axeln är tämligen smaklöst.

solvebring

Superhero
Well... Då handlar det egentligen inte om så krångliga saker. Man kan helt enkelt ta Noirs bas och grundregler och skriva egna raser (vampyrer) och lägga till klaner och tjosan så har man detta alltså?

Låter bra, nästan så att jag vill köpa Noir ännu mer nu, då det verkar vara en god bas för alla mer mörka och brutala scenarion som man vill utföra på svenska med en bra bas.
Synd att jag har dåligt med pengar dock, annars hade jag köpt Noir för längesedan - dock inte för denna sak, utan för att det verkar asbra och för att jag vill spela själva Noir! :gremsmile:

Rosen

Myrmidon
Har du sett "D" - animen om "vampyrjägaren D", det är grymt bra, annorlunda

Annorlunda när den kom... Inget ont om en gammal animeklassiker, men idén med en halv-vampyr som jagar vampyrer för nog numera mest tankarna till Wesley Snipes.
Och efter det snodde väl Van Helsing vad som fanns kvar av D:s Solomon Kane-imitation.

Förresten, med den som förlaga ska man väl spela Hunter?

--
Åke

Krille

Super Moderator
Du menar alltså att man många gånger försökt, men att intresset är dött - att det varit på väg, men att system ombyggts för det hela varit för... Ointressant?
Jag menar att om det finns en föregångare så kommer du alltid att jämföras med den föregångaren. Även om det finns en skillnad, oavsett hur stor den är, så kommer du alltid att jämföras med föregångaren. Om föregångaren inte har dött, utan lever i högsta välmåga, så kommer du alltid att ligga på efterkälken.

De chanser du har är i princip om föregångaren har dött och efterlämnar ett vacuum efter sig, eller om det inte finns någon föregångare. I båda fallen så måste du ha en målgrupp som saknar produkt. Annars är du rätt kokt.

I det här fallet finns det en målgrupp som redan har en produkt. Att förnya produkten hjälper liksom inte.

Rising

Vila i frid
Vampyrer som har vilda sexorgier och en bazooka på axeln är tämligen smaklöst
Nä, nu börjar det låta intressant. Ett helmörschigt vampyrspel skulle vara skitkul. Alltså ingen ångest eller något vemod så långt ögat når, ingen sval elegans eller lidelsefullt vurmande för det sakrala, eller nåt sånt dravel. Bara helgalet pryglande och sanslösa orgier i såväl sex som explosioner. Jag tänker mig sånt som att det dels finns vampyrer, och dels finns det ninjor, och ninjorna och vampyrerna hatar varandra - utom en dag på året, då de har sex med varandra. Nå, sedan finns det varelser som kallas för "bossar" som kommer från yttre rymden och hotar att förstöra jorden, för de vill popularisera den med en sorts varelser som kallas "kloner". Det är olika sorters vackra, vagt gräsliknande kvinnor med nymfkrafter och orgasmsporer.

Så ninjakillarna kan nuppa kloner, och vampyrtjejerna kan penetreras av bossarna, och allihopa kan både ligga med och prygla varandra. Det är ju hur bra som helst.

Där har du ett koncept som iaf jag skulle vilja spela.

Det påminner mig om att "prygla" är ett av de mörschigaste orden som finns. "spruta" är det bästa, dock. Om man säger att "det bara sprutar ut svartalfer ur grottan" så är det verkligen hur många som helst som flyger ut. Mer kan det inte bli. Mörschiga ord är bra.

Nightowl

Champion
Jag tänker mig sånt som att det dels finns vampyrer, och dels finns det ninjor, och ninjorna och vampyrerna hatar varandra - utom en dag på året, då de har sex med varandra. Nå, sedan finns det varelser som kallas för "bossar" som kommer från yttre rymden och hotar att förstöra jorden, för de vill popularisera den med en sorts varelser som kallas "kloner". Det är olika sorters vackra, vagt gräsliknande kvinnor med nymfkrafter och orgasmsporer.
Jag inser att "popularisera" var en felskrivning för "populera" (som dessutom rimmar på kopulera), men jag anser att spelet skulle bli bättre om det verkligen var popularisera jorden de ville göra. Så att fler tentakelmonster från yttre rymden tog sexsemester här.

Erik