Nekromanti Är det någon som vet...

Krille

Super Moderator
"Är det någon som vet ifall det finns något Star Trek rollspel."

Det finns flera.

Först tror jag att FASA var ute med sitt Star Trek-rollspel. Det lades ner. Sen var det någon annan som försökte. Det lades också ner. Sedan kom Last Unicorn Games med ett spel per serie (TOS, TNG; DS9, men de hann inte med Voyager). Men LUG köptes upp av WotC och Paramount drog tillbaka licensen, och spelet lades ner.

Numera ges det ut ett Star Trek-rollspel kallat (tadaa!) "Star Trek Role Playing Game" av Decipher. Alldeles purfärskt är det - det kom i somras.

Staffan

Myrmidon
Det finns också GURPS Prime Directive, som faktiskt *inte* görs av Evil Stevie & Co. (det är några andra som fixat en GURPS-licens, och spelet innehåller mig veterligen alla regler man behöver). GPD görs av samma typer som gör strategi/taktik-spelet Star Fleet Battles, som har en lite skum Star Trek-licens - de har tillåtelse att använda TOS-universat och expandera på detta, men inte tillåtelse att använda TV-seriens karaktärer. Eftersom GPD bygger på universat i Star Fleet Battles så blir det mer av en alternativ version av Trek - det finns Vulcans och Klingons och så, men även lite andra imperier som aldrig setts till på TV, och världen är avsevärt mer militaristisk än hippie-Trek :gremsmile: .

Brixton

Veteran
Re: Är det någon som spelat..

Jag har det från Last Unicorn och jag tror att det är ganska likt Deciphers. Det från LU var snyggt layoutat och hade en del bra textstycken om att rollspela i ett ST-universum, men reglerna var ganska kassa. Förhoppningsvis är Deciphers version lite bättre på den delen.