Re: Stavning
Många fanzines använder sig av ett postgiro. Kostar förvisso en slant att öppna ett (kring 200 tror jag), men det förenklar allt avsevärt. De som vill ha ditt fanzine kan då enkelt betala in pengar till dig utan att behöva skicka pengarna per brev eller dylikt.
Enda nackdelen är att om den som vill köpa ditt fanzine inte har ett eget postgiro/konto på postbanken (och därmed inte kan girera) så kostar det 15kr/inbetalning som man gör över disken hos posten, så i praktiken är postgiroinbetalningar för folk med postgiro! Jag menar det kan kännas lite kymigt att betala fem spänn för ett fanzine för att sedan behöva betala femton spänn till för att få betala in den där femman. Posten har en stor del att göra med att det blir allt färre pappersfanzines idag - tyvärr. Sverige har såvitt jag vet, ett av de högsta prevporton i Europa.
Alternativa metoder är att de skicka in pengar per brev - högst osäkert, och även det kostar några kronor.
Ytterligare ett alternativ är att sälja fanzinet "first hand" dvs knalla omkring på konvent, be kompisar langa vidare det och så. Eller att försöka värva några lämpliga butiker till att sälja ditt fanzine.
Om du inte redan gjort det så kan du kolla in min artikelserie på ZineScene (
http://www.zinescene.org/text/fansin.html) där kan du hitta en del råd om allt möjligt. Och jag har lovat mig själv att skriva de två sista delarna nu här i maj... /images/icons/smile.gif
Langa på!
-Hasse