Nekromanti Är det några fanzines på gång?

[HSM]

Warrior
... undrar jag som fortfarande vill hålla mig ajour med fanzineutgivningen. /images/icons/smile.gif

-/hans

Kitzune

Swashbuckler
Undrar jag med...

Runan skulle väll komma ut i dagarna var det sagt.
Alter Ego dyker upp om nån vecka sådär, det är så säkert
jag vet. Men några andra Fansins kanske skulle vara
trevligt. Oneshots till spelarna !

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"

DanielSchenström

Swashbuckler
Fanzin är på väg..

Jodå, det är några fanzin på väg, inom vilken framtid vet jag dock inte men rollspel.nu lär väl bli varse när det händer.

Daniel "Warduke" Schenström

SvenFu

Warrior
Jepp, Runan _är_ på G, även om det gått segt. Vi ska trycka o sen är den där, vipps.

Runan är å andra sidan snarare ett fansin, inte ett fanzine, så det kanske inte är bra nog ;-) (Allra helst kallar vi oss dock tidning, som bekant.)

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

Mikael Sol

Swordsman
ett fanzine på gång?

jag vet att mitt fanzine äntligen är tryckt. hundra ex går till folk på huddingegymnasiet och de andra hundra ska jag göra nått annat med...
det är i alla fall 28 sidor serier i den genre som är lite av en motsats till fantasy och sf, nämligen realism.
åååååååh vad spännande, säger ni då...

jag har dock ingen större aning hur den ska distruberas (stavning??). nån som har något bra tips?

MVH/Sol
Min Elfwoodsida på:
http://elfwood.lysator.liu.se/zone/m/s/msol/msol.html

Riddaren

Swashbuckler
Stavning

"jag har dock ingen större aning hur den ska distruberas (stavning??). nån som har något bra tips?"

distribuera...annars hade du ju kunnat använda termen "dela ut" eller "sprida" vilket är just det som ordet betyder /images/icons/smile.gif

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Rosen

Myrmidon
Re: Stavning

<I>annars hade du ju kunnat använda termen "dela ut" eller "sprida" vilket är just det som ordet betyder</I>

"Dela ut" låter iofs som om man ska gå runt och sticka ner den i brevlådorna, typ ICA-reklam.

--
Åke

[HSM]

Warrior

Langa fanzines hade blivit mitt val /images/icons/wink.gif

-Hasse

[HSM]

Warrior

Många fanzines använder sig av ett postgiro. Kostar förvisso en slant att öppna ett (kring 200 tror jag), men det förenklar allt avsevärt. De som vill ha ditt fanzine kan då enkelt betala in pengar till dig utan att behöva skicka pengarna per brev eller dylikt.

Enda nackdelen är att om den som vill köpa ditt fanzine inte har ett eget postgiro/konto på postbanken (och därmed inte kan girera) så kostar det 15kr/inbetalning som man gör över disken hos posten, så i praktiken är postgiroinbetalningar för folk med postgiro! Jag menar det kan kännas lite kymigt att betala fem spänn för ett fanzine för att sedan behöva betala femton spänn till för att få betala in den där femman. Posten har en stor del att göra med att det blir allt färre pappersfanzines idag - tyvärr. Sverige har såvitt jag vet, ett av de högsta prevporton i Europa.

Alternativa metoder är att de skicka in pengar per brev - högst osäkert, och även det kostar några kronor.

Ytterligare ett alternativ är att sälja fanzinet "first hand" dvs knalla omkring på konvent, be kompisar langa vidare det och så. Eller att försöka värva några lämpliga butiker till att sälja ditt fanzine.

Om du inte redan gjort det så kan du kolla in min artikelserie på ZineScene (http://www.zinescene.org/text/fansin.html) där kan du hitta en del råd om allt möjligt. Och jag har lovat mig själv att skriva de två sista delarna nu här i maj... /images/icons/smile.gif

Langa på!

-Hasse

Mikael Sol

Swordsman
okej

tackar för tipsen Hans. jag hade tänkt lite på det där med postgiro, men det är nog sant det du säger om att det är dyrt. eftersom mitt fanzine är gratis så behöver ju ingen butik "sälja" den, men de skulle ju kunna ha den där för folk att ta. jag får väl helt enkelt knalla runt här i sthlm och tigga och be! det gäller att välja rätt affärer, för man vill ju inte att "fel" människor läser det man jobbat med i månader.
jag tror att jag kollat in dina artiklar tidigare men det skadar nog inte att kolla igen!

MVH/Sol
Min Elfwoodsida på:

Aron Ambrosiani

Veteran
Re: okej

två ställen att prata med:

1) Serieteket. Ligger i kulturhuset på entréplan, lånar ut serier, är jättetrevliga och där kan du säkert få lägga en bunt ex på disken för folk att bläddra i/ta med hem.

2) lava. Ligger i kulturhuset det oxå, samma ingång som serieteket. Har ett fansinbibliotek som folk nyttjar ganska flitigt samt massa annan plats att placera ut grejer på. Snacka med nån i infodisken. Också väldigt trevliga och tillmötesgående.

mvh Aron

Aron Ambrosiani

Veteran
Mu, Fortasse bellum och Zeus dyker upp lagom till Lincon. Faktum är att de var färdiga och fanns att få på Gothcon, dock ovikta exemplar. Ska sätta mig nästa helg och vika färdigt... :(

[HSM]

Warrior
En av fanzineredaktörernas mest njutbara sysselsättningar... Vik, nästa papper, vik, nästa papper, vik... /images/icons/wink.gif

-Hasse

Med fickorna fulla av nycklar i en värld utan dörrar.

Mikael Sol

Swordsman
Re: okej

jagh tänkte fråga på alvglans också, och a comics heaven, men de brukar bara vilja köpa ett ex för eget nöje. det kanske är skillnad med grattis fanzines. på alvglans har jag sett fanzines tidigare.
lava och serieteket ska jag fråga i alla fall. om jag får loss baken från stolen så kommer mitt fanzine att finnas där nästa vecka, om inte tidigare.

och namnet?
HeartbreakComics nr 0

MVH/Sol
Min Elfwoodsida på:

[HSM]

Warrior
Re: Appropå Lava...

Finns det någon som har koll på hur väl spelfanzinen är representerade där? Jag har själv inte lyckats besöka stället.

-Hans

[HSM]

Warrior
Re: Appropå Lava...

Som jag misstänkte.

-Hans