Nekromanti Är det nån annan än jag som gillar Sword Of Kas?

Targos

Veteran
Är det nån annan än jag som gillar Sword Of Kas?

Jag tror då det stavas så. Men hur som helst. Det är ju bland de bästa svärdet som finns i DM:s Guide boken.

Jag tänkte bara höra om någon gör många magiska föremål och har lust att dela med sig av några? Jag själv har lite dålig fantasi ibland.

/Targos

Feliath

Swashbuckler
Nej, det är Kas-t... [ant]

*rimshot*
Nej! Slå mig inte! Jag ska inte göra om det! :gremwink:

Feliath - det är något vits med ordvisstar...

Targos

Veteran
Vad sägs om en Keen Warpal Rapier som man har improved initiative med?

Då blir ju Critical Hit chansen 8-20!!! =D Och crittar man med ett Warpar svärd så dör personen :gremwink:

Colf

Veteran
Kan inte hålla mig. Enligt reglerna.....

Ett. Rapier kan inte i göras vorpal. Endast slashing weapon gäller här.

Två. Critical Hit blir inte 8-20 utan 12-20. Man gångrar inte två gånger så att det blir 4x utan man lägger på varandra så att det blir 3x (se på feats. Improve critical)

Bästa vapnet är lägga vorpal på är enligt mig scimitar. Men det vet Drizzt redan om.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det är riktigt att man kan tillverka en vässad värja (keen rapier) (rättelse till reglerna som säger att huggvapen krävs), men ihop med Förbättrad fatalitet (Improved Critical) blir chansen för fatalitet (Critical) 12-20, och inte 8-20 (x2 och x2 blir ju x3 i D&D).

Dödlig (vorpal), däremot, kan bara användas på huggvapen.

Dessutom, också enligt rättelserna, aktiverar egenskapen dödlig endast vid träffslag inom den normala chansen för fatalitet.

/Mikael

Boobis

Warrior
Dessutom, också enligt rättelserna, aktiverar egenskapen dödlig endast vid träffslag inom den normala chansen för fatalitet.

Så bra. Står det i dmg faq:en, eller har du en länk så jag kan tvinga på det på mina kraftspelande (powergaming =) vänner??

-J

Duddmannen

Hero
Claws of Xicolinn

Mitt lilla bidrag till högen av magiska vapen.

Claws of Xicolinn
Ett matchande par Bladed Gauntlets tillverkade av mithril och skinnet från en vit slaad.

Bladed Gauntlet +5, 1d6, 17-20*/×2, *Keen, Chaotic, Ghost Touch
162 330 gp /st

Eller, om man kör med Epic level handbook
Bladed Gauntlet +10, 1d6, 17-20*/×2, *Keen, Ghost Touch, Chaotic Power
8 000 330 gp /st

Fråga mig gärna vem Xicolinn är...

/Duddmannen

Targos

Veteran
Fan e Rapier Piercing? Det måste jag ha missat.

Men även på ett i grunden 18-20 vapen så är det 3 st "threat" nivåer. 18, 19 och 20.

Sedan om du sätter keen på det så dubblas det. Alltså 6 st Threat nivåer. 14, 15, 16, 17, 18, 19 och 20.

Sedan om du sätter Improved Critical på vapnet så dubblar du Threat nivåerna som finns. Alltså 6st. 6 gånger 2 är 12. Alltså:
8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 och 20.

Jag trodde Rapier var ett Slashing Weapon men jag hade tydligen fel. Men en Scimitar tex är ju ett Slashing med samma Threat Range.

Är det nånstans jag har läst fel i reglerna?

Boobis

Warrior
Nej. Läs i PHB (vet inte vilken sida, men in min gamla står det långt bak bland de gula sidorna) om multiplikation. x2 plus x2 blir x3 inte x4.

Så med keen blir det 15-20 (14-20 är 7 nivåer :gremwink:) och med improved crit blir det 3 nivåer till, dvs 12-20.

Ditt resonemang om 6x2=12 gäller i matten, men inte i DnD =)

-J

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nej, så fungerar det inte.

Keen ger +100% (kallas normalt en "fördubbling")
Improved Critical ger +100% (även det känt som en "fördubbling")
Tillsammans ger de +200%, vilket ju är det samma som en trippling.

Om man då startar med 18-20 (18, 19, 20) får man alltså 12-20 (12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20)

Okej?

/Mikael

Duddmannen

Hero
Xicolinn

Tack för att ni frågade!

Ok då, så här ligger det till:
Jag kör just nu en high-powered kampanj i D&D där jag låtit spelarna börja på ECL 30. Precis när vi började med denna skapade jag en sorts huvudskurk / big bad guy / antagonist genom att använda mig av den nya, fina Epic Level Handbook som jag då precis hade köpt. Tyvärr visade det sig att denna blir för bra för att skicka på mina spelare innan de når, typ level 38 (vilket jag inte hade tänkt mig att de ska göra). Men å andra sidan blev Xicolinn så cool att jag har behållit honom som något att skriva berättelser om, eller ha som källa till nya artefakter (till exempel Claws of Xicolinn).

Här har ni NÅGRA uppgifter om Xicolinn så att ni i alla fall får ett hum om vad han kan göra.

<font size="4">Xicolinn - Servant of the Slaad Lords</font size>
Paragon Death Slaad Rogue/Assassin
Medium-sized Outsider (chaotic, evil)
Abilities: Str 40, Dex 38, Con 37, Int 38, Wis 35, Cha 35
AC: 60 (+12 natural, +12 insight, +12 luck, +14 dex)
HD: 15d8+375+10d6+250+10d6+250 (1115 hp)
Initiative: +22 (+8 Superior initiative, +14 dex)
Saves: Fortitude +42, Reflex +50, Willpower +40
Spell resistance: 58
Movement: 120 ft (×5 running)
Attacks: 2×Bladed Gauntlet +55/+55/+50/+50/+45
Damage: 1d6+15, 17-20/×2, +10d6 Sneak Attack
Challenge Rating: 48

Nice huh?

/Duddmannen

Morgath

Warrior
Re: Xicolinn

Tungt. Ja, mina spelare lyckas aldrig nå högre än ungefär 8:e nivån och sedan går de och tar sig vatten över huvudet... Sist blev samtliga uppätna av troll... Att de aldrig lär sig!

Egentligen borde man skriva en manual för äventyrare så att de uppträder mer som ett lag och lite försiktigare. Jag har för mig att det fanns en sådan modul till Call of Cthulhu som kom ut för 100 år sedan...

Någon som kommer ihåg den?

Troberg

Sinister eater

Egentligen borde man skriva en manual för äventyrare så att de uppträder mer som ett lag
Min erfarenhet är att man klarar sig bäst då alla springer åt olika håll och kör en förvirrande (och förvirrad) enmansgerillataktik. Fråga mig inte varför, men det funkar.

Det krångligaste brukar vara för gruppen att hitta varandra igen...

Duddmannen

Hero
Känner igen fenomenet [OT]

Det är skumt, men enmansgerillataktiken är nästan overkligt effektiv.

VARNING: Anekdot!
Senaste gången vi spelade Forgotten Realm (jag var inte DM denna gång) tog vi oss an ett näste med Mindflayers och deras Elder Brain. Vår DM höll på att bryta ihop när vi kastade oss ut en och en åt varsitt håll. "Hur i helvete ska ni överleva nu?!" frågade han oss "Jag hade ju räknat med att ni skulle hålla ihop och slå ut vaktgrupperna en i taget!" Trots att vi gick en och en mot upp till tre Mindflayers var så lyckades vi ändå vinna till sist. Det kostade typ 95% av våra hit points och 100% av alla användbara besvärjelser (tungt att ta sig hem genom grottorna sedan) men det funkade förvånansvärt bra.

/Duddmannen

Targos

Veteran

Hmm den dära Epic Level handbook verkar mer och mer attraktiv....

Vem fan kan nånsin döda den dära snubben!? Särskilt när han är en Assassin! :gremlaugh: