Och för att jag fastnade lite för frågorna så tar tänkte jag att jag kan skriva lite om hur jag skulle hantera dem…
Kan jag hacka bankvalvet med min holografiska mobiltelefon?
Hacking är en sån där grej jag inte brukar tänka ändras så mycket mellan nu och framtiden där spelet utspelas. Jag brukar tycka ganska illa om magisk tv-seriehacking, utan föredrar hacking som funkar mer som på riktigt. Med andra ord: du behöver direkt tillgång till datorsystemet du vill hacka (antingen trådlöst, vilket bara funkar om grejen du försöker hacka har trådlös funktionalitet, vilket säkra grejer som bankvalv normalt inte har). Du behöver också något sätt att få systemet att tro att du är någon som har rättigheter att göra det du vill. Ofta behöver du då köra lite social engineering och lura av någon deras lösenord/ID-bricka/fingeravtryck/retinascan eller så får du hoppas att just den som skrev den här mjukvaran antingen var en klant och råkade lämna en bugg som kan exploateras, eller var en skurk och medvetet lämnade en bakdörr öppen. I båda fallen behöver man då skaffa sig kunskap om just den buggen eller bakdörren för att kunna använda dem. Vilket man får göra via lång egen research eller genom att pröjsa stålar på svarta marknaden.
Just vilken apparat du använder för att koppla upp dig i slutänden brukar inte spela någon roll alls, så visst. Använd din holografiska mobiltelefon. Mobiltelefoner är ju datorer, och så länge datorn har rätt sorts sladd eller trådlös sändare bör det funka.
Hacking är definitivt en sådan sak jag som SL behöver bestämma hur jag vill att det ska funka, innan vi kör igång och spelar – åtminstone om jag vill att hacking ska dyka upp i spel. Egentligen inte konstigare än att jag inför fantasy-spelande vill ta reda på till exempel hur avancerad läkekonsten är eller hur magi går till (vilka begränsningar som finns etc).
Kan min bil flyga, hur fort kör den? Väsnas den när jag försöker smyg-köra iväg från den elaka bovsingen?
Om det finns flygande bilar så är det definitivt redan bestämt sedan innan vi började spela. På samma sätt som man i fantasy bestämmer sig för ungefär var teknologinivån ligger (finns ångkraft? Elektricitet?). Om det finns flygande bilar så påverkar det rimligen en massa andra grejer, då teknologin som krävs för att få flygande bilar antagligen inte bara används i bilar. Har spelvärlden någon form av hypereffektivt bränsle? Antigravitation?
Återigen, inga problem så länge man lagt minsta tanke på spelvärlden innan man körde igång. Varken jobbigt eller krångligt.
Hur snabbt sprids information mellan galaxer, hur fungerar det? Kan jag stoppa informationen som just läckt ut?
Om det överhuvudtaget finns resor mellan galaxer brukar sådant vara bland de första saker jag vill bestämma. I en del spelvärldar kan man flytta fysiska saker men inte information genom portaler eller hyperrymden, så man måste använda någon form av kurirer.
När det gäller "Informationen som just läckt ut" så är svaret nästan helt säkert "nej" så länge det finns något som liknar internet. Möjligen, om du har resurserna, kanske du kan få en massa tongivande personer att få informationen att framstå som otrovärdig, men… Kolla på internet idag, liksom. Hur lätt verkar det vara för folk att hindra att information sprids? Kolla the streisand effect.
Överlag tror jag mycket handlar om vana. Jag vet inte alls vad som vore bra att tänka igenom för att få en bra och stabil och intressant fantasyvärld, där jag inte fem spelmöten in fastnar i något slags rävsax pga något jag etablerade första spelmötet. "Jamen du sa ju att det funkade såhär, varför blir det då såhär nu?" Jag vet inte vilka vanliga fallgropar det finns, så att säga. Jag har mycket bättre koll på scifi-troper och vad man behöver fundera på när man bygger en scifi-spelvärld som ska hålla ihop och inte gå sönder.