Nekromanti Är dett ett nytt Rolemaster eller något nytt?

Storuggla

Champion
HARP, som är en förkortning jag inte tänker ta i min mun, har släppts. Hemsidan. Är det någon som vet något om det, det enda jag vet är att det är Iron Crown-tomtar som gjort det och de har ju inte precis gjort snabba och sifferfria system tidigare (sorry Dante, men du måste erkänna det!)...

Storuggla, undanber sig det uppenbara musikinstrumentskämtet

Man Mountainman

Storsvagåret
Well, det ryms på 160 sidor, så det bör vara enklare än såväl Eon som D&D. Dessutom är det "väl kompatibelt med rolemaster". Varför man skulle vilja göra ett system som är väl kompatibelt med rolemaster och dessutom lika komplicerat som rolemaster och inte helt enkelt kalla det Rolemaster och bespara sig mödan, well, det har jag svårt att föreställa mig.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, är det Rolemasterkompatibelt så finns det ju drivor av källböcker man kan använda.

Staffan

Myrmidon
Tja, det verkar vara lite av en förenklad version av Rolemaster, fast förenklad på ett bättre sätt än MERP var (MERP var bara nerbantat, HARP verkar förenklat på riktigt). Som det verkar finns det två kostnader på färdigheter (2 eller 4 p/nivå) i stället för oändligt många som i RM, till exempel.

Men tyvärr så står det för lite på deras webbsida för att man ska kunna uttala sig om systemet. De har lite "sneak peeks", inscannade sidor från regelboken, men de ger inte direkt någon helhetsbild.

pastaav

Veteran
HARP är ett eget system. En ganska uppenbar analys är att likheterna och skillnaderna med Rolemaster endast är uppenbara för den som har ganska god insyn i Rolemaster spelande.

En av de vanligaste beskrivningar på HARP forumet av icke Rolemaster spelare är att HARP är som d20 fast med konstistenta och snabba regler.

I vilket fall kan man på hemsidan http://www.harphq.com ladda ned kapitel som beskriver strid, karaktärsskapande och monster innan man köper spelet.