Nekromanti Är detta en spoiler?

Lukas

Mannen i Gult
Jag såg just det senaste avsnittet av GoT, och skrev sedan det här(markera för att se) : "En av mina favoritkaraktärer dog i det här avsnittet."
och efter att ha skrivit det så blir jag anklagad för att Spoilat avsnittet.

Är jag helt dum i huvudet om jag tycker det är fånigt att bli upprörd över en så pass luddig spoiler, Jag menar ingen vet vilka som är mina favoritkaraktärer och alla vet att någon kommer att dö i ett GoT avsnitt så här sent på säsongen.

Så var ligger i tröskel, skulle ni känna att ni blev spoilade om någon skrev det här till er? [h=3][/h]

Korpa

Umenörd
Om jag visste vilken din favoritkaraktär var så skulle jag anse det vara en spoiler, ja. Jag kräver iofs inte heller att du ska veta exakt vilka du har berättat det för, så just det här exemplet är ändå väldigt ofarligt. Jag som har läst böckerna har vant mig vid att inte diskutera serien alls över nätet. ^_^

Anchorman

Swashbuckler
Det hade stört mig om jag hade läst det innan jag sett avsnittet. Vet inte om jag kan kalla det en spoiler, men ändå irriterande

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är inte ens i närheten av en spoiler. Att skriva att någon dör i ett avsnitt av Game of Thrones känns ungefär lika avslöjande som att skriva att någon blir sjuk i ett avsnitt av House.

/tobias

Kärlekscraft

Swordsman
Ja, det räknas som en spoiler. :confused:
Vill du skriva om saker som hänt eller kommer att hända i GOT så använd
text
om nu den här funktionen funkar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jupp. Spoiler. Det har funnits avsnitt där folk inte dör och jag lever ständigt på hoppet att nästa avsnitt är ett sånt.
Kärlekscraft said:
De olika personernas död får absolut inte spoilas! Det är ju självaste höjdpunkterna med serien!

Den Gamle

Veteran
Tycker också att det är en spoiler. Hur pass allvarlig dock, det är väl en annan sak.

Även om det händer titt som tätt i GoT så har ju ändå en stor del av överraskningsmomentet försvunnit för en. Man sitter mer eller mindre bara och väntar på det. Jaha, det var den som skulle dö.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Lukas;n26777 said:
Jag såg just det senaste avsnittet av GoT, och skrev sedan det här(markera för att se) : "En av mina favoritkaraktärer dog i det här avsnittet."
och efter att ha skrivit det så blir jag anklagad för att Spoilat avsnittet.

Är jag helt dum i huvudet om jag tycker det är fånigt att bli upprörd över en så pass luddig spoiler, Jag menar ingen vet vilka som är mina favoritkaraktärer och alla vet att någon kommer att dö i ett GoT avsnitt så här sent på säsongen.

Så var ligger i tröskel, skulle ni känna att ni blev spoilade om någon skrev det här till er? [h=3][/h]

Ingen spoiler.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lukas;n26777 said:
Nä. Jag tycker att det du skrev ligger på samma nivå som om du skulle sagt "det händer saker i avsnittet".

/M
chrull said:
Att du postar efter KK gör mig sjukt förvirrad.
Magnus Seter said:
Fatta vad jag tänker när jag ser KK:s avatar ... "Har jag skrivit ... nähä ..." :)
Konrad Konvalj said:
Jag skall köpa mig en sydväst eller tyrolerhatt så snart jag kan för att minimera förvirring.
anth said:
Kan vi inte köpa en grön flytväst till Magnus? Sen är det bara färgblinda som blir förvirrade. Eller så låter vi Dante photoshoppa, det är billigare. :)

Lupus Maximus

Tekniker
Hade man sagt "En av mina favoritkaraktärer dog i senaste Harry Potter" hade man troligtvis både spoilat och de som sett den skulle veta vem man menar. Det är en rätt unik händelse, även för de senare "mörka" delarna.

I GoT är det "vardag" och i mer än ett avsnitt skulle man inte ens kunna lista ut vem man avsåg, eftersom flera dör. Men som flera nämnt, man har spoilat att nästa avsnitt inte är en av de få där ingen dör.

Vissa vill verkligen inte veta någonting, andra bryr sig inte om man berättat allt i detalj, innan de själva sett avsnittet. Så jag kan förstå att vissa inte ens vill ha den informationen. Själv är jag ganska långt på andra sidan skalan.

roboman

Veteran
Jag skulle säga både ja och nej. Även om det inte avslöjar ett exakt händelseförlopp så berättar det lite för mycket för min smak. Vetskapen om att någon karaktär "av betydelse" kommer dö ändrar känslan man som tittare har.

Jag har inte sett avsnittet, tänkte göra det idag. Därför kan jag spekulera lite kring uttalandet, men jag gör det som en spoiler för säkerhets skull, eftersom det handlar om det här avsnittet:

Alla som hängt med i trailers kring avsnitt 9 vet att det helt och håller kommer kretsa kring slaget vid Castle Black. Så bland de mer än 50 återkommande karaktärerna är det max 10 du kan åsyfta.

Och om du skriver att det är en favoritkaraktär så lämnar det mig med känslan att Jon, Samwell eller Ygrette kommer att dö. Jon tror jag verkligen inte på, så det är nog någon av de andra två. Jag gissar att Jon kommer att döda Ygrette.

Givetvis kan det vara någon annan som är din favorit, som den blinde gubben, någon av Jons namngivna kompisar eller den rödskäggiga vilden. Men det är mindre troligt. För jag tror knappast att Sams tjej eller hennes bebis är någons favorit.

Så... när jag nu ser avsnittet tror jag att Ygrette eller Samwell kommer dö. MÖJLIGEN Jon. Vi får väl se.

Med det sagt så vet jag inte vad ni brukar ha för riktlinjer kring spoilers på det här forumet, så jag tänker inte säga huruvida det är rätt eller fel. Jag skrev ett matigt inlägg på flashback en gång kring hur man ska tänka kring spoilers i deras GoT-tråd: https://www.flashback.org/sp43752129

Rhodryn

Hero
Jag ligger nog oxå på åsikten om att det är både ett Ja och ett Nej.

Mycket av det har med att göra vilken tv-serie det handlar om.

Om man tar en serie som... jag vet inte... Star Trek kanske... om någon säger att "min favorit karaktär dog i det senaste avsnittet!"... så kommer nog dom flesta gå "Va? Vem då?!" och sätta sig och titta på avsnittet för att se vem det var. Med en förvänting att det antagligen kommer vara en av de mindre karaktärerna, men definitivt inte en av de stora karaktärerna.

Men i en serie som GoT, och The Walking Dead (fast på snäppet lägre nivå än GoT, för vissa karaktärer där känns som om dom är någerlunda säkra, specifikt Rick och hans son då ur min åsikt... dom andra är "fair game")... om någon säger att deras favo karaktär dog i det senaste avsnittet af GoT/TWD... så kommer dom flesta nog direkt börja bli oroliga om att det kommer vara en av dom större och mer omtyckta karaktärerna. Visst där är många dödsfall i GoT/TWD, många som inte har någon som helst betydelse, massvis med redshirts, många mindre karaktärer, plus en hel del stora karaktärer. Så är det ändå förväntat att det kommer hända.

Men som sagt, skillnaden är att i Star Trek förväntar vi oss inte att Captain Picard kommer dö, skulle inte falla oss i tanken... men i GoT/TWD så skulle vi definitivt kunna tänka oss att en karaktär av "Captain Picard" statusen faktiskt skulle kunna bli dödade av... ingen går säker.

Så nej inte en spoiler... för att vi vet att ingen går säker i serier som GoT/TWD...
Men ja, en spoiler........ för att vi vet att ingen går säker i serier som GoT/TWD...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Är det okay att kapa tråden och kolla av om det här är en spoiler: (höhö, markera för att se)

Ponera att jag säger "Avsnitt 9 hade jag förväntat mig mer av. Det var bra men inte riktigt så mycket crunch som jag hade hoppats på"

Troligen säger jag det till någon i min pöbelskara som inte läst böckerna.

Jag är för övrigt jävligt bra på att inte spoila för min pöbel. Det är alltid trevligt att höra deras versioner om hur det kommer att gå i kommande avsnitt utan att ge dem något. Så här långt har väl ingen gissning slagit in så vi får se om det blir ändring på det i nästkommande avsnitt.

Har en till spoilerfråga för den delen gällande avsnitt 8, the Mountain and the Viper. (och allt blir vitt) --> Är det okay att döpa avsnittet till det? Jag bad min pöbel att inte gå händelserna i förväg och kika på titlarna någonstans vid episod 5 eller så för det avslöjar ju en hel del om vilka som skall gå en dust för Tyrion.

Poseur

Swashbuckler
Nej det är inte en spoiler. Folk lär sluta o vara så jäkla butthurt över saker som inte är en spoiler.
Att någon dör i ett avsnitt i GoT är ungefär lika självklart som att ljussablar är med i en Star Wars film.
Att säga att <namn> dör i ett avsnitt är en annan femma. Att säga min favvokaraktär dog är inte det ( om man nu inte skriver ut det på en billboard först vilken ens favvokaraktär är)

Anchorman

Swashbuckler
Tillräckligt många verkar tycka det är jobbigt, så helt klart sätt det inom spoilerramar.

God45

#PrayersForBahakan
Konrad Konvalj;n26974 said:
Är det okay att kapa tråden och kolla av om det här är en spoiler: (höhö, markera för att se)

Ponera att jag säger "Avsnitt 9 hade jag förväntat mig mer av. Det var bra men inte riktigt så mycket crunch som jag hade hoppats på"

Troligen säger jag det till någon i min pöbelskara som inte läst böckerna.

Jag är för övrigt jävligt bra på att inte spoila för min pöbel. Det är alltid trevligt att höra deras versioner om hur det kommer att gå i kommande avsnitt utan att ge dem något. Så här långt har väl ingen gissning slagit in så vi får se om det blir ändring på det i nästkommande avsnitt.

Har en till spoilerfråga för den delen gällande avsnitt 8, the Mountain and the Viper. (och allt blir vitt) --> Är det okay att döpa avsnittet till det? Jag bad min pöbel att inte gå händelserna i förväg och kika på titlarna någonstans vid episod 5 eller så för det avslöjar ju en hel del om vilka som skall gå en dust för Tyrion.
Hur kan namnet på avsnitt vara spoilers?!!! Det är en del av avsnittet. Det är som att säga att man inte vill se avsnittet för att avsnittet avslöjar vad som händer i avsnittet!

krank

Går ondskans ärenden
God45;n27100 said:
Hur kan namnet på avsnitt vara spoilers?!!! Det är en del av avsnittet. Det är som att säga att man inte vill se avsnittet för att avsnittet avslöjar vad som händer i avsnittet!
Man kanske föredrar att se avsnittet utan att kunna räkna ut vad som händer i det? En del serier är skitdåliga på det där, tar bort hela överraskningsmomentet genom att döpa avsnittet till något spoileraktigt.

Lukas

Mannen i Gult
Så då har jag försökt sortera in era svar i en av tre kategorier.
de som tycker det var en spoiler (4st, 33%)
de som tycker det var en ofarlig spoiler (3st 25%)
och de som inte tycker det var en spoiler (5st 42%)

Anchorman;n27075 said:
Tillräckligt många verkar tycka det är jobbigt, så helt klart sätt det inom spoilerramar.
?Jag vet inte om jag håller med, Dubbelt så många verkar ändå tycka det är ofarligt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Gällande namnet på avsnittet så spoliar det bara att personerna ifråga kommer att möta varandra, och den ena av dem klargör när han först introduceras att han är väldigt sugen på att ett sådant möte ska äga rum. Det avslöjar inte alls under vilka omständigheter de kommer att möta varandra, eller vad som händer när de möts.

/tobias