Re: Spelskapar-topplista!
Rollspel gillar du väl ändå?
Det rollspel han skapade, och spenderade större delen av sitt liv med att hävda var den Enda Sanna sortens rollspel, är glorifierat brädspel a' D&D. Inget jag kallar rollspel, egentligen, utom om jag har någon anledning att inte bråka med några D&D-spelare. Om jag någon gång går med på att D&D3e eller AD&D är rollspel, så är det för att jag är diplomatisk.
Jag har svårt att hitta liknelser, men poängen är att det han skapade, det gillar jag inte. Det jag gillar är sånt som råkat hända pga hans skapelseakt, men just för att det är "råkat" och inte har med honom att göra egentligen så ger jag honom pgärna cred. Jag tror att något rollspelsliknande hade uppstått utan honom. Olika former av samberättande och sago/berättarlekar av liknande natur har uppstått lite varstans, och jag vet att jag läst om minst en afrikansk stam där en del ritualer går ut på att man iklär sig roller ungefär som i rollspel. Jag har t.om på det här forumet läst om småkillar som spontanuppfunnit rollspel. Med andra ord, på samma sätt som det var tvunget att finnas en Hitler i tyskland efter versaillesfreden och all den skiten, så tror jag att det skapades en Gygax. Hade det inte varit för Gygax själv, så hade någon annan gjort en liknande upptäckt.