Nekromanti Är forum socialt media? Kan man få det till det?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Ett vanligt forum på internet, baserat på mjukvara som till exempel UBBThreads eller phpBB, har funnits som format sedan långt innan man började prata om sociala medier.

Kan ett forum anses vara ett socialt medie? Om inte, hur skulle man kunna förändra själva formatet för att göra det till ett?

Sapient

Swashbuckler
Tja, den vanligaste definitionen på sociala medier som jag sett, är ju medier "that allow the creation and exchange of user-generated content".

Och användar-genererat innehåll är ju exakt vad forum bygger på.

Att forum (och BBS:er) sen var långt före allt tal om sociala medier (eller "Web 2.0") och sånt, är ju smått irrelevant. Så länge de stämmer in på definitionen...

Visst finns det en massa sammanhang där användningen av sociala medier i praktiken utesluter forum som medium, men det brukar ju handla om vad som är "nytt och hett" eller så, och det kan jag köpa att forum inte är i samma utsträckning. Men att det kvalar in som socialt medium är självklart, tycker jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tänk, för ett litet tag sedan gjorde jag en undersökning om precis det här.

Min uppfattning är att "sociala media" förutsätter Web 2.0-filosofi och fokus på användarvänlighet, att saker kan prata med varandra, och användarskapat kollaborativt innehåll. Vissa forum är säkerligen sociala medier, medan andra inte är det - men det är helt klart en gråzon. Mest för att termen "sociala medier" är så förbaskat luddig.

Hur man skulle göra för att det skulle bli mer socialt: Mer gilla-knappar, kunna dela inlägg till twitter eller andra tjänster. Användarvänlighet; vårt forum har t.ex tusen biljoner rutor och knappar och länkar och helveten. Vi har redan hyfsat med RSS-flöden och sånt, men allt sånt kan också förbättras...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn Wärmedal said:
Skulle ett forum bli bättre om man försökte göra det mer till ett socialt medie?
Kanske. Om man med "bättre" menar "mer som ett socialt medie"... =)

Mer allvarligt: Vissa saker skulle bli bättre, andra sämre. Tycker jag.

Petter42

Swordsman
Själv definerar jag socialt media som ett media som skapats socialt. Är ett forum media? Ja, det skulle jag vilja säga. Är forum skapat socialt? Ja, det skulle jag också vilja säga. Det hela brukar ju grunda sig på att dela med sig socialt, ta emot respons och ge respons på responsen, id est att agera socialt mot varandra.

/Petter som använder en bred och bokstavlig definition.

anth

Vetefan
krank said:
vårt forum har t.ex tusen biljoner rutor och knappar och länkar och helveten. Vi har redan hyfsat med RSS-flöden och sånt
Ah, äntligen en definition i min smak. :gremsmile:
Ett socialt medie är en sajt som har så många olika användar-funktioner att ingen orkar använda dem. :gremsmile: