Jag spelar också både Eon och Gemini...
... så jag anser att även jag kan bidra genom att säga mitt.
Likheter:
Båda är fantasy (grovt kategoriserat). Detta är ju dock inte hela sanningen då man brukar kalla Gemini för "darkfantasy".
Ehm, sedan är det inte så många direkta likheter, så jag över går till olikheter istället.
Olikheter:
Alverna i Gemini kallas Järnalver. Alla förutom en av dem är män. Denna enda kvinna är Drottningen, och hon föder alla alvabarn genom att lägga ägg (har jag för mej). Alverna har heller inte spetsiga öron eller mörkerseende. Men, liksom i Eon så är de uppdelade i olika "klaner", bl.a. en ond klan som fördömts av de andra klanerna och Drottningen, och just därför så kan inte den klanen växa på ett naturligt sätt, utan endast genom att svikare ansluter sej till dem.
I Gemini är det Dvärgarna som har en förbannelse ver sej och inte Alverna. Detta har resulterat i att vissa av Dvärgarna har... underliga för- och nackdelar. T.ex. så kan man få fyra armar, bli fruktansvärt aggressiv, jättestark o.s.v.
Magin i Gemini är något som "folket" inte vet säkert om den existerar, men myterna och ryktena om både häxor och dylikt förekommer ändå. Så är det ju inte alls i Eon, där det finns magiakademier, magikersällskap och allt möjligt. Helt offentligt dessutom. I Gemini så blir magikerna antingen enstöringar eller så går de med i ett slutet sällskap. Typ. Detta anser jag är Geminis största fördel jämtemot Eon (åtminstone som vi spelar det).
Jag skulle även vilja påstå att Gemini är mera "svartvitt" än Eon. I Eon så finns ingen direkt onska och inte direkt någon god part heller. I Gemini så är det lite annars, för det finns ett "mörker", kyrkan och sådant. Dessutom så finns det i Gemini något som kallas Natur, och den avgör hur god respektive ond man är. Å andra sidan så spelar vi i min spelgrupp mer på mörkrets sida än de godas, så för mej är det godingarna som är de onda.