Nekromanti Är jag något semi-orginellt på spåren?

Zykopat

Veteran
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Jag har under en tid (nåja, nån vecka) funderat lite kring ett spel där man spelar typer med någon form av mentala krafter, dock mer åt magi hållet än bara-läsa-folks-tankar-hållet (ja, jag såg att det finns ett inlägg om PSI-krafter en bit ner men jag snodde inte idén därifrån. Honest!)

Nåja, för att komma till saken så fick jag nyss en idé och jag funderar på om jag har kommit på något hyffsat orginellt eller om jag (som så många gånger förr...) gjort en oavsiktlig rip-off.
Idén är iaf som följer, när man skapar sin karaktär så sätter man ett "balansvärde" (än så länge 1-50 alt. 1-100) där ett är überpedantisk kontroll över sina otroligt begränsad krafter och femtio/hundra är otroliga krafter som man bara kan kontrollera med en helvetisk tur.
Det handlar inte heller bara om hur lätt det är att använda kraften, sånt kan alla lära sig med tiden, utan också hur mycket "finlir" man använda. En med hög kraft och lite kontroll kan kanske t.ex. riva hus men inte påverka andras tankar lite subtilt.

Exakt vad man ska kunna göra och hur det hela ska passa in i det än så länge ej existerande regelsystemet är obestämt, jag undrar som sagt mest om jag har kommit på något innovativt eller återupptäckt något som använts femtioelva gånger.

:zeppelinare: (Jag var bara tvungen att använda den där, hur ofta ser man en graemlin-zeppelinare i dessa dagar?)

Rising

Vila i frid
Tydligen ska det vara rätt vanligt, även om jag inte spelat så många sådana spel, så jag tycker det är fräscht ändå.

Dock; du har en skala mellan "mycket kraft med liten kontroll" och "liten kraft men med mycket kontroll" - och det är kanske en lite dum utgångspunkt.

Du skulle ju kunna ha två variablar istället; en för Kraft och en annan för Kontroll. Om rollpersoner då får 100 poäng att fördela över dessa två variablar så får man exakt samma läge som det du föreslagit, men systemet i sig kan också användas för special personer med värden på bara 25/25 och überpersoner med värden på 100/50 och liknande. Alla sådana koncept blir omöjliga med ditt system.

Kanske vill man ha mer flexibilitet? (om man -inte- behöver det så är din idé grym)

(Ett steg vidare kan förresten vara att dela upp olika psykiska förmågor i dessa två variablar: Tänk exempelvis att Kontroll gäller för alla psykiska områden, men att man har olika Kraft för olika områden. Då kan en person med otämjd psykisk kraft vara jättegrym telepat men å andra sidan ändå ha begränsade förmågor att påverka sin omgivning direkt via telekinesis och liknande)

Men... var inte nedstämd för att du gått i andras fotspår. Jag tror att många vill se ett bra system för detta. Så... hur skall det göras?

Zykopat

Veteran
Tja, jag hade en känsla av att det var använt förr, om inte i rollspel så åtminstonde i filmer, serier etc. Men what the fuck, alver är inte det fräschaste heller men det tycks ju fungera ändå :gremlaugh:

Jag får ta mig en funderare på din idé om separata skalor men jag måste säga att jag är lite tveksam. En del av själva grejen är att man ska kunna bli übermäktig och samtidigt behålla finmotoriken. Därimot spånar jag lite på metoder att temporärt bli bättre på någondera t.ex. genom långa förberedelser, samarbete eller liknande.
Men om du menade att värden i båda skalorna är oföränderliga utom i vissa specialfall så antar jag att det inte gör någon större skillnad.

Vad man använder kraft respektiva kontroll till är jag inte riktigt klar över än men det lutar mot att kraft är ren (i huvudsak destruktiv) råstyrka, oavsett om den används fysiskt eller psykiskt medan kontroll används dels för att kontrollera kraften och dels för mindre, främst psykiska, förändringar.

Exakt hur det hela fungerar har jag ingen aning om (tips accepteras) men jag funderar på att använda något etablerat regelsystem för att kunna koncentrera mig på mentalkrafts biten.

Rising

Vila i frid
Jag får ta mig en funderare på din idé om separata skalor men jag måste säga att jag är lite tveksam. En del av själva grejen är att man ska kunna bli übermäktig och samtidigt behålla finmotoriken.
Hey, Bozo! Ditt förslag var att använda en enda variabel som antingen kunde betyda "bra kontroll men dålig kraft" eller "dålig kontroll men bra kraft". Du skrev:

ett "balansvärde" (än så länge 1-50 alt. 1-100) där ett är überpedantisk kontroll över sina otroligt begränsad krafter och femtio/hundra är otroliga krafter som man bara kan kontrollera med en helvetisk tur.

...medan jag gav dig ett förslag som innebar att man skulle "kunna bli übermäktig och samtidigt behålla finmotoriken."

jag gav i så fall dig "själva grejen". Om du vill peka på att mitt systemförslag verkar lökigt så kan du ju inte säga att det är just mitt system som du velat ha.

Vad man använder kraft respektiva kontroll till är jag inte riktigt klar över än men det lutar mot att kraft är ren (i huvudsak destruktiv) råstyrka, oavsett om den används fysiskt eller psykiskt medan kontroll används dels för att kontrollera kraften och dels för mindre, främst psykiska, förändringar.
Blir det inte enklare att säga att kraft just är "kraft"; alltså hur mycket man kan påverka som mest, oavsett område, medan kontroll är just "kontroll"; ens förmåga att göra det man vill, oavsett område?

Jag menar, både för pyrokinesi (att antända saker med psyket) och mentala angrepp så kan jag enkelt föreställa mig hur dramatiskt det kan vara att ha hög kraft och liten kontroll, samt hur cool man kan vara med suverän kontroll även om man har begränsade krafter.

/Rising

Zykopat

Veteran
Hey, Bozo! Ditt förslag var att använda en enda variabel som antingen kunde betyda "bra kontroll men dålig kraft" eller "dålig kontroll men bra kraft". Du skrev:

ett "balansvärde" (än så länge 1-50 alt. 1-100) där ett är überpedantisk kontroll över sina otroligt begränsad krafter och femtio/hundra är otroliga krafter som man bara kan kontrollera med en helvetisk tur.

...medan jag gav dig ett förslag som innebar att man skulle "kunna bli übermäktig och samtidigt behålla finmotoriken."

Så jag gav i så fall dig "själva grejen". Om du vill peka på att mitt systemförslag verkar lökigt så kan du ju inte säga att det är just mitt system som du velat ha.
Hehe, jag förtjänade det där, förklaringen är att jag missade ett litet inte i meningen. Det skulle alltså vara; "inte kunna bli übermäktig och samtidigt behålla finmotoriken"

Ber om ursäkt för det, menade inte att försöka frånta dig rättmätig ära :gremblush:

Blir det inte enklare att säga att kraft just är "kraft"; alltså hur mycket man kan påverka som mest, oavsett område, medan kontroll är just "kontroll"; ens förmåga att göra det man vill, oavsett område?
Jo, faktum är att vi är inne på liknande spår. Vad jag menade att om man använder så gott som uteslutande ren kraft så blir man "klumpig" och därför ofrivilligt använder råstyrka i det man gör medan hög kontroll innebär att man är en mästare på att disponera det kraft man har. Jag har nog inte varit tydlig nog tidigare men precis som du föreslog så måste man alltid använda båda sakerna i det man gör (vad ska man kalla "konsterna" förresten? Ideer?`).
Nu vet jag inte riktigt hur förståligt ovanstående är men min poäng är att vi verkar ha ganska liknande inställning till det hela och jag är vidöpen för mer ideer och respons.

Hursomhelst, några andra saker som kan vara värda att nämna gällande min ide är t.ex. att kraft på inget sätt ska ses som en måttstock på något åt mana/SPI-poäng hållet, det kommer att mätas på andra sätt. Vidare så ska jag försöka få de mentala tricken så flexibla så möjligt så att effekterna blir olika beroende på användarens värden i kraft och kontroll samt göra det enkelt att skapa egen trick.