Nekromanti Är magi kumulativ?

Logos

Veteran
Om två OLIKA magiker lägger samma effekt på någon, till exempel makt, blir då effekten kumulativ. Om en magiker lägger en 3 magnituders makt och en annan lägger en två magnituders makt blir det då sammanlagt -ob5T6 i svårighet?

Kullendorff

Warrior
Jag skulle säga ...

.. nej.

Det högre effekten "tar ut" den lägre.
Tänk annars vad folk kan göra med skärpa, dödsförakt ... etc

MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."

G

Guest

Guest
Skulle inte tro så...

kommer inte på något bra sätt att förklara på, men man får räkna med den på 3 magnituder, och den på 2 magnituder gör inget annat än existerar...

hmm... men jag undrar... borde det inte vara så att man räknar med den ena först och sen den andra...

Jag ska utveckla lite...
Om man som i fallet med "makt" använder två besvärjelser på 3 respektive 2 magnituder, kommer då den på 2 magnituder att hjälpa med -ob2T6, men den på 3 magnituder tar inte till där utan börjar från noll och hjälper till med -ob3T6. Resultatet blir mao -ob3T6.

Om man sen tar till en likadan situation men med en effekt som t.ex. "skyddscirkel" (vet inte om det finns i M&M) och någon försöker komma in i cirkeln, då borde det funka som två cirklar, även om de skulle finnas på exakt samma plats. Alltså om nån med STY 10 försöker att bryta igenom, kommer han först att slå ob2T6 och sen ob3T6 mot STY (eller omvänt, ordningsföljden spelar ingen roll).

Som svar till frågan: Nej!

Är det jag säger vettigt?

(hoppas jag inte svamlade för mycket=)

Nepp, då får den ena magikern -ob2t6 och den andre -ob3t6 på att övetala, förföra, använda berättarkonst etc.
Offret blir en rätt så kluven person då han vill lyda bägge personerna.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Evil Peter

Hero
Nepp, då får den ena magikern -ob2t6 och den andre -ob3t6 på att övetala, förföra, använda berättarkonst etc.
Offret blir en rätt så kluven person då han vill lyda bägge personerna.

Nej, det är personen som man lägger makt på som får lättare att övertala personer. Resultatet blir att han får -Ob3T6 då den starkare besvärjelsen gäller ensam.

C

Logos

Veteran
Jag hoppas att ni har rätt, hela systemet skulle förlora sin balans annars. Det enda jag undrar är var ni har hittat den här informationen. Jag har nämligen letat en hel del utan att hitta något om det.

Ja just det ja! Nu kommer jag ihåg, makt gör så att den bevärjde får det lättare, ja då håller jag med dig.

Silver-sur-fan erkänner sig ha fel för en gång skull och hela världen exploderar i en kaskad av eld och lågor/images/icons/wink.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Det låter ju extremt logiskt att den effekten som sist sattes på personen verkar. En effekt åt gången, liksom. Alltså raderas den första ut, även om den är kraftfullare - så hade jag kört iaf.

Eller så kan man vara hygglig och köra med att den kraftfullaste är kvar...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Evil Peter

Hero
Det låter ju extremt logiskt att den effekten som sist sattes på personen verkar. En effekt åt gången, liksom. Alltså raderas den första ut, även om den är kraftfullare - så hade jag kört iaf.

Eller så kan man vara hygglig och köra med att den kraftfullaste är kvar...

Jag tycker inte en effekt måste försvinna. De kan väl existera samtidigt men eftersom magi inte är kumulativ märker man bara effekterna av den starkaste effekten. Den enda fördel man kan ha av detta är att om någon kastar Riva Sönder Väv, vilken borde påverka den starkaste först, på en har man fortfarande en besvärjelse kvar.

C

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ja! :-) Smart! [NT]

No Text

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Hmm, smart. Jag tror jag ska gå efter ditt råd i denhär frågan. Jag undrar vilken som tar ut vilken om man har tre magnituder ***(kommer inte ihåg effektens namn, skydd mot svartkonst, nomotropi, du vet vilken jag talar om) och en annan magiker skickar riva sönder väv på honom.

Då jag anser att du vet mest om magi i forumet så frågar jag dig.

Evil Peter

Hero
Hmm, smart. Jag tror jag ska gå efter ditt råd i denhär frågan. Jag undrar vilken som tar ut vilken om man har tre magnituder ***(kommer inte ihåg effektens namn, skydd mot svartkonst, nomotropi, du vet vilken jag talar om) och en annan magiker skickar riva sönder väv på honom.

Effekten du tänker på heter Motmagi. Det är en klurig fråga eftersom beskrivningarna inte säger något om det fallet. Jag skulle nog kunna tänka mig att Riva Sönder Väv bryter ner Motmagi vid samma magnitud då Riva Sönder Väv attackerar effekten Motmagi och inte den som är skyddad. Motmagi skyddar ju den personen som den är kastad på. Det är den enda tolkning jag kan komma på. Tycker du den är dålig är det bara att köra tvärtom. /images/icons/smile.gif

Då jag anser att du vet mest om magi i forumet så frågar jag dig.

Man tackar... /images/icons/blush.gif

C