Nekromanti Är regler så viktiga?

G

Guest

Guest
Jo det är så här att jag har olika äventyrsförslag som jag håller på att bolla med för att tillslut (förhoppningsvis) få färdiga äventyr. Problemen är att äventyren nog inte kommer att passa till några existerande rollspelssystem. Det jag undrar är om rollspelare (som i många fall har egna regler) bryr sig så mycket om reglerna i olika spelmoduler. Brukar det inte bli att man tittar igenom dem lite och sedan börjar bygga ihop dem med reglerna man själv använder?

I mina äventyr tänkte jag inte skriva ned reglerna i siffror och formler utan istället förklara dem med ord så att personen som läser dem lätt kan översätta dem till sina regler. Ett exempel är när jag förklarar en SLP då jag istället för att göra upp tabeller där det står:

(från 1-20)
Styrka: 10
Fysik: 15
Gammal ost: 35

Skriver såhär:

Per är ganska medel när det gäller styrka. Vid tyngre uppgifter så kan han ha stora problem men vid lättre lyft så går allt som det ska. Han har ett gott läkekött och förkylningar och liknande sjukdomar är sällsynt för honom.
Per stinker av gammal ost...

Det andra alternativet måste väl vara mycket enklare att använda sig av. Mycket enklare att överföra till sitt system och man blir inte lika trött av att läsa skiten.

Men hur ser ni alla rollspelare där ute på detta sättet. Är det något ni föredrar eller vill ni ha färdiga regler till sådan äventyr jag gör?

Foggmock

Myrmidon
Tja, inget nedra mellanting i varje fall. Ska du gå friform hela vägen ut så gå friform hela vägen ut och strunta i tabelltalibanerna som vill konvertera allt till siffror. Eller om det finns vissa förmågor som verkligen måste spaltas upp i siffror, använd ett befintligt regelsystem. Förslagsvis Västmark, då det på ett snyggt sätt hjälper till att bara peka ut det som är utmärkande och inte det som är standard (det finns liksom ingen som har Stark/Svag +-0 utan antingen är man Stark +1, Svag -1 eller ingetdera.)

Muggas

Hero
En del har svårt att ta till sig och uppskatta andras regelsystem, eller tycker de helt enkelt det är tråkigt att jämt och ständigt sätta sig in i nya system. Jag säger så här: Om man har ett regelsystem (universal då) man brinner för, och absolut inte vill använda sig av något annat, då tycker jag att man kan göra som du gör...

...själv tycker jag det är intressant att sätta sig in i andra personers rollspel och se hur reglerna är anpassade till tonen i rollspelet som helhet, samt spelvärlden. Jag ogillar universallösningar och tycker det är kul att studera regelsystem av olika slag.

Tycker nog att det snarare kan bli mer arbete med äventyren om de är så generellt skrivna som du föreslår. Om det är på en mycket enkel nivå, om äventyren är skrivna för en "universell" publik och om man har järnkoll på ett system som man jämt vill återanvända till alla äventyr och miljöer, då kan det gå. Jag är mer inne på att olika regelsystem är tillämpliga i olika situationer/äventyr/rollspel o s v. Generella äventyr skrivna i enbart prosa som ska anpassas till olika regelsystem är alltså inte min :tekopp: . Men smaken är ju väldigt olika, och det finns säkert många rollspelare som resonerar som du gör... :gremtongue:

G

Guest

Guest
Enkelheten underlättar...

Tycker nog att det snarare kan bli mer arbete med äventyren om de är så generellt skrivna som du föreslår
Men är det inte enklare att översätta orden (han är stark) än siffrorna (Styrka 15/20). Orden kan man ju lätt sätta in i olika system fast man har 0-10, 0-12, 0-20, 0-100 i egenskapvärde... Siffrorna kan ju göra så att många sitter och kalkulerar fram vad som ska vara rätt när det enkelt kan översättas och egentligen inte är dödsviktigt... jag känner att många kan fästa för stor vikt vid siffror...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men vänta lite nu...

...själv tycker jag det är intressant att sätta sig in i andra personers rollspel och se hur reglerna är anpassade till tonen i rollspelet som helhet, samt spelvärlden.
Hur menar du. Jag skiter ju på mig här... Jag har bara skapat ett gäng regler, i stort sett gamla T100 regler (och ett visst mptt av T20 på ett frivilligt tillägg). Och har en rymdvärld... Undrar om jag gjort bort mig?

Niklas i sista fasen av korrläsandet.

Krille

Super Moderator
Gör klart äventyret!

"jag känner att många kan fästa för stor vikt vid siffror..."

Kan jag inte hålla med om. Däremot så sätter en hel del (inklusive jag) rätt stor vikt på rollspelets integritet.

Själv är jag nog mer eller mindre totalt ointresserad av generellt skrivna äventyr, ety jag inte spelar generellt skrivna rollspelsvärldar. Konceptet funkar nog i standardfjantasy, men förmodligen inte i de spelvärldsspecifika rollspel som jag uppskattar. Då vill jag ha spelvärldsspecifika äventyr, och då ingår spelsystemspecifika värden i konceptet.

Personligen tycker jag att en äventyrsförfattare som inte gjort färdigt sitt äventyr är en lat äventyrsförfattare, och hans verk blir jag automagiskt inte intresserad av. Så "glömmer" han spelvärden så anser jag att han är lika lat som om han skulle "glömma" personlighet eller bakgrund. Äventyret är helt enkelt inte färdigt om dessa saker utelämnas, i alla fall inte enligt min åsikt.

Gör klart skiten, annars är jag inte intresserad.

G

Guest

Guest
Re: Gör klart äventyret!

Gör klart skiten, annars är jag inte intresserad
Jo men det är så att jag vill veta om vad som är mest intressant för spelarna. Tex:

Ett äventyr jag håller på med utspelar sig i småland i början av 1900-talet och vissa som vill spela det kanske vill använda sig av kults regler, andra av Call of Cthulhus regler. Istället för att de som villa använda sig av Call of Cthulhus måste översätta det från kultregler (om jag fick för mig att använda dem) skulle det vara lättare om jag använde ord istället för siffror för översättningen av regler. Orden går ju ut till en massa olika system iställer för att inrikta sig på specifika regler...

Robban

Hero

varför inte bara skriva äventyret först, och sen sätta siffor på det?

G

Guest

Guest

Ja det kanske är en idee... men jag är sådan att när jag får inspiration till en karaktär skriver jag ned så mycket jag kommer på för att sedan lägga in honom/henne i ett äventyr... Och när jag beskriver personens egenskaper blir det endast med ord... och varför inte fortsätta på den banan hela vägen ut... Alla kan ju använda sig av dom...

Krille

Super Moderator

• Antingen är det ett Kult-äventyr i Småland, och då används Kults regler.
  • Eller så är det ett Cthulhu-äventyr i Småland, och då används Cthulhu.
  • Eller så är det ett flummigt friformsexperiment, varvid jag inte bryr mig huruvida du gör ditten eller datten.
  • Eller så är regelverket ointressant varvid äventyret också är ointressant för min del, men jag försöker i alla fall hålla skenet uppe och föreslår stillsamt att du skaffar ett busenkelt generellt regelsystem, exempelvis

G

Guest

Guest

Dessutom, ord är subjektiva. Är "skitstark" starkare än "jättestark"?
Det är ju upp till spelledaren att avgöra... att det inte är exakt gör, tycker jag, att speledaren själv måste sätta sig in i karaktärerna mer än vad han kanske skulle göra om han fick siffror att gå efter... Och hans/hennes frihet gör sig också påmind mer, vilket jag också tycker är bra, då det, enligt mig, allt för ofta snöas in på regler. Men vad jag läst av det du skrivit så förstår jag att din uppfattning är annorlunda.

Men nu vet jag att spelare som vill ha regelverk kanske inte skulle visa nåt intresse för det.

Krille

Super Moderator

"Och hans/hennes frihet gör sig också påmind mer, vilket jag också tycker är bra, då det, enligt mig, allt för ofta snöas in på regler."

Vi har uppenbarligen helt skilda åsikter om frihet. Om spelvärden saknas så har jag valet mellan att spela utan spelvärden eller att göra en massa merjobb för att komma på spelvärden. Om spelvärden inkluderas så har jag valet mellan att använda dem eller att ignorera dem. Det senare är mer frihet än det förra enligt mig - det förra tvingar mig att göra mer jobb om jag inte gillar de preferenser som står i äventyret, medan det senare inte innebär något merjobb för mig att strunta i värdena.

Slutligen handlar regler inte bara om tärningar, tabeller och spelprocedurer. Framförallt handlar det om spelvärld. Det är inte T100 som gör att jag föredrar Cthulhu framför Kult, utan konceptet med kosmologin. Cthulhus regler gör ett försök att få ner Cthulhus kosmologi i regeltermer. Kults regler gör det inte. Så spelar jag i Cthulhus spelvärld så använder jag Cthulhus regler, inte Kults regler.

Att äventyrskonstruktören gör sin hemläxa och ordnar spelvärden till Cthulhu är en delgaranti för mig att spelet faktiskt utspelar sig i Cthulhus spelvärld. Om den delgarantin saknas så känner jag antingen att äventyrskonstruktören är lat eller att äventyret inte utspelar sig i Cthulhus värld. Och... liksom, spelar jag Cthulhu så vill jag spela Cthulhu med allt vad den världen innebär. Jag vill inte spela något fattigdomsromantiskt Utvandrarbjäfs som råkar låna Cthulhus regler.

Troberg

Sinister eater

skulle det vara lättare om jag använde ord istället för siffror för översättningen av regler. Orden går ju ut till en massa olika system iställer för att inrikta sig på specifika regler...
Om du bara sätter in dina siffror i ett sammanhang så är siffror alltid tydligare än ord, och dessutom lättare att översätta till siffror i ett annat system.

Vilket är lättast att översätta till ett annat system:

Styrka 18 (på en skala 1-20)

eller

Jättestark

Med siffror kan jag i alla fall hitta på en konsekvent formel och tillämpa den. Med ord hamnar man i frågor som "Blir jättestark samma värde som geni, eller som vesslesnabb?". Med siffror skulle man se att jättestark var 18, geni 19 och vesslesnabb 17, och kunnat översätta därefter.

Titta också på hur mycket utrymme som behövs för att skriva respektive variant. Mer text är mer svårläst.

Muggas

Hero
Re: Enkelheten underlättar...

Jo det är klart, om det bara i princip handlar om att ersätta beskrivna egenskaper hos personer med motsvarande grundegenskaper/färdighetsvärden så kan det nog gå smidigt... Jag är ju iofs för regelteknisk exakthet (men mot alltför detaljistiska spellregler) eftersom speldelen av rollspelandet ibland försummas, så jag vill nog ha "allt klart" från början. Men med rätt inställning blir det förmodligen bra på ditt sätt... Och visst kan man fästa för stor vikt vid siffror, det är nog alltför vanligt...

Muggas

Hero
Ja, det har du verkligen gjort!

Jag har bara skapat ett gäng regler, i stort sett gamla T100 regler (och ett visst mptt av T20 på ett frivilligt tillägg)

Nej, jag tycker att ett sådant system verkar idealiskt för ett rymdrollspel. Passar som hand i handske faktiskt... :gremlaugh:

neowyn

Swordsman
Jag tycker att du skall använda dig av siffror. Gärna med en lång beskrivning på SLPn men för attributen så föredrar jag siffror. Det är enklare att översätta till det spelet jag spelar. Så lägg in både beskrivningen och siffrorna så blir jag nöjd...
När det gäller reglerna och vilket regelsystem som skall användas så kvittar det för min del, jag brukar ändå alltid göra om äventyren till min eon modiferade värld. :gremlaugh:
När jag använder andras äventyr så är det personerna och innehållet i komplotten på äventyret jag är ute efter, å naturligt vis kartorna... (jag är kass på kartor)
Sedan spelar det inte så stor roll om äventyret är skrivet för EON, Västmark eller D&D.

Muggas

Hero
Funderingar kring äventyr

Och... liksom, spelar jag Cthulhu så vill jag spela Cthulhu med allt vad den världen innebär. Jag vill inte spela något fattigdomsromantiskt Utvandrarbjäfs som råkar låna Cthulhus regler.

Jag förstår vad du menar med att man "har ett färdigt koncept" när man införskaffar äventyr knutna till specifika rollspel. Men om man hittar ett intressant äventyrsupplägg som inte stämmer med konceptet i något rollspel man känner till? Ska man anpassa äventyret till det rollspel man "tycker ligger närmast" och därmed riskera att försämra finurligheten i äventyrsupplägget, eller helt enkelt bygga ett rollspel kring äventyret för att det ska fungera som det var tänkt från början? Behöver äventyr alltid ett "färdigt paket" för att vara intressant och fungera bra? Jag håller med dig om att äventyr som använder sig av färdiga rollspel fungerar bäst, jag bara funderar lite... :gremtongue:

G

Guest

Guest

hmmm...

Måste jag såfall skapa en egen spelvärld med egna regler om jag inte känner att rollspelet passar in i varken Call of Chtulhu, kult, drakar & demoner osv? Då förlänger man ju bara arbetet och kanske tröttnar på skiten tillslut...
Eller ett annat alternativ skulle ju då vara att försöka knyta äventyret till någon annan spelvärld och det kanske också skulle förstöra det...

Jag vill inte spela något fattigdomsromantiskt Utvandrarbjäfs som råkar låna Cthulhus regler.
Det var ju tråkigt... du kanske missar något riktigt bra...