Nekromanti Är riddarens väg värd att köpa????

Lord Lukas

Veteran
Ja... jag tycker att den är värd att köpa... kanske inte så jättemycket ny regelmaterial (på gott och ont) men man får en ganska bra inblick i hur det är att vara riddare... vad man gör, vad man inte gör, intressen osv. Om du är en inbiten riddare kanske det inte finns så mycket nytt att hämta i boken (förutom reglerna för förläningar) då mycket av det som nämnts är ganska självklart, men det är god läsning!
KÖP DEN!

men ä inte det en värdelös bok om man inte ä riddare ??? de trode jag men ja vet ju att de finns andra grejer i boken oxå som kan va till nytta

Baron Marak

Swordsman
den ger en liten insikt i hur administration fungerar, hur en riddare tänker samt beskriver en del adelsrummlande. En modul jag måste slå klorna i nästa gång jag ser den :gremcool:

Menar du Riddaren eller Krigarens väg?

Om du menar Krigarens väg så tycker jag att du borde kuta iväg till affären så snabbt så möjligt och lägga vantarna på den. Det lär dröja länge innan vi får se nya regler för t ex fältslag eller stridskonster. Dessutom är den slutsåld på många ställen, och du har tur om någon lokal butik har den. Okej, det är inte den absolut roligaste modulen att läsa, men den är sprängfylld med fakta för att komplettera det.

Menar du Riddaren så är jag något mer skeptisk. Visst, den är rolig/spännande att läsa, och den är välskriven, men om du inte planerar att spela riddare/adelsman så finns där inte särskilt mycket att hämta. Men jag tycker fortfarande att du ska köpa den, eftersom det är en bra och välskriven modul. Det finns diverse roliga saker i den t ex hur man föder/uppfostrar ett barn, eller tabeller för vad som serveras hos adelsmannen. Dessutom finns det regler för förläningar.

Slutsats: Köp Krigarens väg oavsett vad, köp Riddaren om du känner att du har råd eller planerar att spela riddare/adelsman.

Om du undrar vad som finns i böckerna så ta dig en till här: http://www.neogames.se/eon_prod.htm

Mvh Victor Palm...

...Som hoppas att han inte gav Riddaren ett allt för dåligt omdöme, då det faktiskt är en bra modul.

Lord Lukas

Veteran
Nej.... så länge du har en rp som äger en förläning kan du ju använda dig av dessa regler... sedan kan du ju alltid använda dig av riddare och liknande som slp... och då är ju sådan fakta bra att ha... sedan förklarar boken en del om hur skatter betalas och så... vilket kan vara bra om man ska betala skatter, och sist men inte minst... hmm... kommer inte på något ;-)
men säg bara så här... Köp Geografica, M&M, (ev Alver, Dvärgar, Tiraker) först... men har du dessa är Riddaren ett solkart köp! Det finns ingen riktig anledning att låta bli... så mycket pengar rör det sig inte om!

WolmerX

Warrior
Jag skulle säga att riddare i den här bemärkelsen kan representera hela adeln.
Kort sagt: Boken har matnyttiga fakta för alla adliga rollpersoner.

Cerec

Veteran
Spelledaren lär vilja ha den....även om inte spelarna är riddare så lär dom stöta på några under sina äventyr.

Helmgast
Kanske inte det första man ska köpa

Köp Mystik & Magi samt Geografica först. Riddaren är en lite 'smalare' bok så den kanske inte är det första man ska köpa.

// avatarex, äger Riddaren, har dock ej läst ännu, men betvivlar inte att det är en bra bok.