Är rollspel en döende hobby?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Jupp. De som är 60 nu är de sopm började spela rollspel innan Äventyrsspel.
om man kollar upp gamla äventyrsspel/targetgames/Lancelot games gänget så ligger åldrarna runt 50-60 bast på dom flesta .

PhilArt

Patafysike Doktor
Vad skulle det ens innebära att hobbyn "dog"? Det finns väl knappt hobbies som dött, någonsin, om man räknar det som att det inte längre finns några utövare.
1. Förekommer ännu hobbyn besöka gladiatorspel?
2. Jag tror annars att påståendet att en hobby är på utdöende inte innebär att den någonsin helt kommer dö ut, utan att den är stadigt minskande och utan någon sorts vändning i sikte. Jag skulle vilja påstå att filateli är en döende hobby, men att den nog aldrig helt kommer dö ut.

Bifur

Veteran
om man kollar upp gamla äventyrsspel/targetgames/Lancelot games gänget så ligger åldrarna runt 50-60 bast på dom flesta .
Aha, du menar dom som gjorde spelen. Fast de tillhörde ju den tidigare generationen.

PhilArt

Patafysike Doktor
Tror den kallas 'kolla på boxning' eller kanske mma eller fäktning, att en hobby utvecklas betyder ju inte att den dör. Precis som raspberry-pie meckarna borde räknas som samma hobby som dom som mixtrade med utländska modem.
Centralt i gladiatorspel är ju att det är fångar som slåss och att de inte bara slåss mot andra människor utan även mot vilda djur osv. Boxning är ganska långt från gladiatorspel skulle jag säga.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Fast jag tror du skriver upp åldrarna för mycket. Min bild är att den stora majoriteten av dem som spelade Äventyrsspelsspelen (puh!) på 80-talet är födda andra halvan av 70-talet och alltså är 40-45 idag.
@Brior och jag är nog åldermännen när det gäller Ä-spel, de två som är 60+. :cool: (Olle Sahlin är iofs i vår ålder, men han har lämnat branschen.)

erikt

Hero
Fast jag tror du skriver upp åldrarna för mycket. Min bild är att den stora majoriteten av dem som spelade Äventyrsspelsspelen (puh!) på 80-talet är födda andra halvan av 70-talet och alltså är 40-45 idag.
Rätt många från första halvan av 70-talet också, så 40-50 idag.

Ulfgeir

Swashbuckler
Rätt många från första halvan av 70-talet också, så 40-50 idag.
Fyllde ju halvsekel nyligen, så jag hamnar i det facket. Spelar fortfarande flitigt.

Och med mängden nya spel som kommer hela tiden skulle jag definitivt säga att rollspel lever i högönsklig välmåga. Det finns verkligen spel för alla smaker.