Nekromanti Är Sagan om Ringen rollspelet bra?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag undrar om det nya Sagan om ringen rollspelet är bra? Vem har erfarenhet av det?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag äger det och har spelat det en gång. Väldigt snygg regelbok och reglerna påminner en del om D20 om jag inte missminner mig helt. De flesta tillbehören verkar vara snygga men dyra och följer filmerna mer än böckerna verkar det nästan som. Som du kanske märker så har jag inte så mycket att säga. Jag är själv rätt nyfiken på folks åsikter om spelet men det verkar som om få personer faktiskt spelar det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, mycket vacker regelbok, trevliga regler (om än lite haffsigt gjorda, erratat är rätt långt). Många regler som jag direkt kände "Ahh.. det speglar den aspekten i boken så bra.".

Problemet i sig är ju då att det speglar böckerna väldigt bra... så jag känner själv att tröskeln för att nå upp i samma litterära kvalitet under spelandet är hög. I själva verket har jag inte spelat det en enda gång, för att jag inte vill "förstöra" spelet genom att slösa bort det på något random grottröj/FedEx-questande. Så jag väntar på att det skall komma en köpekampanj som kan matcha spelets potential... och regelboken står kvar på sin plats i hyllan och samlar damm.

Mouja

Hero
Jag (eller rättare sagt min syster) har boken (The Lord of the Rings RPG).. jag har lirat det högst två gånger och jag kan säga att systemet är Dungeons & Dragons 3.5 direkt rippat, med d20 utbytt mot 2d6:or.... fast än att jag inte gillar d20 så föredrar jag den före detta system.

Det kan ha med att jag aldrig riktigt tagit mig tid att läsa boken och endast fått reglerna förklarade till mig av min granne... men jag gillar det inte riktigt.

Men världen är helt okej, då det är Tolkiens Midgård.... kanske lite förvirrande med alla åldrar och ringar då..

Warduke

Warrior
Vad jag förstått så har LotR samma system som samma bolags Star Trek, vilket i sin tur gjorts av folk tidigare från bolaget Last Unicorn som gjorde förra Star Treket som en utveckling av detta. Om det var en direkt ripp skulle WotC med stor sannolikhet dragit till närmaste rättsal med stora rådjursögon.