För att unvdika vidare OOT i Blod i Neotech så tänkte jag ta upp det här.
I Blod i Neotech så försöker flera skribenter förklara att nådaskott gör massiv skada medan ett skott på en "beredd" person är helt (eller delvis) tandlöst genom att påstå att man rör sig, blandar in faktorer av stress och skydd.
Skydd, stress och liknande påverkar svårigheten för skottet, och skydd räknas redan av som vanligt. En träff är i reglerna en träff... med full krutladdning bakom och det enda som påverkar skadan som är det minsta verklighetsanknytet är pansar. Hela existensen av träfftabell och omöjligheten i att kunna måtta skottet mot någonstanns gör att sådana faktorer inte känns motiverade på en fläck.
Man kanske kan tillåta att man får välja träffområde på nådaskott, kanske att man genom möjlighet att öka skadan med liknande ... men jag undrar
Är det inte en vansinnig vanföreställning om att avfyrade skott skulle vara blyga för personer som vet att dom kommer och därmed bara "snuddar" lite försiktigt medan skott avfyrade mot en "ovetande" person gör mångdubbel skada?
För ärligt talat,
Skydd: Tas redan upp i reglerna, säger träfftabellen att en kroppsdel som är i skydd blir träffad tar träffen i skyddet istället (och genomträngade skott kanske träffar kroppsdelen)
Rörelse: ÄR man väldigt rörlig så ökar svåriighetsgraden, och träfftabellen säger var man träffar i alla fall, en handträff är en handdträff oavsett om personen rörde på sig eller ej. Man kan ju knappast påstå att personen rör sig ifrån skytten så fort att kulans utgångshastighet minskar. (Dessutom så spelar utgångshastighet ingen roll i neotech eftersom kalibern gör samma skada oavsett pipa)
Stress: Har skydden kass stridsvana/cool så påverkar det kanske träffsäkerheten, men han darrar väl inte så krutet rinner ut? Eller dränks pistolen av handsvett?
Att försvara sig och vara beredd på att anfall må ha betydelse i närstrid, särskild då handgemäng men ett skott är ett skott, en träff en träff och skiter fullständigt i vad skytten anser om att bli skjuten!
I Blod i Neotech så försöker flera skribenter förklara att nådaskott gör massiv skada medan ett skott på en "beredd" person är helt (eller delvis) tandlöst genom att påstå att man rör sig, blandar in faktorer av stress och skydd.
Skydd, stress och liknande påverkar svårigheten för skottet, och skydd räknas redan av som vanligt. En träff är i reglerna en träff... med full krutladdning bakom och det enda som påverkar skadan som är det minsta verklighetsanknytet är pansar. Hela existensen av träfftabell och omöjligheten i att kunna måtta skottet mot någonstanns gör att sådana faktorer inte känns motiverade på en fläck.
Man kanske kan tillåta att man får välja träffområde på nådaskott, kanske att man genom möjlighet att öka skadan med liknande ... men jag undrar
Är det inte en vansinnig vanföreställning om att avfyrade skott skulle vara blyga för personer som vet att dom kommer och därmed bara "snuddar" lite försiktigt medan skott avfyrade mot en "ovetande" person gör mångdubbel skada?
För ärligt talat,
Skydd: Tas redan upp i reglerna, säger träfftabellen att en kroppsdel som är i skydd blir träffad tar träffen i skyddet istället (och genomträngade skott kanske träffar kroppsdelen)
Rörelse: ÄR man väldigt rörlig så ökar svåriighetsgraden, och träfftabellen säger var man träffar i alla fall, en handträff är en handdträff oavsett om personen rörde på sig eller ej. Man kan ju knappast påstå att personen rör sig ifrån skytten så fort att kulans utgångshastighet minskar. (Dessutom så spelar utgångshastighet ingen roll i neotech eftersom kalibern gör samma skada oavsett pipa)
Stress: Har skydden kass stridsvana/cool så påverkar det kanske träffsäkerheten, men han darrar väl inte så krutet rinner ut? Eller dränks pistolen av handsvett?
Att försvara sig och vara beredd på att anfall må ha betydelse i närstrid, särskild då handgemäng men ett skott är ett skott, en träff en träff och skiter fullständigt i vad skytten anser om att bli skjuten!