Det har varit ganska enkelt att skriva rollspel, det har varit enkelt att veta hur man vill ha det, på allt utom reglerna. När det gäller regelsystemet famlar jag helt i blindo nu.
Men jag tänkte börja om från grunden nu. Till att börja med, varför har vi slump? Vad spelar det för roll?
Vad sägs om detta system:
Man har ett färdighetsvärde som vanligt.
Spelledaren sätter ett motståndsvärde för att lyckas
Sedan måste spelaren dra på sig negativa effekter som ger färdighetspoäng, eller positiva effekter som kostar färdighetspoäng.
Förberedelser kanske ger lite bonusar.
Låt säga att rollperson A har fv2 i hoppa. Han ska hoppa över ett stup med motståndsvärde 5, det fattas alltså 3.
Spelaren. Jag backar en bit, samlar allt mitt fokus och tar sats som bara den (+1 poäng), jag hoppar som jag aldrig hoppat förut, lyckas preciiiis komma över, men slinter med benet så enormt att jag lyckas få en muskel att brista i ena benet. (drar på sig medelskada, +2 poäng)
Ska man lägga till en slumpfaktor till detta? I så fall hur?
Så små siffror som möjligt, så lite "regler" som möjligt tack.
Men jag tänkte börja om från grunden nu. Till att börja med, varför har vi slump? Vad spelar det för roll?
Vad sägs om detta system:
Man har ett färdighetsvärde som vanligt.
Spelledaren sätter ett motståndsvärde för att lyckas
Sedan måste spelaren dra på sig negativa effekter som ger färdighetspoäng, eller positiva effekter som kostar färdighetspoäng.
Förberedelser kanske ger lite bonusar.
Låt säga att rollperson A har fv2 i hoppa. Han ska hoppa över ett stup med motståndsvärde 5, det fattas alltså 3.
Spelaren. Jag backar en bit, samlar allt mitt fokus och tar sats som bara den (+1 poäng), jag hoppar som jag aldrig hoppat förut, lyckas preciiiis komma över, men slinter med benet så enormt att jag lyckas få en muskel att brista i ena benet. (drar på sig medelskada, +2 poäng)
Ska man lägga till en slumpfaktor till detta? I så fall hur?
Så små siffror som möjligt, så lite "regler" som möjligt tack.