Nekromanti Är spelutvecklare lata?[kan tolkas som rant]

Marcus J

Hero
Frågar jag mig efter att ha spelat igenom the Bard's Tale. Spelet har jag varvat på 15h. Grafiken är inget märkvärdigt, inte heller antalet monster. Alla skatter man hittar är scriptade, och alla monsters placering är också det. Det finns inte många kartor (t.ex. Diablo 2 slår det med hästlängder). Missförstå mig rätt nu, spelet är mycket underhållande.

Nu till det som överaskar mig. Spelets storlek. För en full installation krävs 7 Gb. (ungefär).
Själv tänker jag att de måste ha glömt något steg på slutet av utvecklingen. Nämligen de där man gör spelet mindre. (Jag kan inte så mycket om programmering så släng inga termer i huvudet på mig)

Så min fråga till er där ut i etern. Är dagens spelutvecklare lata?

/Marcus som nu spelar Imperial Glory trots att han stör sig på vissa saker i striderna (kullar ger knappt någon bonus :gremconfused:)

Rising

Vila i frid
Är dagens spelutvecklare lata?
Nä, de lägger ned jobb som aldrig förr (tidigare var det ju mycket värre), det stora problemet med dagens spel är väl snarare den trend som funnits ända sen, typ, Syphon Filter-spelen: Det är stora banor, man kan göra mycket grejer och så, men allt är egentligen väldigt enformigt och det går inte att spela särskilt snyggt och briljera när man blir bra (på det sätt som man kan i Super Mario 3 och andra gamla spel). Återspelsvärdet är skrämmande lågt i de flesta nya spel, anser jag.

Angående det där med storleken så är det nog så att de drar på med storleken (de komprimerar inte filerna så mycket) för att det ska gå snabbare att spela. Ju hårdare man komprimerar filerna (=ju mindre de blir), desto mer tidskrävande blir det att ladda in ny grafik och musik.

Marcus J

Hero
Jag vet inte om de har speltempot som mål. På min dator (intel p4 2ghz, geforce 6800GT) så börjar spelet röra sig i slow motion när det regnar.
Dessutom så är laddningstiderna rätt långa, fast om det är som du säger så borde det betyda att de skulle vara ännu längre om de komprimerat spelet mer.

Det jag reagerar på är att spelet inte är särskilt stort. Banorna är inte särskilt stora och inte särskilt många om man jämför med andra spel i samma genre och barden är fortfarande mycket större än något av dem. Så en bättre fråga är kanske vad all minne används åt?

/Marcus, Anna Ternheims röst är fantastisk!

Storuggla

Champion
Trådflytt [ANT]

Inte illa med en god rant, men du rantar som datorspel. Datorspel trivs bäst på allmäna spelforumet.

Storuggla, katt på magen

seinet

Swashbuckler
Så som jag har förstått det så tänker programmerarna "Vi har det här till vårt förfogande, då använder vi det också".

Ditt eget exempel på att spelet börjar röra sig i slow motion när det regnar (antar att du menar när det regnar i spelet) är ju ett exempel på vad som finns mer i nya spel som inte fanns tidigare. Visst, i en del tidigare spel kanske det fanns regn också, men detta gjordes antagligen med en tvådimesionell halvtransparent bild i förgrunden innan allt annat i spelet och ifall det syntes på marken så skulle det vara samma sak där, en liten bild som ligger sida vid sida med sig själv tills den täcker hela golvytan. I dagens mer moderna spel så har ungefär varje regndroppe en egen liten programsnutt som exekveras när det regnar. Exempelvis: "Regndroppa på position (x,y,z) faller med hastigheten v och träffar golvet på (x,0,z) och i punkt (x,0,z) skall det sedan spelas upp en animation beroende på vad det är för yta på golvet.

/Seinet Wintermute - Skall tydligen hjälpa min syster med sin nya dator strax

Nkari

Veteran
Det stora problemet är att 9 av 10 spel är rushade pga att publishers osv vill ha in pengar.. skulle de flesta spelen få utvecklats till de är klara skulle de vara riktigt bra osv.. dock skulle företragen inte få in lika mycket pengar lika fort osv.. allt styrs av pengarna liksom..

Snow

Swashbuckler
allt styrs av pengar, det håller jag med om... men jag tror att väldigt få spelutvecklare kan få ett "halvfärdigt" spel att blir bra bara för att de putsar upp de sista tre procenten av funktionerna. Spelets potential bestäms mest av den grundläggande spelideen i kombination med ett företags rykte (ja... doom1 och 2 var bra så doom 3 måste vara bra också).

Rätt ofta ser man uppgraderingar på existerande spel som i princip är en finputsad version med fler vapen och banor. Sällan är dessa uppföljare enormt mycket bättre än sina föregångare.