Är Tengel Hitler?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,191
Så, han är ju metaforiskt Hitler. Men jag mins att han bokstavligt talat ska vara Hitler återfödd i nästa värld. Har jag bara hittat på det?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,449
Minns hur en snorunge på dagis försökte övertyga mig om att Katlas märke var ett hakkors. Men jag fattade att det var skitsnack för jag hade sett det märket på flygplan på TV. Men den ungen hade alltså metaforiskt rätt? 🤔
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Tengil va (all makt åt, vår befriare etc)
Ja. Thengel är Tolkien.

Det är hemskt kul att Lindgren gör samma sak som Tolkien, att härskarens namn är ”Kung”. Alla Rohans kungar är ”kung Kung”. Medan Eorl bara är ”jarl Jarl”.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,013
(Och ja, Astrid Lindgren var antikommunist.)
Var hon? Vad jag kunnat läsa mig till hade hon ett starkt politiskt/moraliskt engagemang mot Nazityskland och Sovjetunionen, men att det grundade sig i avsmak mot totalitarism, autokrati och våld. Några mer specifika uttalanden mot just kommunism har jag inte läst, har du någon källa?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Var hon? Vad jag kunnat läsa mig till hade hon ett starkt politiskt/moraliskt engagemang mot Nazityskland och Sovjetunionen, men att det grundade sig i avsmak mot totalitarism, autokrati och våld. Några mer specifika uttalanden mot just kommunism har jag inte läst, har du någon källa?
Att vara emot Sovjetunionen var rätt mycket samma sak som att vara antikommunist, på samma vis som att vara emot Hitlertyskland var att vara antinazist. Och hon tyckte sämre om Sovjetunionen än till och med om Hitlertyskland.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Men jag mins att han bokstavligt talat ska vara Hitler återfödd i nästa värld. Har jag bara hittat på det?
Aldrig hört eller läst något liknade.

Som politisk allegori är Tengil inte särskilt väl utvecklad och jag har ganska svårt att de att han representerar någon verklig person eller ideologi. Förtryck och envälde ja, men inte "mer" än så. (Och det behövs ju inte heller i berättelsen.)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,013
Att vara emot Sovjetunionen var rätt mycket samma sak som att vara antikommunist, på samma vis som att vara emot Hitlertyskland var att vara antinazist. Och hon tyckte sämre om Sovjetunionen än till och med om Hitlertyskland.
Nåja, det finns kommunister som är/var mot sovjetunionen.

Var har hon uttryckt att hon tyckte värre om Sovjet än Nazityskland?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,860
Ja. Thengel är Tolkien.

Det är hemskt kul att Lindgren gör samma sak som Tolkien, att härskarens namn är ”Kung”. Alla Rohans kungar är ”kung Kung”. Medan Eorl bara är ”jarl Jarl”.
Kung kung härskar från mjödhallen mjödhall ;)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Nåja, det finns kommunister som är/var mot sovjetunionen.
Försumbart antal då, dock.

Var har hon uttryckt att hon tyckte värre om Sovjet än Nazityskland?
Ur hennes krigsdagböcker:

”Det värsta är, att nu vågar man snart inte önska Tysklands nederlag längre, för nu har ryssarna börjat röra på sig igen. […] Och ett försvagat Tyskland kan för oss här i Norden bara betyda en sak – att vi får ryssarna över oss. Och då tror jag hellre, jag säger ’Heil Hitler’ i hela mitt liv än får ryssarna över oss. Något ohyggligare kan nog inte tänkas.”
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,013
”Det värsta är, att nu vågar man snart inte önska Tysklands nederlag längre, för nu har ryssarna börjat röra på sig igen. […] Och ett försvagat Tyskland kan för oss här i Norden bara betyda en sak – att vi får ryssarna över oss. Och då tror jag hellre, jag säger ’Heil Hitler’ i hela mitt liv än får ryssarna över oss. Något ohyggligare kan nog inte tänkas.”
Tack! Med facit i hand en obehaglig formulering, men sannolikt en uppfattning som delades av många under den tiden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,997
Location
Rissne
Försumbart antal då, dock.
Njä. bara om man sätter likhetstecken mellan stalinister/tankies och "kommunister".

Men jag har förstått att det är en mycket användbar och praktisk trop, att låtsas som att alla som gillar Marx också förordar massmord, auktoritarianism, förtryck och fascism under "kommunistisk" flagg. Det har dock rätt lite med verkligheten att göra.

De allra, allra flesta som idag betraktar sig som kommunister skulle jag säga är starkt negativa till sonjet och till stalinismen. Tankies är inte speciellt väl ansedda i vänstersammanhang. Om man utvidgar det till inte bara de som själva kallar sig kommunister utan även alla som kallas kommunister/marxister av högern så blir de en ännu mindre minoritet.

Så nej, stalinkramande "kommunister" är en ganska marginaliserad grupp.


Åtminstone om man fokuserar på är snarare än var.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,997
Location
Rissne
Tack! Med facit i hand en obehaglig formulering, men sannolikt en uppfattning som delades av många under den tiden.
Dessutom är ju "ryssarna" lite av en arvsfiende. Nu har jag inga problem med att tänka mig Lindgren som en ganska prokapitalistisk smålänning, negativ till skatter etc, men att vara emot att invaderas av ryssar är ju inte alls samma sak som att till exempel tycka väldigt illa om Marx eller klasskampsretorik.

Det var ju inte som att Stalin var speciellt marxistisk av sig, så att säga. Snarare helt enkelt en fortsättning av det totalitära tsarstyret, på samma sätt som Putin och Lukasjenko idag – som ju verkligen inte är det minsta kommunister – är en fortsättning av soviet. Det genomgående problemet i ryssland är ju inte "kommunism" utan auktoritära styren.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Njä. bara om man sätter likhetstecken mellan stalinister/tankies och "kommunister".
Helt off-topic nu så jag drar streck här, men notera mitt "då". Under Stalin-tiden var det kommunistiska stödet för Sovjetunionen helt överväldigande, och partier som SKP (nuvarande V) löd under Komintern och stödde till exempel Molotov-Ribbentrop-pakten.

Idag (och post-1989 generellt) är nog det vanligaste "that wasn't true Communism" och tankies är en minoritet. Men Astrid Lindgren lever inte idag.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Helt off-topic nu så jag drar streck här, men notera mitt "då". Under Stalin-tiden var det kommunistiska stödet för Sovjetunionen helt överväldigande, och partier som SKP (nuvarande V) löd under Komintern och stödde till exempel Molotov-Ribbentrop-pakten.

Idag (och post-1989 generellt) är nog det vanligaste "that wasn't true Communism" och tankies är en minoritet. Men Astrid Lindgren lever inte idag.
Fast Lindgren var ju även verksam långt efter Stalins död och många kommunister under 60- och 70-talet var ju inte särskilt välvilligt inställda till Sovjet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,191
Okej, så jag tänkte inte att den här tråden skulle bli politisk. Jag tänkte att någon skulle komma med en nördfakta. Så eftersom jag verkar ha hallucinerat är jag ganska nöjd med tråden.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Okej, så jag tänkte inte att den här tråden skulle bli politisk. Jag tänkte att någon skulle komma med en nördfakta. Så eftersom jag verkar ha hallucinerat är jag ganska nöjd med tråden.
Jag ber verkligen om ursäkt för min OT innan! Angående din frågeställning så var det bästa svar jag kunde hitta att Astrid Lindgren själv motsade sig Tengil och hans anhang en direkt allegori till nazismen, och motsade hon sig det allegoriskt låter det inte så troligt att hon skulle ha som avsikt att göra Tengil och Hitler till samma person.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Jag ber verkligen om ursäkt för min OT innan! Angående din frågeställning så var det bästa svar jag kunde hitta att Astrid Lindgren själv motsade sig Tengil och hans anhang en direkt allegori till nazismen, och motsade hon sig det allegoriskt låter det inte så troligt att hon skulle ha som avsikt att göra Tengil och Hitler till samma person.
Låter som att hon resonerade som Tolkien brukade göra ;).

(Mycket rimligt. Jag gissar att det är trist att som författare få sitt verk tolkat som konkret allegori över samtiden - utom när det är det så klart, som Djurfarmen - när man försökt skriva något allmängiltigt.)
 
Last edited:
Top