Nekromanti Är vi gemena?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
I den korta beskrivande texten av forumet "Nyheter! Recensioner! Promotion!" på första sidan så beskrivs rollspelare som "gemena".
Det är vi väl inte?

Det måste väl ändå vara "gemene" som åsyftas?
As in "gemene man"?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
"Gemena" är den könsneutrala formen av "gemene".

Vimes

Sillkung
Jag är skeptisk. Det är visserligen eftersträvansvärt att i sådana här sammanhang ha ett könsneutralt språk, men "gemena rollspelare" har en annan betydelse än "gemene rollspelare". Om "gemene" känns för "man"-belastat tycker jag det vore lämpligare att använda ett helt annat uttryck.
Dante said:
»Gemene rollspelare« är för det första fel, så bara där har »gemena rollspelare« ett avsevärt försprång.

Men då »gemena rollspelare« har två betydelser – och det tydligen är svårt att lista ut vilken som avses :wink: – ändrar jag formuleringen en smula.

solvebring

Superhero
Hrmhrm!
Jag har inte spikat några av de nya forumbeskrivningarna utan jobbar kontinuerligt med dem. Några kommer att bestå, andra kommer säkert att kräva att man klurar ett par omgångar och prövar. De ska just helst vara så koncisa men gärna förklarande som möjligt.

Det här med »gemena» blev som det blev och vi visste, redan innan den här tråden uppstod, att ni skulle reagera. Kort sagt, det kommer antagligen en ändring men inte nu direkt – för under dagen kommer mycket större problem och apparater att prioriteras. Ja, för idag sker ju själva bytet! =)

/solvebring som jobbar på det, sen ... Och som förövrigt uppskattar ordvitsarna. Man kanske skulle behålla det i alla fall? ;)