DoD Ärans väg - SL-tråd

Organ

Out of time, out of mind
Det här är en tråd där det sannolikt kommer att förekomma MASSIVA SPOILERS!!! Fortsätt på egen risk!

Så, Ärans väg har funnits ute nu ett tag. Jag tänkte att vi skulle ha en tråd med tips och funderingar kring den kampanjen likt den utmärkta tråden lite längre ner ägnad åt Drakkejsarens hemlighet. Är det någon som planerar att spela Ärans väg? Är det någon som börjat spela den redan? Hur har det gått? Är det något i kampanjen du kommer att ändra eller kanske till och med redan har ändrat på?

Organ

Out of time, out of mind
Som svar på min egen fråga. Jag har lite vagt formulerade planer på att dra igång Ärans väg vad det lider. Jag har läst den och är riktigt nöjd med omarbetningen. Jag har t o m suttit och jämfört den nya Mörkrets hjärta med originalet från 80-talet och det är nära på som natt och dag tycker jag.

Det enda jag känner att jag vill in och peta på är inledningen. Alltså sättet på vilket rollpersonerna dras in i det hela. Som det är skrivet så är det meningen att de bara ska komma vandrandes på stigen, komma fram till värdshuset, få ett av flera uppdrag som ska leda in dem in i skogen och så ska det bara rulla på. Jag tycker det är lite väl tunt. Jag känner att RP inte har några direkta anledningar att börja leta efter nycklar bara sådär. Jag skulle gärna vilja ge dem lite mer motivation. Att jakten på nycklarna till Maktens portar är själva anledningen till att de är där överhuvudtaget. Är det någon annan som tänkt i samma banor? Vad skulle man kunna tänka sig skulle kunna vara RPs bevekelsegrunder utöver jakt på guld och erfarenhetskryss?

Bolongo

Herr Doktor
ALLA publicerade äventyr behöver mer motivation. Det är liksom inbyggt i formatet. Alla tänker att "åh, jag måste skriva det här så att vilka random murderhoboes som helst kan hoppa på tåget", och så kanske de ger några halvdant hopslängda förslag på krokar, men det är aldrig tillräckligt om man har spelare som kommit förbi "vi accepterar uppdraget för att det är uppdraget."

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Jag känner att RP inte har några direkta anledningar att börja leta efter nycklar bara sådär. Jag skulle gärna vilja ge dem lite mer motivation. Att jakten på nycklarna till Maktens portar är själva anledningen till att de är där överhuvudtaget. Är det någon annan som tänkt i samma banor? Vad skulle man kunna tänka sig skulle kunna vara RPs bevekelsegrunder utöver jakt på guld och erfarenhetskryss?
Jag har spelat äventyret flera gånger och den senaste gången gjorde SL en ganska kul grej för att öka motivationen. Rollpersonerna var jagade av ett stort förband orcher, alldeles för stort för att de själva skulle kunna ta sig an det. De var hela tiden förfölja av orcherna och oroliga för att de skulle dyka upp. Under äventyrets gång fick de reda på att orcherna bevakade vägarna runt Döda Skogen, så de kunde inte fly åt något håll. Så när de fick höra om nycklarna som öppnade maktens portar kom de på att detta ju är en perfekt flyktväg! Orcherna känner inte till denna väg och bevakar den inte så rollpersonerna kan ta sig till grannlandet utan att förföljarna skulle märka detta.

Detta gav dels spelarna motivation, men det gjorde även att man kunde introducera nycklarna gradvis utan att det gjorde något.

Det går ju även att byta ut orcherna mot någon annan slags förföljare om man skulle vilja det. Kanske rollpersonerna gjort något lagvidrigt och har baronens män efter sig eller nåt.

Organ

Out of time, out of mind
ALLA publicerade äventyr behöver mer motivation. Det är liksom inbyggt i formatet. Alla tänker att "åh, jag måste skriva det här så att vilka random murderhoboes som helst kan hoppa på tåget", och så kanske de ger några halvdant hopslängda förslag på krokar, men det är aldrig tillräckligt om man har spelare som kommit förbi "vi accepterar uppdraget för att det är uppdraget."
Så länge man inte har spelare som sätter sig på tvären "bara därför att" utan att de istället accepterar att det är det här äventyret som ska spelas och spelar med så funkar Ärans väg som det är skrivet. Jag tycker bara att det blir intressantare om spelarna också har lite större stakes i det hela redan vid starten. Sedan är det även roligare om rollpersonerna har lite koll på äventyrets premisser redan från början. Det blir lite mindre krystat tycker jag om de får något de kan relatera till istället för en härva med mystiska artefakter, demonhjärtan och förbannelser som de inte vet ett enda dugg om.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Som i vilket köpäventyr som helst där man vill skapa intresse för RP att "haka på" så kan man alltid titta på befintliga SLP och om de på något vettigt sätt har mål som kan agera motor. Har inte nyutgåvan och det var längesen jag tittade i originalet, men Häxmästarinnan och Vindhand (så hette väl han som bodde i underjordiska komplexet?) är väl iaf två personer som har ett inbyggt mål att samla nycklarna?

Myrkr

Veteran
En liten grej jag skulle vilja ändra på innan jag kickar igång denna kampanj är de tre artfefakterna. Förstår inte riktigt varför de alla har havstema, känns ganska random, och inte alls särskilt dvärgigt?
Att byta ut snäckan mot ett vädurshorn känns enkelt, men de två pärlorna kämpar jag med att komma på bra ersättningar för. Svarta och vita kristaller av något slag kanske?

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
En liten grej jag skulle vilja ändra på innan jag kickar igång denna kampanj är de tre artfefakterna. Förstår inte riktigt varför de alla har havstema, känns ganska random, och inte alls särskilt dvärgigt?
Att byta ut snäckan mot ett vädurshorn känns enkelt, men de två pärlorna kämpar jag med att komma på bra ersättningar för. Svarta och vita kristaller av något slag kanske?
Ja, ädelstenar eller ngn slags objekt av ovanligt material kanske? Mithril och Ebenholts eller liknande.

Boganis

Warrior
Vit opal och svart onyx kanske?opal2.jpgOpal.jpgil_fullxfull.2462992247_br2g-1166841388.jpgOnyx.png

Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Lite mer bisarrt, men kanske ögat från en Minotaur och ögat från ett troll?