Nekromanti Ärkemagiker

Denna fråga riktar jag främst till Drakvrede men även andra är välkomna att svara: Hur höga färdighetsvärden ska man ha för att kunna klassa sig själv (och av andra) som ärkemagiker? På din sida står det ju att man bör ha minst 25 i Alstra aspekt och Besvärjelse, det låter ju rätt lite: man behöver ju inte vara tvåhundra år gammal för att träna upp sig till det.

Mvh Victor Palm

I'll be back

samiis

Warrior
Ärkemagiker kan man väl kalla sig när som helst, men man är kanske inte 'upp till bevis'... Man kan ju kalla sig för ärkemagiker för att skryta. Då kanske ingen vågar utmana en, men om nu Drakvrede, som tydligen är din SL tycker att du inte är en ärkemagiker, kan han väl se till att nån utmanar dig, och då får du sota...

Drakvrede

Swordsman
Denna fråga riktar jag främst till Drakvrede men även andra är välkomna att svara: Hur höga färdighetsvärden ska man ha för att kunna klassa sig själv (och av andra) som ärkemagiker? På din sida står det ju att man bör ha minst 25 i Alstra aspekt och Besvärjelse, det låter ju rätt lite: man behöver ju inte vara tvåhundra år gammal för att träna upp sig till det.

Egentligen är Fv 25 inte heller något absolut krav för att få kalla sig Ärkemagiker, utan snarare en lös undre gräns. Ärkemagiker är någonting man blir när man klivit över en normala gränsen för magi, när man når eller börja närma sig den ultimata insikten rörande en aspekt. Det finns inget "standardiserat Ärkemagiprov", så att säga. Om du tycker att Fv 30 är mera passande, eller kanske Fv 40, sätt då den gränsen.

Men notera följande; en Ärkemagiker är inte bara kunnig i Alstra (valfri aspekt) och Besvärjelse. Denna måste (i praktiken) vara minst lika duktig i exempelvis Ritual och Kunskap om Aspekt (ny färdighet, som anges på hemsidan), och oxå väldigt duktig i färdigheterna Teoretisk magi samt Transformering, samt att magikern ska haft tid på sig att memorera en massa effekter, forskat ett par årtionden och oxå kanske forskat fram någon Ärkeffekt. Så för att ha hunnit med allt detta bör man ha varit med rätt så länge. Det anser i alla fall jag.
:gremcool: