Nekromanti Ärliga rollspelstitlar

Genesis

Ni dés ni maître
Så i tråden om bästa och sämsta rollspelstitlar har det förekommit ironiska alternativa titlar som "Skattjakt i ruinskogen" för Symbaroum och "Go Into Dungeons for Gold" för D&D. Jag tycker att de här titlarna är fantastiska och vill se fler ärliga rollspelstitlar som förklarar vad spelen egentligen handlar om. Vad har ni för förslag? "Eon" är ju tydligt ett dåligt namn på rollspelet, eftersom metaplotten är så pass perifer. Vad borde spelet heta istället? "Tabeller & trollkarlar"? "Hur mycket kostar timmer: the roleplaying game"?

Sapient

Swashbuckler
Jag har alltid haft tanken att köpa en hög billiga standardtrosor och spränga dem, bara för att kunna säga "och så spelade vi 'Panty Explosion'!"

chrull

Stockholm Kartell
Jag tycker ju att Dungeons & Dragons är ett ganska ärligt namn för att jag faktiskt har gått ner i grottor och spöat drakar i det. Ibland skulle namnet Petar på (döda?) Saker med Pinnar passa bättre dock.

Drakar & Demoner däremot innehöll aldrig särskilt mycket (eller några alls) av varken drakar eller demoner när vi spelade, vi borde ha döpt om det till Tumult på Tavernan eller Vilse i Träsket.
Neotech skulle vi döpa om till KKK: Klubbande Kriminella Knullar.
Mutant Chronicles behöver vi döpa om till Cybernoir på Luna, alternativt med undertiteln .Det är mörkt och det regnar.
Vampire: The Masquerade heter ju egentligen Goth Super(anti)heroes.
Warhammer Fantasy Roleplaying blir nog Pajjer och Pajjasar.

God45

#PrayersForBahakan
Warhammer fantasy roleplaying: Blackadder the rpg.

chrull

Stockholm Kartell
Pålitliga källor säger förövrigt att Symbaroum borde heta Grisspelet...

anth

Vetefan
chrull;n105525 said:
Jag tycker ju att Dungeons & Dragons är ett ganska ärligt namn för att jag faktiskt har gått ner i grottor och spöat drakar i det. Ibland skulle namnet Petar på (döda?) Saker med Pinnar passa bättre dock.
DnD kanske borde heta Ten Foot Pole?
(å andra sida skulle det inte förvåna mig om det redan finns någon OSR-klon med det namnet)

Genesis

Ni dés ni maître
Stövelkatten;n105545 said:
Bucklers & Backswords heter egentligen "Låt oss dränka den pestspridande spanjoren i Themsen och supa oss fulla med 1600-talsgangsters"
Jag skulle bli betydligt mer nyfiken och sugen på att skaffa spelet om det hette så. Fram för mer specifika rollspelsnamn!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
OKULT: "Viska och må illa"
Panty Explosion: Nu gråter vi i regnet, eller Mobbingspelet, eller Monster i skolan
Call of Cthulhu: Det våras för galningarna
Warhammer Fantasy Roleplay: Korvar & Mustascher
Mouse Guard: Trötta hungriga möss

Sapient

Swashbuckler
Mutant: Hur en halv Rubiks kub och två batterier räddade mitt liv.
Mutant 2: Hur [ännu fler prylar] räddade mitt liv - undan de galna rubbitarna!
Mutant 2089: Hur ... vänta, jag är han i Johnny Mnemonic*, coolt eller hur?

*Nu för tiden skulle ju kidsen säga "Neo, från the Matrix" så klart...

Chrull var inne på ett bra spår med Drakar & Demoner, men det gäller ju att fånga de olika versionerna bättre:

DoD -82, Den blå boxen: Vi är vilse i... Gwarch? Hur fan uttalas det?
DoD -84, -91 et al: Vilse i träsket (/Döda skogen/Marjura)
DoD Expert: Vilse i slottet, som kostade 643 485 guldmynt att bygga (se tabell sid 45...)
Ereb Altor-boxen: Vi är inte vilse, jag har kartan här!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
God45;n105526 said:
Warhammer fantasy roleplaying: Blackadder the rpg.
True!

Just nu heter min variant "WFRP: Godfellas möter Gangs of New York i kloakerna".

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Twilight 2000: Döden i en radioaktiv lergrop
Metamorphosis Alpha: Mutated Piiiiigs Iiiiin Spaaaace

Call of Cthulhu: Read something forbidden, go insane and die, eller kanske Investigate until you go insane and die.

Genesis

Ni dés ni maître
Voldstagg13;n105640 said:
Call of Cthulhu: Read something forbidden, go insane and die, eller kanske Investigate until you go insane and die.
Eller i praktiken: "Book Burnings & Dynamite". Vem fan läser en bok i CoC, liksom?

Big Marco

Läskig
Mekanurg;n105602 said:
Twilight 2000: Döden i en radioaktiv lergrop
Metamorphosis Alpha: Mutated Piiiiigs Iiiiin Spaaaace

Fast man kan ju inte dö i T2k. Det fanns tre sätt som en RP var i dödlig fara - om fienden sköt dig i huvudet med:
* 40mm granat
* Hagel på nära håll
* En KPV (14.5mm östblocks-ksp)

Man hade hyfsad chans att lämna vraket av ett nyss sprängt pansarfordon gående av egen maskin.

Jag föreslår: "Glowing Poland and everyone wants to leave".