Nekromanti Ätredskap i Mundana?

Ymir

Liten kantbaron
Tanken slog mig...vilka redskap äter Mundanas folk egentligen med?

Jag har alltid tänkt mig att ätpinnar förekommer i Mûhad och därbortom, medan kulturerna öster om Jargien och Melorion använder kniv, sked och händerna. Gaffeln är alltså en uppfinning ingen gjort än, som under vår egen medeltid.

Men detta ställer till ett problem med Cirefalien, där nudlar är ett viktigt inslag i maten. Att äta nudlar med kniv och sked lär vara ganska komplicerat, så att säga. Hur åt egentligen italienarna pasta innan gaffeln uppfanns? Hur gör cirefalierna det? Är gaffeln en äldre uppfinning IRL än jag tror? Förekommer den i Mundana trots allt, eller är det cirefalierna som använder ätpinnar, kanske? Ja...hur förhåller det sig egentligen med ätredskap i Mundana?

- Ymir, undrande och funderande

Man Mountainman

Storsvagåret
The almighty Nationalencyklopedin

gaffel (medellågty. gaffel(e), ett ord av omstritt ursprung) ätverktyg och köksredskap. Stora förskärargafflar har förekommit sedan antiken, bordsgafflar sedan 1500-talet, tidigast i Italien (enstaka exempel finns från 1300- och 1400-talen). Bruket av bordsgaffel spreds över Europa och var på 1600-talet relativt vanligt i förnäma miljöer; till allmogemiljöer nådde det först på 1800-talet. De äldsta gafflarna har två klor, en tredje och fjärde tillkom under 1600- och 1700-talen, vid skilda tidpunkter i olika länder. Införandet av bordsgaffel stötte på visst motstånd, bl.a. i 1500-talets Tyskland, där den gav upphov till vidskepliga föreställningar. En möjlig förklaring härtill är den stekgaffel eller eldgaffel med vilken djävulen avbildades i tidens helvetesskildringar.
Tyvärr kunde NE inte tala om hur gammal spaghettin är, men den tycks i alla fall vara äldre än gaffeln, att döma av de källor jag funnit på internet.

Even if pasta is not quite as old as the Italians would like, it has been securely documented in Italy before 1295, when Marco Polo returned from China.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Men...

Du kan ju delge mig din åsikt om huruvida cirefalierna brukar gafflar eller ej när du ändå är igång, vettja :gremwink:

- Ymir, funderar på om det kanske kan vara en falisk uppfinning som inte spritt sig utomlands ännu...

Helmgast

Ymir, funderar på om det kanske kan vara en falisk uppfinning som inte spritt sig utomlands ännu...
Varför inte? Cirefalierna är väl ganska framme...

Men hur äter alver å dvärgar?

Korpen

Hero

Det går alldeles utmärkt att äta spagetti med sked och kniv, tro mig, har provat (en vacker vinterdag på rödbergets hätta...). Du behöver bara skära spagettin i småbitar först, använd kniven!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Alvers ätredskap

"Men hur äter alver å dvärgar?"

Jag har alltid sett alver som pseudojapaner med långa öron fast minus det japanska och plus lite annat.
Ok...
Det där lät ganska korkat :gremblush: men min poäng är att jag har jämt sett massa nippofiliska tendenser hos alverna.
Således så ser jag gärna att alverna använder sig av ätpinnar.

/Naug, lätt nippofil

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alvers ätredskap

Även om Sanarialliansen är svår att behandla som en realistisk kultur gör jag gärna ett försök att göra det. Det faktum att alverna lever i skog utan vettig odlingsmark gör att kött med alla sannolikhet utgör en viktig del av deras föda. Att äta kött med ätpinnar är förhållandevis opraktiskt, eftersom köttet måste strimlas eller skäras i bitar. Då är det mycket bättre att skära det direkt på tallriken, eller äta det med händerna. Det är således av rent praktiska skäl som jag avfärdar att Sanarialliansens alver använder ätpinnar. Att Henéa och Léaram skulle göra det känns bara fel, dessutom...de är inte tillräckligt sofistikerade. Eller, mjo...det skulle vara Léaram, isåfall...de är ju de mest japanska. Men jag undviker gärna övertydliga referenser till existerande kulturer, faktiskt - det är därför jag överväger att omnämna bruket av ätpinnar i Västlanden. En liten twist, liksom.

....fast Léaram hade funkat med ätpinnar. Faktiskt. Men också där kan det nog avfärdas med logiska argument - deras kosthållning lämpar sig inte lika väl för det som den ostasiatiska.

- Ymir, resonerar

Tearlach

Warrior
Re: Alvers ätredskap

frågan om vilken sorts mat som äts med vilket redskap är kanske inte lika intresant som hur den är tillagad och serverad
vad jag menar är att japansk mat serveras i bitar som är av lämplig storlek för att ätas med pinnar.
det vill säga att man kanske anpassar matens tillagning och servering för att passa dom ätvärktyg som används, istället för att anpassa besticken efter råvarorna.

Tearlach - som undrar om någon förstod hur han menade.

Man Mountainman

Storsvagåret
Den frågan...

...är mig totalt likgiltig. Faktiskt :gremgrin:

Men om jag måste välja, så tycker jag nog det vore fränare med pinnätande cirefalier. Om inte annat kan det ju ha spridit sig västerifrån tillsammans med pastan.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Léaram

Nu ska vi se...
Bor i högländerna, bär kilt, spelar säckpipa, är dom enda alverna med skäggväxt.

Jag tycker faktiskt dom är mer skotska än vad dom är Japanska om du frågar mig :gremgrin:

Å andra sidan så finns det något slags rike som motsvarar kina. Det beskrevs nyligen i Geografica Mundana. Nu kan jag inte kolla upp namnet på det eftersom min Geografica är annorstädes.

" Men jag undviker gärna övertydliga referenser till existerande kulturer, faktiskt "
Jag vet inte om jag håller med dig.
Visst, det är ett billigt knep, men det är ett billigt knep som funkar. Det är lite granna som med SLPs. Oviktiga SLPs som bara är med ett kort kort tag får man gärna göra hur kliché som helst, för då blir det enklare för spelarna att relatera till dom. Lite granna samma grej kan säga om länder.

Jag menar, du kan ju lätt dra England-paralleller till Consaber, Sovjet-paralleller till Thalamur, Bysantiska-paralleller till Jargien. Diverse arabiska-paralleller till västlanden, rumänska-paralleller till Damarien o.s.v.

Gör det nödvändigtvis länderna sämre?
Nej, det tycker inte jag. Om man gör en sådan parallell så ger man läsare/spelaren en slags översikt om hur landet är. Sen har man en hel bok på sig att förklara resten av dom intressanta detaljer i landet.

Visst visst, det är ett billigt knep. Men som sagt, det är ett billigt knep som funkar.

/Naug, tycker om saker som funkar.

Helmgast
Menon-Aun

Riket du menar är troligvis Menon Aun, ett rike nordväst om Forion, där de, enligt Spelarens Handbok, har en kejsare som är så mäktig att han kan styra både solens och månens gång.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kulturella rårippar

Paralleler är bra, ofta. Men jag tycker det är viktigt att en fantasy-kultur känns som just en fantasy-kultur, och det förutsätter att den har unika särdrag. Om den exakt motsvarar en existerande kultur är det mest billigt, i mitt tycke. Jag ser mycket hellre att fantasyförfattare anstränger sig och försöker skapa något unikt än att sno rakt av från vår värld. Robert E Howards värld Hyboria håller en perfekt balans - inspirationen från centralasien finns där alltid, men den blir aldrig så påträngande att man direkt kan säga 'öh, det här är ju Turkiet, juh'.

Problemet med ostasiatiska kulturrippar i fantasy är alltid att de blir för uppenbara, för övertydliga - och för klumpiga. Författare snor koncept de själva inte begriper sig på, då de inte har någon egentlig kulturhistorisk förståelse för det de pillar med. Det blir bara pannkaka av alltihop.

Just därför vill jag tona ned arab-tendenserna i Mûhad. Ja, det ska självklart ha måånga paralleler till mellanöstern och ha en viss känsla av 'arabian nights', men jag se det enbart som positivt att försöka göra det hela en smula mindre uppenbart, och få kulturen att kännas lite mer unik. Därav idén om ätpinnar, till exempel.

Cirefalierna är en mycket bra fantasykultur. De påminner mycket om renässansens italienska handelsstater, men det är ändå svårt att direkt stämpla dem som en råripp från det hållet - de har skapats med influenser och idéer från många olika riktningar. Jih-Pun i DoD är ett exempel på en dålig fantasykultur - den är bara rårippad rakt av från medeltidens Japan.

Vår egen världshistoria är den överlägset bästa och mest outtömliga inspirationskällan, men en källa det krävs viss finess för att hantera. Robert E Howard kunde det, men många fantasyförfattare av idag kan det uppenbarligen inte.

- Ymir, tycker till

Shulger

Veteran
Ätredskap i mundana

Jag tror att det står i spelarens handbok eller regelboken i prislistorna för köksredskap att går att köpa gafflar ( är inte helt säker på det, mina eon moduler finns hos en kompis 1.5 km bort). Men jag har uppfattningen av att gaffeln är vanlig i mundana.

Mûhadiner med ätpinnar? Jag tänker det inte så....har aldrig använt västländerna utom en vars RPs farfar kom där ifrån (inte min RP).

Sen så tycker jag oxå att Tokon & Alarin liknar skottland mer än japan.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Arabkrubb

Jag har...faktiskt inte en aning. Tror att man åt mycket med händerna, dock. Dadlar och fikon lämpar sig väl för det, liksom falafel och kebab ;-)

- Ymir, skäms likväl över sitt bristande kulturhistoriska kunnande

Leopaexd

Veteran
- Att äta nudlar med kniv och sked lär vara ganska komplicerat, så att säga.

Varför det. Egentligen så är det ju bara att göra korta nudlar, om man har tillräckligt korta nudlar så är det hur lätt som helst att äta dem med sked.

Att vara är att inte veta att man är trots att man redan vet det

walium

Ganska töntig, faktiskt
Baktankar?

Äter man ens med båda händerna i alla kulturer? I en värld där rövstickan är ett användbart redskap så borde det vara ganska rimligt att anta att inte alla äter med samma hand som de torkar sig i baken med.

Alharra

Warrior

Saken är den att det fortfarande är rätt vanligt ,främst i norra italien. Ifall jag inte är helt felinformerad.