Nekromanti Äventyr eller scenario: den eviga frågan

Targon

Hero
En fråga om korrekt användning av rollspelsterminologi i skriftlig framställning: Hur är det egentligen med betydelserna av begreppen "äventyr" och "scenario"? Kan man använda dem fullständigt synonymt eller finns det en betydelseskillnad som man bör ta hänsyn till i skriven text. Det här är ett gammalt problem som säkert ha behandlats tusentals gånger tidigare på forumet. Jag skulle kunna använda sök-funktionen men orkar inte ägna fredagkvällen åt att leta efter gamla svar. Dessutom anser jag färska svar vara schysstare.

Storuggla

Champion
Jag ser ett äventyr som det man oftast får när man köper ett "äventyr", en pryl med en början, en mitt och ett slut. Ett scenario ser jag mer som det jag vanligen spelleder, en början och sedan jazzar man med spelarna och deras personliga mål. Men det är jag, och jag har aldrig rätt.

Storuggla, bubbel i soffan

Dewil

Skrivbordsgeneral
Precis (ANT)

Precis, ett scenario för mig är ett äventyrsuppslag, något att bygga vidare på.

Dewil

Dimfrost

Special Circumstances
Jag anser begreppen vara synonyma, och jag trodde att det var en tämligen allmän uppfattning (jag vet att walium inte håller med, men jag trodde han var ett undantag). Tydligen är det inte så.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag anser att ett äventyr är ett scenario, medan ett scenario inte nödvändigtvis är ett äventyr. Men det beror mest på att ordet äventyr implicerar någon form av äventyrlig handling. Om man ska döda drakar eller befria prinsessor från pirater eller rymdimperier kan man kalla det för ett äventyr. Om man är ett gäng ärkebiskopar som ska komma överns om vem som ska bli påve, eller något liknande känns äventyr fel, men scenario är en utmärkt beteckning.

Så i princip anser jag att begreppen är synonyma, men att scenario är en term som är mer generellt applicerbar.

/tobias

Nightowl

Champion
Medhåll och messerschmidtkommentar

Ordet "scenario", liksom "kampanj" är för övrigt ett arv från den tiden då rollspel inte blivit rollspel än utan var krigsspel. Om jag och Nisse sätter mig ned med våra Napoleon-era-figurer och ska fältslaga oss är det ett scenario vi ställs in för, alltså - vem får börja var, när får mina eftertrupper falla Nisse i flanken, etc.

Erik

quisling

Warrior
Lustigt att så många ser orden som mer eller mindre synomnyma, den tanken hade aldrig slagit mig. I min närmsta rollspelskrets är ett scenario något som står i motsats till en kampanj, och en kampanj är en serie av äventyr med mer eller mindre eller ingen tidsrymd emellan. Jämfört med äventyr tar scenarion dessutom i princip ett spelmöte att spela - två om det drar ut rejält på tiden - medan ett äventyr sällan är avgränsat i tid och ibland inte ens urskiljbart från en pågående kampanj.

Scenarion är istället fristående och för rollpersoner opåverkbara (i förväg, inte under scenariot) och förutsätter i allmänhet färdigskapade karaktärer (vem vill sitta sig igen den pärsen för några timmars spel?).

För oss är konventsäventyr och scenario är i stort sätt synonyma, eftersom det vi menar med scenarion inte är något vi själva har försökt oss på att skriva.

Johan K

Gammal & dryg
Just äventyr & scenario tycker jag nog allt att de är i princip desamma.
Skilladen tycker jag att ett scenario är något kortare äventyr,. At det helt enkelt inte har samam omfång som ett äventyr har.

/ Johan K, som har 20 timmar kvar att arbeta.

Targon

Hero
Re: Äventyr eller scenario: förslag till lösning

Tänkte våga mig på lite definitioner efter personliga funderingar utifrån de synpunkter som ventilerats i tråden.

Äventyr: Ett scenario med någon form av uppdrag och förväntad upplösning. Exempel: Rollpersonerna sitter på ett värdshus och träffar på Nisse. Nisse ber dem att bege sig till Svarta Borgen, döda onde Allan och stjäla dennes skatt. Rollpersonerna kommer att bli rikt belönade om de lyckas med uppdraget. Rollpersonerna antar uppdraget och lyckas så småningom finna Allan och döda honom. Äventyrspoäng inkasseras.

Scenario: Kan handla om precis vad som helst. Exempel: Rollpersonerna är olikfärgade balonger som stöter på varandra i luften och argumenterar med varandra om varför just deras färg är den bästa.

Kampanj: En mer eller mindre sammanhängande serie av äventyr eller scenarier.

Potential som officiell sanning eller kvalificerat bullshit?

Marcus J

Hero

Det är ungfär så jag tycker/tänker själv, dock så ger ordet äventyr för mig en fantasyklang. Det låter till exempel helt fel om jag skulle använda det i WoDsammanhang.

Så på äventyrsdefenitionen så häftar jag på att det rör sig om fantasy.

/Marcus

walium

Ganska töntig, faktiskt
En definition som jag kan hålla med om [NT]

Men om ni tror att jag kommer att ge mig in i en knivfajt med Dimfrost över denna fråga så har ni fel. :gremsmile:

Targon

Hero

Så på äventyrsdefenitionen så häftar jag på att det rör sig om fantasy.
Så kategorin "äventyr" är oanvändbar i sf-spel och 1700-talsspel som Götterdämmerung? Verkar lite skumt.

Marcus J

Hero

Nej, men i SF och möjligen götter så hade jag nog sagt uppdrag istället, eftersom de som tar sig an ett äventyr är äventyrare vilket för mig är ett fantasyfenomen. Det hela rör sig alltså mer om associationer jag får än om något rationellt, logiskt resonemang.

/Marcus

Sanjuro

Warrior
Re: Äventyr: Hundspann och zeppelinare

Jomen, äventyrare är ju också i högsta grad ett 1800- och sent 1900-talsfenomen (egentligen anser jag att det är ett universellt fenomen, men ändå). Jag tänker exempelvis på käcka engelska gentlemän iklädda tropikhjälmar och khakibyxor som spenderar sin tid med att uppsöka faror och överleva dem, charma galanta damer och "återbörda" (läs: stjäla) glömda kulturskatter till Imperiet.

Eller en sån pajsare som Indiana Jones. Är inte han en äventyrare av sällan skådad rang, kanske? Och i början av 1900-talet när alla möjliga expeditioner tävlade om att komma först till nord- och sydpolen, folk som Amundsen klassar jag nog nästan som äventyrare och upptäckare först, vetenskapsman på andraplats.

Vad jag menar är att äventyrare kan existera i andra sammanhang än den klassiska fjantasy-kontexten. :gremlaugh:

(jag utlovade ju zeppelinare, så här kommer den: :zeppelinare: )

Havoc

Swordsman

"Uppdrag" är för specifikt. Det kräver någon slags uppdragsgivare medan äventyr bara kräver äventyrligheter.

Marcus J

Hero
Re: Äventyr: Hundspann och zeppelinare

som sagt så härstammar den asociationskedjan inte hos något logiskt resonemang, med andra ord så är den väldigt ologisk, eftersom jag precis som dig tycker att de personerna är äventyrare. Dock så ger min D&Dskada mig en bild av ett äventyrargäng, komplett med cleric, fighter, wizard och rogue, i den sekund som jag har ordet äventyr.

Som sagt så är det väl en personlig definition, som kanske kan tränas bort?

@ Havoc:

Kändes onödiggt att dela upp detta i två inlägg så jag svarar dig här.

Det känns otillräckligt, men för att citera Targon : " Ett scenario med någon form av uppdrag och förväntad upplösning." Då tycker jag själv att man i SF åtminstonde kan kalla det för uppdrag, eftersom äventyrare ger mig fel asocitaioner. I annat fall rör det sig enligt hans defenition om ett scenario. Om du inte håller med om defenitionen så får du svara på hans post.

/Marcus har precis kommit hem från världens varmaste simhall.

Cohen

Swordsman

Jag ser på scenario och äventyr på följande sätt:

Äventyr: Ett scenario med någon form av uppdrag och förväntad upplösning. Exempel: Rollpersonerna sitter på ett värdshus och träffar på Nisse. Nisse ber dem att bege sig till Svarta Borgen, döda onde Allan och stjäla dennes skatt. Rollpersonerna kommer att bli rikt belönade om de lyckas med uppdraget. Rollpersonerna antar uppdraget och lyckas så småningom finna Allan och döda honom. Äventyrspoäng inkasseras.

Scenario: Ett äventyrsfrö, något som kan utvecklas till ett äventyr. Exempel: I Svarta Borgen bor onde Allan. Han har en skatt som många vill ha.
Eller en isolerad händelse, bokstavligt ett scenario, som kan klämmas in lite var som helst. Exempel: Rollpersonerna möter onde Allan som vill slåss.

G

Guest

Guest
Scenario är enligt mig en klump förutsättningar inför ett rollspel och äventyr något som stimulerar nyfikenhet och/eller modighet, detta innebär att jag tycker att du kan ha ett äventyr utan ett scenario genom att oförberett samberätta ett äventyr och att du kan ha ett scenario utan äventyr genom att stimulera andra känslor hos spelarna.

/Zorbeltuss som lägger fram sin :tekopp:.