Inte ska du dissa din egen förmåga som SL så där! Tänk på att bara lite förberedelser räcker långt - det kan räcka med att komma på lite namn på SLP, lite platser och lite intrigtrådar i förväg. Dina spelare vet ju ingenting om vad du har förberett så de kommer säkert att tycka att du är superförberedd om du så bara har ritat typ en karta!
Många bra förslag har kommit in redan på hur man kan göra bankrånandet mer varierat. Ett genomgående tema i flera av de filmer som räknats upp är ju att "tiden springer ifrån" rånarna - det blir svårare och svårare att genomföra rånen för bankena och lagen blir bättre och bättre på att skydda sej (med gatlingkulsprutor, säkerhetsvakter, kassaskåp man inte kan knäcka etc). Det kanske man kan låta spelarna känna av? I verkligheten brukar brottslingar med ambitioner helt enkelt byta bana när sådant händer. T ex har jag nyss läst en bok om brottsligheten i England från 1960-talet och framåt: kring 1960 och 1970 är väpnat rån favoritbrottet bland tunga kriminella men framåt 80-talet är säkerheten på banker och värdetransporter så tuff att rånarna slår sej på knarkhandel istället... En kampanj där dina spelare hela tiden tvingas flytta från olaglighet till olaglighet för att tjäna sina pengar kan vara ganska rolig - istället för att bara begå brott måste de t ex rekrytera ett nytt gäng (och då kanske de måste bryta ut specialister de behöver ur fängelset och vips har du ett actionpackat jailbreak-äventyr), planera sina brottsliga aktiviteter mer (spionera på banker för att få reda på deras bevakningsrutiner etc etc), spendera pengar på att bygga upp "safe houses" och gömställen där de kan hålla sej undan uppbådet etc.
Ett sätt att uppmuntra spelarna att ta sina kriminella karriärer på mer allvar är att låta dem komma in på ett sådant spår slumpmässigt. Under en av sina resor hittar spelarna en undangömd dal med dolda grottor, en bäck etc som skulle passa perfekt som gömställe och högkvarter. Men för att få det riktigt bra måste spelarna bygga upp det lite, kanske bygga ett skjul, skaffa sej stora förråd så de kan hålla sej undan länge etc etc... och för att göra det måste de i sin tur tjäna pengar, sedan köpa allt de behöver på ett diskret vis (så att inte lagen omedelbart fattar vad de håller på med) och sedan frakta det till sitt gömställe utan att någon märker det... Se där ett äventyr bara det! När sedan spelarna är installerade i sitt perfekta gömställe - häpp, då dyker indianerna upp som har området som helig plats! Ska spelarna försöka skjuta ned indianerna, starta indiankrig och därmed förr eller senare dra dit kavalleriet? Eller försöker de förhandla med indianerna? Då kanske indianerna vill att spelarna dödar områdets korrupte indianagent så att indianerna själva inte blir misstänkta o s v...
Det finns massor med sätt att dra in dina spelare i mer avancerad kriminalitet, förlåt jag menar såklart mer avancerade äventyr om kriminalitet!
hälsar
Örnie