Nekromanti Äventyr för Bankrånare

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Hejsan Western-spelare.
I min spelgrupp så är vi 1 spelledare (jag) och 2 spelare (Mattias, som heter Jabub här och Tobias som inte är medlem här). Tobbe och Matte har varsin rp och dessa rp är bankrånare och jag har svårt att komma på bra äventyr till dem, det blir mest in i en stad, leta upp banken, gå in dit och hota med att skjuta skallen av alla om de inte ger ifrån sig sina pengar, går ut, lite sheriffliknande saker utanför, pang pang pang, sheriffsakerna är döda och rp är lite rikare. Har någon här nån bra idé på hur jag ska göra det intressantare och kanske ge mej lite äventyrsuppslag. Förövrigt så är jag lite besviken på Westerns hemsida eftersom att nästan bara finns äventyr för 4 eller fler spelare...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,678
Location
Ludvika
Hmm... jag har inget färdigt äventyr, men jag kanske kan bidra med lite idéer.

Ta en av mina favoritfilmer tillexempel: The Last Outlaw (med mickey rourke! =).
Den erfarna rånarligan kommer till staden och går rakt in på banken. Tyvärr har lagen börjat tröttna på dem och det ligger redan ett STORT uppbåd på vakt utanför.
Ligan lyckas fly (efter lite skottskador) med uppbådet efter sig.
Ligan bestämer sig ytterligare för att "avsätta" sin ledare med en kula i magen. Ledaren överlever och lyckas ta komandot över uppbådet istället och leder jakten på sina forna gängmedlemmar.

Något du kan spela vidare på kanske? Om de nu är så pass framgångsrika bankrånare känns det som Texas Rangers, eller US marshal börjar tröttna på dem. Låt ett av rånen gå lite fel (med beväpnade kassörer och "undercover agenter" bland kunderna). Låt ett stort uppbåd vänta på dem utanför.

Låt ett av elementen vara att överhuvudtagen ta sig ut ur banken. Att bara springa ut skall inte vara ett alternativ. I filmen hade banditerna anat oråd och tog med sig hästarna in i banken(!) varifrån de sprängde en ny utgång genom en vägg.
Låt spelarna ta sig ut via en källare, eller via taket.

Fortsätt med att låta uppbådet jaga dem genom land och rike. Det behöver inte vara en hetsjakt där hovstampet ständigt hörs bakom dem. Låt rollpersonerna förstå att så länge de bara håller sig i rörelse så borde det vara lugnt (ett tag).

Efter lite ridande där rollpersonerna exempelvis haft problem med infekterade sår, matbrist och ridsår kan tempot trappas upp. Låt dem få ett par tillfällen att "dessimera" uppbådet. Varpå en stor slutstrid kan ta plats.

ELLER låt uppbådet jaga dem till Mexico. Gör klart för spelarna att det kan vara bra att ta det lugnt ett tag medan den värsta uppståndelsen lägger sig.
Ett ypperligt tillfälle att få in dem i lite icke bankrelaterade sysselsättningar ett tag. Mexico är ett ypperligt ställe för en skattjakt eller dylik.

Fler filmer som kan vara bra för inspiration angående bankrånare är Butch Cassidy and the Sundance kid (gärna den med Paul Newman) och även Dillinger kan vara bra (gangster, visst, men skillnaden är rätt liten med undantag för användandet av bilar och lite större pickor =).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, det finns en hel modul som till stora delar handlar om just sheriffer och banditer. Det klassiska är att jagas av ett uppbåd och tvingas fly till Mexico. Efterhand som rånarna blir mer kända så blir det också svårare för dem att spendera sina pengar och de kommer att bli jagade av både Pinkertons, prisjägare och andra kriminella.

Sedan finns det andra mer utmanande och lönande saker att råna än banker. Till exempel tåget med avlöningar till delstatens olika militära garnisoner, ett kasino på en flodbåt, en guldtransport ifrån någon gruvstad osv. Ju mer komplicerade rån desto mer speltid måste läggas ned på planering, rekrytering av medhjälpare, införskaffande av utrustning och gömställen m.m.

Sedan kan man också fråga spelarna varför deras karaktärer är rånare och vad de har fördrömmar. Vill de fortsätta råna banker i all evighet eller vill de spara ihop till något särskilt, tex en egen saloon, en egen ransch, en egen bordell? Medan de planerar att råna banken i ett litet samhälle så kanske de lära känna invånarna bättre vilket gör det svårare att sno åt sig deras surt förvärvade besparingar. Hur ska de då reagera om någon annan rånar banken? Ska de hjälpa rånarna eller sina nya vänner i staden?
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Tack för de bra ideérna, de var inspirerande och jag kan nog komme på bra äventyr från det. En liten sak bara: du skrev lite filmtips längst ner men du missade en väldigt viktigt rånarfilm från Western, nämligen American Outlaws med Collin Farrel. Den handlar om "the James-Younger gang" och deras anledning att råna banker är att hämnas på herr Pinkerton (som spelas av Timothy Dalton om jag inte minns fel) och några andra...
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Om modulen du snackar om är Laglöst Land så ska jag köpa den idag och spelledarskärmen. Du skriver att man kan ge sig ut på mer utmanande rån och det är en bra idé MEN jag är inte så bra som spelledare och allt det där med detaljer och sånt kan lätt bli... nått... men det skulle vara kul att råna ett tåg, hoppa på vagnen längst bak och ta sig fram genom att skjuta snubbar... NICE. Bra idé att skaffa saloon och sånt oxå!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,678
Location
Ludvika
Jag måste erkänna :gremblush:
Jag hade tänkt rada upp en hel massa filmer... men jag fick totalt järnsläpp.
 

Svejk_UBBT

Veteran
Joined
14 Oct 2004
Messages
4
Ytterligare ett filmtips

"The Wild Bunch" ("Det vilda gänget" på svenska) bör du definitivt se om du behöver inspiration. Handlar om ett gäng bankrånare i början av 1900-talet som blandas in i ett av alla uppror och krig i Mexico.
Filmen innehåller t.ex: Ett bankrån som går fruktansvärt fel, Slemmiga järnvägstyper, en flykt till Mexico, Mexicanska rebeller, Mexicanska bandit-generaler, Ett rån av ett amerikanskt arme-tåg innan allt avslutas med en av filmhistoriens blodigaste slutstrider.
Ska nog kunna inspirera till ett par äventyr minst, och med tanke på att filmen är nästan 40 år gammal så kan du nog sno mer eller mindre rätt av utan att dina spelare märker nåt.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Inte ska du dissa din egen förmåga som SL så där! Tänk på att bara lite förberedelser räcker långt - det kan räcka med att komma på lite namn på SLP, lite platser och lite intrigtrådar i förväg. Dina spelare vet ju ingenting om vad du har förberett så de kommer säkert att tycka att du är superförberedd om du så bara har ritat typ en karta!

Många bra förslag har kommit in redan på hur man kan göra bankrånandet mer varierat. Ett genomgående tema i flera av de filmer som räknats upp är ju att "tiden springer ifrån" rånarna - det blir svårare och svårare att genomföra rånen för bankena och lagen blir bättre och bättre på att skydda sej (med gatlingkulsprutor, säkerhetsvakter, kassaskåp man inte kan knäcka etc). Det kanske man kan låta spelarna känna av? I verkligheten brukar brottslingar med ambitioner helt enkelt byta bana när sådant händer. T ex har jag nyss läst en bok om brottsligheten i England från 1960-talet och framåt: kring 1960 och 1970 är väpnat rån favoritbrottet bland tunga kriminella men framåt 80-talet är säkerheten på banker och värdetransporter så tuff att rånarna slår sej på knarkhandel istället... En kampanj där dina spelare hela tiden tvingas flytta från olaglighet till olaglighet för att tjäna sina pengar kan vara ganska rolig - istället för att bara begå brott måste de t ex rekrytera ett nytt gäng (och då kanske de måste bryta ut specialister de behöver ur fängelset och vips har du ett actionpackat jailbreak-äventyr), planera sina brottsliga aktiviteter mer (spionera på banker för att få reda på deras bevakningsrutiner etc etc), spendera pengar på att bygga upp "safe houses" och gömställen där de kan hålla sej undan uppbådet etc.

Ett sätt att uppmuntra spelarna att ta sina kriminella karriärer på mer allvar är att låta dem komma in på ett sådant spår slumpmässigt. Under en av sina resor hittar spelarna en undangömd dal med dolda grottor, en bäck etc som skulle passa perfekt som gömställe och högkvarter. Men för att få det riktigt bra måste spelarna bygga upp det lite, kanske bygga ett skjul, skaffa sej stora förråd så de kan hålla sej undan länge etc etc... och för att göra det måste de i sin tur tjäna pengar, sedan köpa allt de behöver på ett diskret vis (så att inte lagen omedelbart fattar vad de håller på med) och sedan frakta det till sitt gömställe utan att någon märker det... Se där ett äventyr bara det! När sedan spelarna är installerade i sitt perfekta gömställe - häpp, då dyker indianerna upp som har området som helig plats! Ska spelarna försöka skjuta ned indianerna, starta indiankrig och därmed förr eller senare dra dit kavalleriet? Eller försöker de förhandla med indianerna? Då kanske indianerna vill att spelarna dödar områdets korrupte indianagent så att indianerna själva inte blir misstänkta o s v...

Det finns massor med sätt att dra in dina spelare i mer avancerad kriminalitet, förlåt jag menar såklart mer avancerade äventyr om kriminalitet!

hälsar
Örnie
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Nu Boostade du upp mitt självförtroende en del och det tackar jag för. Bra ideér där med byggandet av ett gömställe och sånt, men jag har funderat på om dom skulle få ett erbjudande att bli sheriffer i staden Trinidad (läs Lagen i Trinidad som medföljer i spelledarskärmen)
 
Top