Nekromanti Äventyr för civilisationer och rymdimperium?

Celledor

Hero
Det jag letar efter är hur skulle "äventyr"/uppdrag kunna se ut om man inte spelar en rollperson utan en helt egen utomjordisk ras. Man har inte ett rollformulär för en karaktär utan ett för hela raser samt troligen flera andra för planeter, rymdflottor, forskning osv.

Men hur formar man kampanjer och saker att göra i ett sådant rollspel. Visst att skicka armador fram och tillbaka, ta över gruvanläggningar och göra räder mot rymdstationer funkar alltid och skapar konflikter men jag söker efter förslag på mer.

Diplomati kommer säker att bli en stor del men med tanke på hur mycket variation man kan få av att spela enstaka personer så tycker jag det borde gå att hitta i alla fall en hyfsad lista på saker för rymdimperium att göra (förutom att kriga).

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

Laowai

Hero
Att sätta upp handelsrutter, skicka ut konvojer, medla säker lejd för dessa med lokala banditer alternativt slå ner dessa. Kanske tillochmed fxa någon deal med samhällets mer shadowy typer för att kunna smuggla ditt imperiums varor in på ett annat imoeriums svarta marknad?

Celledor

Hero
Exakt, sådant är bra men egentligen så vill jag har nått mer. Hur kan man få in element som man måste undersöka och hitta ledtrådar för, utan att bara slå slag för ens utsända agenter som man rekryterar?

Det kasnke inte går men jag tror att man borde kunna på rätt mycket mer än sådant du nämner och liknande som jag redan skrivit ner (vilket är i den stilen).

Rickard

Urverk speldesign
Har du kollat något på Ars Magica? Det fanns förut att ladda ned gratis, men jag vet inte om så längre är fallet.

Där spelar man i alla fall olika mäktiga magiker och ibland skickar man ut sina minions på uppdrag. Att spela en ras och en übermäktig magiker som driver ett eget covenant är faktiskt inte så olikt.

/Han som skulle köra mycket på diplomati och allianser i det spelet och antagligen låta alla spelare vara makter som försöker utmanövrera varandra

Celledor

Hero
Okej får kolla om det går att få tag på... ja tror att kampanjer får handla om nästan oändliga lager av avtal, diplomati, föräderi och hemliga planer. Kanske räcker rätt långt och det ska vara meningen att man relativt enkelt spelar i århundraden.

Att kasta in nya farliga utomjordingar som utmanar hela galaxer borde sätta lite fart på det hela också.

Genesis

Ni dés ni maître
Kan också vara värt att kolla på Microscope. Pilzeman är forumets expert på det. Där spelar man historiska skeden och zoomar ibland in och spelar ut specifika scener i ett större händelseflöde. Jag fastnade aldrig riktigt för spelsättet, men det är rätt välgjort och många gillar det.

Tyr

Hero
Annektering
Spelarna har vunnit nya områden, men hur vinner de befolkningens förtroende?

Dominera eller bli dominerad
Kan spelarnas civ skrämma andra för att få som de vill, eller kan de stå emot samma taktik själva?

Dubbla anspråk
Spelarnas civ gör anspråk på något, men det gör en annan civ också. Kan det lösas utan krig?

Döende planet
En planet riskerar att dö av föroreningar eller liknande. Hur löser spelarna problemet?

Forskningsprojekt
Ett problem uppstår som det inte finns någon kortsiktig lösning på. Kan spelarna ro forskningsprojektet i hamn?

Krig!
Inbördeskrig eller krig med en annan civ.

Krishantering
En kris råder på en planet. t.ex. ekonomisk kollaps, epidemi, naturkatastrof, uppror.

Mobilisera
Kan spelarnas civ fås till att göra någon den egentligen inte behöver/vill göra?

Pirater
Pirater attackerar längs med handelsrutter. Finns resurser till att att skydda rutterna? Kan problemet lösas?

Råvarubrist
En råvara som civ'en förlitar sig på håller på att sina. Hur säkrar spelarna en ny källa? Kanske tvingas ta till handel.

Spionage!
Tänk vad mycket tid och resurser man kan spara genom att stjäla från andra civ'ar...

Överbefolkning
De nuvarande planeterna kan snart inte försörja den existerande befolkningen. Forskning? Massutvandring? Terraformning?

När jag läser igenom det jag skriver så slår det mig att nästan allt kan göras i Civilization-spelen, men ofta förenklat. Så det kan vara en bra källa att kolla upp på fan sites och så.

Celledor

Hero
Oh, bra pukter. Ska kolla in civilization även om det inte riktigt varit min favoritserie av spel. Gilla att det är uppdelat i olika kategorier, går säker att fylla ut dem med mer under varje.

Celledor

Hero
hmm låter intressant, ska kolla om det går att få tag på eller om denna Pilzeman råkar komma förbi och upplysa en.